Fråga: Varning för Comviq kontant kort

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Bell, 18 jun 2017.

  1. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Men om extra inte kostar mer än hos konkurrenterna så är jag nöjd...
     
    Last edited: 28 jun 2017
  2. inact_0025

    inact_0025 Guest

    ??? Men är inte själva innebörden av att betala EXTRA?
    Jag lämnar denna del av diskussionen. Den känns lite krystad.
     
  3. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Jag ser inget krystat med att jämföra tjänstens innehåll och pris. Det är normalt vid upphandling. :)
     
    Last edited: 28 jun 2017
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Lite krystat kan det väl bli om man blandar inn "samtliga operatörer i Norden och Baltikum" i en tråd som handlar om Comviq i Sverige.

    Den här tråden har varit rätt så värdefull för mig, och säkert andre, innan man åker utomlands med ett Comviq kontantkort, så man inte åker på en smäll. Tackar!
     
    Last edited: 28 jun 2017
    bernard och Bell gillar detta.
  5. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Aha du förstod inte vad jag skrev. Hoppas det klarnat för dig nu.
     
    induktion gillar detta.
  6. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Kom hem idag med tre dagar kvar av min inhandlade EU-vecka. Det var ju en positiv överraskning att potten från EU-vecka går att använda även i Sverige. Kanske inte så konstigt då Sverige är med i EU. Men helt självklart var det inte. Trodde att Comviq kanske skulle välja att inte tillåta det för att lättare kunna argumentera för deras tolkning av lagen om fri roaming i EU.
     
    induktion gillar detta.
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Löste man problemet med att inkommande samtal belastade den köpta potten?
     
  8. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Yep. Det drogs inget vi inkommande samtal när man väl ändrat sin policy och fått tekniken att fungera.
     
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Då får man väl säga att Comviq ändå löst det på ett nöjaktigt vis. Är man ute 2 veckor kostar det 90 kr ( 2x45 kr). Man får viss pott och kan alltid bli nådd. Funkar för mig. Förutsatt att man kan köpa vecka 2 via mobilen men det tror jag går?
     
  10. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Håller med. Men jag tycker mitt förslag att utöka giltighetstiden men behålla priser EU-Vecka, EU-14 dagar samt EU-månad skulle funka ännu bättre. Det ger större flexibilitet och skulle säkert uppfattas som positivt. Skulle inte kosta något att genomföra
     
    H-M gillar detta.
  11. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Men varför ska man betala extra över huvud taget? Då väljer man väl hellre nåt av de andra kontantkorten i Sverige.

    Jag har mycket svårt att få ihop Fri EU-roaming med att betala extra mycket? Det stämmer mycket illa med EU-direktiven om Phone Like Home.
     
    induktion gillar detta.
  12. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Förklara gärna varför de vill ha kvar de mycket dyra extra roamingkostnaderna.
     
  13. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Du har förstås rätt. Jag skrev också nöjaktigt. Inte bra men kanske acceptabelt i och med att man kan bli uppringd hur mkt som helst. Jag kommer också att byta till Vimla som har ett annat system ( be mig inte redogöra för det bara ;) )
     
  14. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Jag tror Du får se det så här. Vi som köper kontantkort har förmodligen ett annorlunda behov, som gör att vi inte köper ett fast abonnemang. I mitt fall så är jag lågförbrukare samt vistas en stor del av året utanför Sverige och även EU. Telefonen blir en nödlina för mig och mina anhöriga om något speciellt inträffar. Normalt går kommunikationen via internet.

    Jag tycker inte att Comviq är mycket dyrare för roaming i EU jämfört med Telia/Telenor. Skall man bruka roamingen så förrutsätter ju även de att man köper någon form av prisplan som även kan brukas utanför EU.

    När jag är i Sverige så tankar jag fastpris mini. 95,-/mån. Jag gör nog inte av med en bråkdel av månadspotten! Skulle förmodligen tjäna på att ligga kvar på BAS. Men det är bekvämt med fastpris mini. Man vet aldrig när man hamnar i 30 minuters tel.kö. Därför tankar jag fastpris mini. (2-3 månader/året)

    Inom EU så får jag tanka EU-vecka. Jag är alltid borta mer än 4 veckor. Pula med veckobonnemang är opraktiskt om man är ute lite längre.

    Om Man erbjudit EU-vecka 145,- med giltighetstiden 1 månad så hade jag hängt på direkt. Det skulle betyda 50,- i merkostnad/mån jämfört med hemma. Det tycker jag är O.K. även om det förmodligen är i en gråzon enligt EU-diektivet.

    De andra två kontantskortsalternativen passar mig inte så bra eftersom de inte funkar i många av de länder jag besöker. Det gör däremot Comviq om man får tro deras support.

    Dessutom så är Comviqs priser för att ringa/ta emot samtal halva kostnaden jämfört med Telenor/Telia kontantkort när man befinner sig utanför EU. (Ex.vis USA) På ett 10 minuters samtal kan man spara 100,- med Comviq jämfört med alternativen.

    Så sammantaget så är Comviq ett bra alternativ för mig eftersom mer än halva mitt användande är utanför EU. Då är det BAS som gäller vilket betyder att jag bara betalar för trafiken.
     
    Last edited: 9 jul 2017
  15. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Jag undrar om EU Vecka också fungerar om man vill ringa ifrån Sverige till ett annat EU-land?
     
  16. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Prövade just att ringa Spanien. Det dras från saldo. Inte från potten.
     
  17. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Det är ju lite lurigt, väldigt otydliga produktvillkor alltså. Får hoppas att de ser över det snart.

    Hade annars kunnat vara rätt så bra paket för folk som ringer utomlands.
     
  18. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Just de oklara och vilseledande produktvillkoren är den stora nackdelen med Comviq. Informationen som finns verkar vara skriven med avsikt att undanhålla sanningen för att sälja fler kontantkort.

    Ett exempel:

    Utomlands i EU?
    Slipp oväntade kostnader när du är utomlands! Nu lanserar vi EU VECKA för dig som reser inom EU, Norge, Island och Liechtenstein! Resten av världen kostar som tidigare.

    Ingenstans av ovanstående framgår att kontantkort inte fungerar utan EU-vecka.

    För att leta upp den informationen om att kontantkort inte fungerar utanför i EU om man inte köper EU-vecka får man verkligen leta på Comviqs hemsida.
     
    Last edited: 11 jul 2017
    induktion gillar detta.
  19. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Testade faktiskt att aktivera EU vecka i veckan och det fungerade sjukt dåligt.
    Gick ej att aktivera EU vecka via SMS som man kunde göra innan ändringen 15 Juni.

    Appen klagade på att det var anslutningsfel ett 10tal gånger. Gick man in via publika wifi så dök inte EU veckan upp.

    Att ansluta sig till mobilbankens app gick bra, men där kunde man inte ladda EU veckan.

    Testade att gå via länken man fick via sms till Comviqs hemsida för att ladda EU vecka. Där var man tvungen att antingen mata in sitt visa/mastercard eller internetbanken via mobilens webbläsare. Att använda sig av comviq saldo fungerade inte längre, som det gjort innan 15juni. Extremt krångligt och mycket hoppande fram och tillbaka mellan mobilt bankid och banken på webbläsaren.
    Givetvis laddade comviq hemsidan inte alls under ett 20tal försök. Efter sådär 30-45min lyckades jag iaf tanka euvecka, fast till en högre summa än jag tänkt mig. Men jag tänkte verkligen inte ladda om comviqs hemsidan för att rätta till beloppet eftersom det gick otroligt långsamt.


    Väntade på samtal utomlands så det blev en rätt stressig situation för att få mobilen att fungera. Funderar på att byta operatör pga att det är så omständligt att använda mobilen utomlands med Comviq numera. Även om man nu bara åker utomlands några gånger per år.
    Har mailat Comviq i förhoppning om att dom skall förenkla aktiveringen av EU vecka för deras kunder.
     
  20. Tulk

    Tulk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Xiaomi 4A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 4A
    Tragiskt när man som kund inte skall förstå vad man betalar för? Supporten verkar inte heller ha koll och det framgår i tråden att det ändras över tid.