Nämenvaf... JuiceDefender funkar inte på X10 Mini?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av teddyjohan, 10 aug 2010.

  1. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör gratisversionen av JuiceDefender för att spara ström som många andra X10 Mini användare här på forumet, och den gör det huvudsakligen genom att kontrollera datatrafiken. Den "enkla inställningen" är att den tillåter data när skärmen är igång eller 4 ggr per timme i viloläge.

    Rätt smart kan man tycka, men efter att ha kört den ett tag inser jag nu att JuiceDefender inte verkar funka särskilt bra på X10 Mini. Jag tror kort sagt inte att JD kan stänga av datatrafiken på X10 Mini. Är det någon som vet detta 100%?

    Var på festival förra veckan så telefonen har fått legat ganska orörd (få eluttag) både under resan och under festivalen och jag passade på att klocka lite grovt. Har kört en laddning med och en laddning utan JD. JD anger en fördubbling av batteritiden. I praktiken har den, i hela timmar räknat, inte förlängts alls. Provade på hemresan att ställa in ett längre intervall i JD (2 min per halvtimme med datatrafik) och kortare intervall i apparna, och när jag kollar så är de uppdaterade enligt det kortare intervallet. Inget tyder alltså på att datatrafiken alls är avstängd, eller?

    På mina HTC telefoner brukar datatrafiken inte vara något större problem (batterimässigt) om man stänger av synk, men på X10 Mini verkar det inte göra någon skillnad att stänga av synk alls. Kollar man i Inställningarna så ligger där på min telefon bara tre saker som faller under "Auto synk" och det är Gmail, Kalender och Kontakter. Senare installerade appar borde väl också hamna där, men framförallt Timescape som är förinstallerat från tillverkaren?

    Faktum är att även om jag stänger av JD, går ner från 3G till GSM, stänger av datatrafik och synk i Inställningarna, så synkar fortfarande alla appar (t.ex. Timescape, Greed osv) alldeles oberoende. Om det ska vara så, vad är egentligen datatrafik och synk till för på den här telefonen?

    Så antingen har jag detta problem själv - ser fram emot att få veta om så är fallet nu - eller så är något ruttet i staten Danmark (pluspoäng till den som känner igen citatet).
     
  2. eeeboy

    eeeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är också skeptiskt till att JD gör nån nyta på X10 mini.
    Har slutat använda det och inte sett någon skillnad ännu.

    Citatet borde vara från Hamlet om jag minns rätt.
     
  3. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade en optimal lösning på mina HTC-mobiler: Locale! Närhelst jag la telefonen upp och ner, vilket jag alltid gör när jag är hemma (X10 Mini ser dessutom snyggare ut bakifrån) så stänger den av all synk - sparar fruktansvärt mycket ström. Så fort man tar upp den så synkar den automatiskt allting enligt schemat igen, dvs. en gång direkt (när man tänder skärmen håller den på och synkar) och sen efter kanske en timme eller hur man nu ställt in.

    På så vis är den alltid synkad när man är ute och rör sig eller använder den aktivt men så fort den ligger ner en längre tid kan man bara lägga den upp och ner och vips använder den ingen datatrafik. Provade givetvis Locale på X10 Mini och den funkar inte alls lika bra. Delvis för att den inte känner av lika bra när telefonen faktiskt ÄR upp och ner, men i huvudsak för att Locale inte kan stänga av synken på X10 Mini. Varför vet jag inte, men inget händer. Fast om synken i X10 inte spelar någon roll så är det ju hugget som stucket.

    Hamlet är korrekt, min välutbildade vän!
     
  4. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Så är det inte på min. Stänger jag av datatrafik så kan ingen av mina appar uppdatera sig. Det är väl själva poängen.
     
  5. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det tycker jag också, men det gör dom ändå. Jag är nyfiken på vad som menas med "datatrafik" egentligen. Ett ytterligare case in point är att ikonen i statusfältet "Datatrafik har aktiverats" dyker upp när jag slår av och på datatrafik. Detta händer inte när JuiceDefender körs.
     
  6. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om appar eg. får slå på/av datatrafik på detta vis, låter ju som något som borde ha strypts (du vill inte att en rogue app ska slå på trafik så du får en dyr räkning). Kanske kräver root/eller meck?
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det funkar utmärkt på mina HTC-mobiler dock. Har provat ett flertal appar nu, men inget verkar kunna påverka datatrafik eller synk. Root löser förstås det hela men som sagt så funkar det på andra mobiler, så det lär väl vara SE som har begränsat detta då.