Seg och slö Z5 Compact

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Ztoifen, 8 jul 2017.

  1. Ztoifen

    Ztoifen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Min z5c har på en vecka gått från att vara rapp och pålitlig till slö och seg när man navigerar mellan appar och dylikt.

    Har inte installerat något de senaste veckorna. Förstår att återställning är ett alternativ.

    Min fråga till er för felsökningens skull är: hur mycket ramminne nyttjar ert Androidsystem? Mitt ligger på 1-1,3gb vilket jag tycker verkar alldeles för mycket av de 2gb man har, eller?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    ungefär som min z3c i ramutnyttjande. när min z3c laggar ihop (som händer ungefär varannan månad) så startar jag om den helt och sen är den snabb igen.
     
  3. LitenViking

    LitenViking Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Dom måste ha rullat ut någon hemsk uppdatering för både jag och min fru upplever samma sak. Mobilen går knappt att använda och apparna kraschar stup i kvarten.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gjorde ni en fabriksåterställning när ni uppdaterade till Android Nougat? Det kan annars vara läge att testa det.
     
    jnsson och dannejanne gillar detta.
  5. LeoIsa

    LeoIsa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade samma problem, gjorde återställning och nu funkar den kanon igen
     
  6. Cruz

    Cruz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har drabbats av samma problem sedan en kort tid tillbaka. Får se om nya uppdateringen som jag fick idag löser problemet..
     
  7. Renberg

    Renberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som kan tipsa om ett pålitligt back-up program? Sist använde jag Sonys egna och det fungerade inte efter återställning. Alla filer som backupades till datorn var döpta till ett random namn. Ursprungsnamnen var inte ens åtkomliga genom Sonys program.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att min Z5 Compact flyter på väldigt fint sedan 7.1.1-uppdateringen. Jag gjorde dock en fabriksåterställning när 7.0/Nougat kom ut.

    För övrigt mycket fint av Sony att uppdatera Z5 Compact/Z5-serien innan både Samsung och LG uppdaterat sina telefoner till 7.1. Mad props.
     
  9. Renberg

    Renberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Min telefon har varit på kamerabyte åtminstone en gång sedan 7.0 (totalt bytt kamera tre ggr) och som jag förstår det gör de alltid en programvaruuppdatering i samband med service.
    Jag tycker också att det är bra av Sony att de uppdaterar så pass snabbt och länge för sina telefoner men när den plötsligt känns väldigt gammal och seg är det inte så kul.
     
  10. Ztoifen

    Ztoifen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Blev en förbättring med uppdateringen men den hittat fortfarande tillbaks till dåligt beteende då och då.

    Kanske ska prova en återställning. Har aldrig gjort det tidigare på telefon jag avser behålla.
    Innebär det att den blir helt nollställd och appar måste återinstalleras?
     
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja, den blir då helt nollställd och all personlig data försvinner. Så se till att säkerhetskopiera allt viktigt.

    Ev kan detta vara till hjälp:
    http://support.sonymobile.com/se/xp...backing-up-and-restoring-content-on-a-device/
     
    Ztoifen gillar detta.
  12. zetta

    zetta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7a
    7.1.1
    Där tröttnade jag på telefonen. Sambon har också en Z5-compact och vi har båda slitit vårt hår. Sjukt slöa blev våra telefoner.
    Vi inaktiverade moviecreator. Vilket hjälpte på sambons telefon. Min var fortfarande seg som smör.
    Jag gjorde en fabriksåterställning på min och nu äntligen kör den på som vanligt igen.
     
  13. LitenViking

    LitenViking Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag gjorde en fabriksåterställning på min och det snabbade på den. Däremot är det omöjligt att filma med kameran. Den dör direkt man försöker. Sjukt irriterande!
     
  14. Pliggen76

    Pliggen76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Samma här. Återställning gjorde susen men filma går ej längre...
     
  15. 8500rpm

    8500rpm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Instämmer, samma sak hemma hos oss. Två stycken Z5C i familjen och båda har segat ihop helt senaste två veckor.

    Måste säga dethär med uppdateringarar, det fina är att ibland är det något positivt för konsumenten, men helt SJUKT att en tillverkare har makten i sina händer att 'skicka ut en försämring' till kunderna så att det kan locka med en ny mobil.

    Säger bara WTF Sony! Snabbt ut med en som återställer mobilen till ursprunglig rapphet, detta är nu den trögaste telefon jag ägt på ca 8-9år...

    (Fabriksåterställning håller inte... förstår att kanske fungerar, men Sony får lösa det på annat sätt)
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    MyBackupPro brukar jag använda. Tar nog inte riktigt allt men passar mig.
     
  17. pippen1001

    pippen1001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem och letade på Sony forumet. Där hittade jag lösningen, nyaste versionen av Sonys movie maker är det som fuckar upp telefonen. Så det man behöver göra.

    1. Disable movie creator
    2. Starta om i safe läge (Håll in power knappen och sen håll in restart i 1 sek)
    3. Starta om till vanliga läget efter den har startat igen

    Och det löste alla mina problem, nu är den snabb och skön igen.

    https://talk.sonymobile.com/t5/Xper...-1-1-update/m-p/1245238/highlight/true#M38744
     
    Last edited: 19 jul 2017
    Sterner och bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Skall testa, upplever att Spotify slutar spela musik så fort jag startar kameran, som om minnet tog slut trots att det är det enda som är igång. Inte undersökt det närmare då jag främst använder telefonen som "äventyrskamrat".
     
  19. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej alla,

    Som nämnt av vissa i tråden så verkar det som att vissa användare upplever en förbättring efter att de har inaktiverat Movie Creator-appen under Inställningar > Appar > Movie Creator > Inaktivera.

    Jag har även samlat buggrapporter från flera väldigt hjälpsamma användare som upplever liknande beteende och har fört det vidare internt för undersökning. Jag ser till att höra av mig här i tråden så fort jag vet mer gällande detta, men tillsvidare så kan jag rekommendera er att prova den workaround som jag nämnde ovan.

    Jag beklagar omständigheterna! :(
     
  20. PeterLM

    PeterLM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Hoppas det kommer en fix. Lite bättre efter att ha inaktiverat Movie Creator.
    Har svurit ett par veckor över världens slöaste telefon (Z5c) som tidigare var världen bästa.
    Har den för Nav på MC (vattentät) bland annat och fotar och postar på FB och messenger (där den hoppar ur om man försöker posta bild direkt måste ta foto med kamera och posta ur albumet).
    Hoppas det löser sig,