Övrigt: Snabba frågor, snabba svar | P10 / P10 Plus

Diskussion i 'P10-serien' startad av Swedroid, 21 mar 2017.

  1. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
  2. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Den ser snygg ut. Och många inställningar. Jag ska nog testa. Jag har använt den som föreslogs här tidigare och jag gillar den, förutom att de flesta hämtar sina väderdata från accuweather, som inte är så bra på väder i våra nejder.
     
  3. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har hört att batteritiden inte är den bästa. Samtidigt att uppdateringar ska ordna det. Det har väl kommit ett par stycken nu?
    Hur är batteritiden gör P10/P10+?
    SOT?
     
  4. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag har läst mycket och det är både bu och bära här och där så jag köpte en P10 igår för att testa.

    Laddade fullt igår kväll, pluggade ur den 02.00. Till jobbet vid 07 och just nu har jag 77% kvar klockan 12.37.
    Mest foton, lite socialmedia, streama nyheter till Chromecast under frukosten och navigation på lunchen.
    Uppdaterar inlägget ju längre tiden går så fort vi se hur den blir med mitt användarmönster.

    15.55 nu. 63%, väntar på tåget mot Göteborg. Blir intressant att se hur mycket batteri den trippen tar om det inte finns wifi på tåget.. :) Tåget ner hade wifi, inte mycket utmaning där. Nu 20.12 och 33% kvar. 2h 23min skärmtid nu. Min OnePlus X hade varit död väldigt snart med mildare användning. Foton och socialamedier dominerar eftermiddag och kväll hittills.

    Åh nej. Batterivarning vid 20% klockan 22.39, inte mycket använd det sista ikväll. Dock installerat några appar över mobilnätet och kört bredbandskollen ett antalet gånger. 3 timmar sot nu. 23.54 nu. Kört Candy crush och castat Netflix och Facebookat sedan sist. 4% nu och jag ger upp för idag. 4h 6min sot.

    Dag 2: Allmänt pill som vanligt med nya prylar, inte en dag med "normal" användning. Fick sovmorgon så tog ut den ur laddaren 10.48. Kört en del navigation med Waze, installerat fler program över mobilnätet och lekt lite med kameran. Varit utan WIFI iallafall 9 timmar.

    23.55 och har 34% kvar. Bara fått ihop 2h 37min skärmtid under dagen, några minuter mer än vid 33% igår.
    Jag skippar laddaren över natten och stoppar i den när jag vaknar imorgon istället. Känns som en kopp kaffe och lite slö morgon så är den full igen. Tror jag kan bryta användarmönstret med att jag MÅSTE stoppa i laddaren långt innan jag går och lägger mig och låta telefonen ligga på under natten som jag var tvungen att göra med X:en.

    Dag 3: Kom inte inte till ro innan två, hade 25% kvar efter att spelat lite Candy Crush tills ögonen blev lite tunga klockan 02.07. 3h 08min sot. Vakande 09:37, 21% kvar. 4% tapp på den tiden få anses vara okej. In med laddaren och upp till 100 igen.

    100% klockan 11.00 Lätt användning under dagen med ett par samtal, ett mail, en tradera budgivning via appen och en swishning. Lite Facebook och andra forum. 81% kvar nu 20.07. Dags att kasta in handduken, 00.54 och 54% kvar. 2h 10min sot..

    Dag 4: Vaknade 09:00, 51% kvar. Kan inte klaga! In med laddaren 09:10 och timmen senare fullt.
    Ingen avancerad användning, lite över två timmar på skärmen igen och 48% kvar när jag gick och la mig...

    Dag5: Men vaf*n? Vaknade till 13%. Det är ett lite väl stort tapp över natten! Enda skillnaden mot tidigare dag är fler appar, PostNord app åkte in igår. Upplevde att mer ram försvann igår så något kanske ligger och äter men inget jätteunderligt i förbrukningsstatistiken. Får bli en omstart och upp till fullt igen.

    Mesta dagen utan wifi och kört med Waze i cirka 14mil utan laddare kopplad. Ett antal foton, några samtal och lite vanligt facebookande. 20:34 och 42% kvar, omstart gjorde susen uppenbarligen.

    Dag 6: Laddade fullt och startade om telefonen innan jag la mig. Pluggade ur den och kröp ner 00:12, 08:20 när jag vaknade så fanns 97% kvar. Ingen användning att tala om, vanligt pill och 1 timme navigation med Waze. 26% och 2h 22min på skärmen.

    Dag 7: Vaknade med 6% kvar, lite inkonsekvent hur mycket den drar under natten. Räknar inte med någon jobbig dag för telefonen idag.

    Dag 8: La mig med 70% 23:10 igår och vaknade med 66% idag. 1h 33min på skärmen. Nu skippar jag i att uppdatera inlägg på ett par dagar men generellt så verkar den vara okej om man inte får några wakelock och en omstart någon gång då och då skadar uppenbarligen inte.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 jul 2017
    Albin N7 gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Väldigt varierat, men bättre har den blivit för varje uppdateringen för mitt användande (gäller P10). SOT pendlar mellan 4-6h beroende på användning och självklart lägre vid tillfällen. Kopplad till bt Huawei Watch 24/7 och wifi kanske 30-40% av tiden.

    Något jag märkt är att den tar betydligt mindre om man inte använder automatisk ljusstyrka. Av någon anledning drar det mer vilket jag alltid använt på mina tidigare telefoner.
     
    Albin N7 gillar detta.
  6. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har upptäckt samma sak. Har inte på automatisk ljusstyrka heller.
     
    chraist gillar detta.
  7. Chrillexx

    Chrillexx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Ägde en one plus x innan, tycker att den har betydligt bättre batteri tid.
    Dock som sagts innan, har det blivit bättre för varje uppdatering. Ska testa med att stänga av automatisk ljus styrka, och se om det blir bättre.
     
  8. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Åldern märks av på X:en nu, batterier vill inte leva för evigt tyvärr och att man ska kunna byta det själv struntar tillverkarna gott i av endast en orsak. För att vara första laddningen är det inte heltokigt på P10an iallafall så vi får se när det nästan dör. :)
     
  9. Hillz

    Hillz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Får jag fråga vad "SOT" betyder?:)
     
  10. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Screen on time. Hur länge skärmen varit på/igång
     
    chraist gillar detta.
  11. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Jag har ett litet underligt problem med vissa av mina appar, jag får nämligen inga notifikationer på dem. Medan det funkar bra på te x Messenger så kommer inga notiser för Gmail eller Quizkampen etc. Jag har kollat inställningarna för aviseringar på alla apparna och där ser det likadant ut. Någon som har någon idé vad detta kan bero på?
     
  12. Hillz

    Hillz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tackar. Finns det någonstans i mobilen man kan kolla detta, eller är det olika appar som har koll på detta?
     
  13. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Inställningar-batteri-förbrukningsnivå-maskinvara-skärm

    [​IMG]
     
  14. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har 1 st) "rent data"-sim via Telenor och sen har jag mitt 2) traditionella telefonabonnemang via Hallon

    Jag skulle vilja att 1) är tillgängligt för data/4g och om sim 2) endast är tillgängligt för voice 2g så är det fullgott för mig. Fungerar följande setup samtidigt?

    Kort och gott: alla datatrafik via sim 1 och all voice via sim 2.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, du kommer dock inte kunna använda surf från SIM 1 när du har ett samtal på SIM 2. Det finns inställningar där du kan välja vilket SIM som ska använda data sms o samtal. Så här ser det ut på OxygenOS
    [​IMG]
     
    wrkdrojd gillar detta.
  16. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Absolut, Screenshot från P10 nedan så du ser precis hur inställningen ser ut:
    Screenshot_20170717-161745.png
     
    wrkdrojd gillar detta.
  17. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Fantastiskt snabba, och inte minst, bra svar, bugar och bockar!

    Kanske överkurs: skulle ni lagt "datasim" eller "telefonsim" i den fysiska port #1? Vad jag försöker säga - påverkar jag mina inställningsmöjligheter beroendes på hur jag placerar/prioriterar dem i själva mobilen.
     
    iterva gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Förr så var det så att vissa telefoner hade bara 2G på SIM 2. Nu mera tror jag inte det släpps nya telefoner som bara har stöd för 2G/(3G) på SIM 2.
     
    wrkdrojd gillar detta.
  19. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nej, Det kort som man väljer för "Standardmobildata" får per automatik 2/3/4G medans det andra kortet endast får 2/3G.
     
    wrkdrojd gillar detta.
  20. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag såg att den har Super Charge. Fungerar det med kabeln/nätdosan som kommer med telefonen eller behöver jag köpa extern utrustning? Aliexpress tips?