Blåtand tappar kontakten med olika enheter

Diskussion i 'Google Pixel XL' startad av Salvion, 8 maj 2017.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Om detta är fel forumdel så flytta eller ta bort detta.

    Jag har enorma problem med att mina olika enheter tappar kontakten med min telefon via blåtand.

    Jag har flera enheter kopplade ihop med min telefon (Google Pixel XL)
    Tex Klocka Garmin Tactix Bravo, Gps TomTom Rider 440, Gopro hero 5, Sony Rx 100 IV, Packtalk headset, Smarthalo och några saker till...

    Min fråga är kan flera ihopkopplade prylar störa så att saker "tävlar" om kontakt och dom då tappar kontakten tillfälligt?

    Jag cyklade häromdagen med min nya Smarthalo parad, samt klockan och då tappar Smarthalo kontakten i navigeringen hela tiden och återtar den, Av/På/Av/På osv....

    Jag blir ärligt talat galen och ingen kan hjälpa mig eller ge mig råd, min fårra telefon Google Nexus 6P var likadan när jag hade BT headset ihop med klocka, spotify klipper och tappar kontakten.
    Samma sak med Packtalk headset, GPS TomTom och telefon

    Någon enhet tappar kontakten.

    Hur gör jag för att veta vad som är felet? kontaktar Google? dom vill nog inte prata då telefonen är köpt i England.
    vem frågar jag om blåtands prestanda och funktion?

    Skulle uppskatta mycket lite hjälp och råd!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hfm. Ja, Bluetooth 4.x är egentligen inte optimerat för att fungera med många enheter samtidigt, vilket kommande version 5 är. Det kan nog vara förklaringen, men det kan också bara problem med hårdvaran/antennen i telefonen. Det är dock svårt att utesluta utan att ha en annan enhet att testa med under motsvarande förutsättningar.

    Kan du testa stänga av Wifi kanske? Kan möjligen hjälpa eftersom det också använder 2,4GHz-bandet liksom Bluetooth.
     
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det är sådan kunskap jag letar efter, mycket uppskattat!
    Det som är förbryllande för mig är att jag verkar vara den enda som drabbas...vilket får mig att tro att jag gör något fel eller liknande, missuppfattat något.
    Man tycker ju att andra borde reagerat typ "ja precis jag har också problem med detta" men ingen har sagt så, det borde rimligt betyda att felet är hos mig eller att jag har helt orimliga förväntningar av vad blåtand skall prestera.

    Jag skall testa med min Nexus 6P som du föreslår bernad, Wifi är en annan intressant sak men att slå av och på den känns ju sådär om det är problemet men skall absolut försöka.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Det är ju inte nån direkt manuell djupdykning i konfigurationer som krävs vid anslutning av bluetooth, utan standarden ska ju göra detta automatiskt. Så jag vågar nog påstå att det är omöjligt att du själv kan eller har gjort något fel.
    Pixel enheterna hade ju ett tag i början av året, vad jag minns/läste, ganska stora problem med bluetooth anslutning. Alltså att enheter kopplar ner och stänger av bluetooth helt osv. Men Google skulle väl ha löst detta i senare uppdateringar (Runt mars månad).

    - Har du säkerställt att du har senaste tillgängliga systemuppdateringen för Pixeln?
    - Har du testat återställa nätverksinställningarna?
    Detta ska rensa sparade WiFi nätverk och sparade/anslutna bluetooth enheter så du får lägga till enheterna på nytt efter detta. Detta bör finnas nånstans under "Wireless & Networks" > "More" >"Network settings reset" enligt en snabb google sökning. Efter detta starta om enheten och testa ansluta igen.

    I värsta fall så kan det vara som @bernard@bernard nämnde fysiskt fel på hårdvaran. Men även min magkänsla talar för att det helt enkelt är för många enheter anslutna samtidigt...

    Tyvärr så har jag ingen solklar lösning att erbjuda, men hoppas det löser sig!
     
    bernard gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*

    Jag tror inte så många är intresserade men idag tog jag tag i detta kvarvarande problem...
    Ringde Proshop där jag köpte den och blev förvånad över att också dom säger "jo det är ett känt problem" :eek:

    Dom har tagit in 2 eller 3 telefoner på reklamation och en byttes ut mot en ny och en byttes blåtandsdelen (hur man nu gör det?)
    Så jag fick info hor jag skickar in luren och skall så göra!
    Var på vippen häromdagen att skriva en arg post och söka hjälp med att köpa en ny/annan lur som faktiskt fungerar, sedan lugnade jag ner mig och insåg att detta är nog "det logiska första steget"

    Jaja om nu någon mer än jag har detta problem så kommer jag återkomma om någon vecka med hur det gått.
     
    pulsar, Duvel och tpalsson gillar detta.
  6. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Tack för att du delar med dig av infon spontant!

    Nyfiken dock, låter ju som hw-problem. De sa häromdagen på Reddit AMA (se Swedroid artikel) att de har stabilitets-förbättringar för blåtand som kommer i Android O/8.0 men de är inte med i senaste developer preview 3. Låter som kända sw-problem då ju.
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag kommer återkomma absolut om folk är intresserade!
    Jag är förstagångs kund hos just Proshop men så här långt är jag positivt överraskad över hur dom hanterar ärendet (kanske är man avtrubbad av så många företag som är dåliga)

    Telefonen gick med post ifrån Stockholm->Danmark i tisdags kväll och är ännu inte mottagen av dom, det känns ju också rimligt med postgång och sommar/semester.
    gissar att den kommer registreras i början på nästa vecka och enligt dom själva tar hanteringen 2-3 dagar.
    Så om allt går enligt dessa beräkningar kan jag ha en telefon i början av augusti.

    Pulsar, Jag kan omöjligt bedöma om det är hård eller mjukvaruproblem är för oteknisk för det, men jag tänkte i början så här, att jag hade för många enheter parade med telefonen och att antigen gjorde mängden att det blev trångt om "bandbred" typ och därav avbrott, eller att någon enhet "stal" all bandbred och knuffade bort dom andra på grund av dålig programmering eller liknande.
    Det var då...

    Nu hör man ju att det är "ett känt problem" och då får man ju gå därifrån liksom :)

    Jaja hoppas jag får "my precious" snart ;)
     
    pulsar gillar detta.
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*
    Skickar in telefonen 18/7 på kvällen, mycket smidigt förfarande ifrån Proshop.
    Den hinner inte fram till Danmark förrän idag då jag får bekräftelse mejl att dom mottagit och registrerat den kl 10:15

    Kl 10:33 kommer nästa mejl
    "Byte av reklamerad produkt
    Den produkt som du reklamerat till oss kommer att bytas ut mot en ny, utan kostnad för dig givetvis.
    Du kommer att få en kreditnota på din gamla produkt per email, och en ny faktura/kvitto till din nya produkt.
    Vi beklagar givetvis att du fått en felaktig produkt, och hoppas att ditt nya exemplar fungerar felfritt."

    Det var snabbt agerat och hanterat!

    Min slutsats är att supporten jag talade med kände till detta att vissa/några produkter hade problem med blåtand och det berättade dom helt öppet för mig vilket kändes mycket bra, dom kändes seriösa och ärliga i att dom vill lösa problemet så fort dom kan.
    själva reklamationen var smärtfri och enkel och fungerade mycket bra.
    Man kan ju undra om dom på denna korta tid idag faktiskt hunnit kolla produkten? det tvivlar jag på, jag tror dom bytte ut den med hänvisning till min långa och detaljerade beskrivning av problemet, och då är den billigaste och enklaste lösningen att byta direkt.

    Nu får vi se hur det går med den nya telefonen och när den kommer och framför allt kommer den fungera som den skall? man funderar ju nästan på den kommande Pixel 2 :cool:
    Men bortsett ifrån blåtands strulet är jag väldigt nöjd med denna Pixel XL.
    och jag kan säga att företaget Proshop enligt min erfarenhet för 10 av 10 i betyg och jag kommer att lita på dom i fortsättningen och skulle rekommendera andra att också göra det.

    Jag återkommer när ärendet är löst! :)
     
    chraist gillar detta.
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*

    Detta börjar kännas skumt, känns som jag pratar med mig själv :o

    Nåja fick telefonen idag, den skickades igår och det är en helt ny enhet!
    Nu blir det en bra stund med att återställa och kolla att alla vardags appar fungerar...

    Så..OM denna lur nu fungerar så blir jag fan överlycklig, jag har varit så inställd på att detta strul med att tappa kontakten med blåtand till alla enheter på något sätt var jag som var oteknisk eller okunnig och orsakade allt detta, så nu hoppas jag allt kommer bli bra för jag har inget annat att klaga på gällande telefonen.

    Jag skall återkomma igen med en "slutrapport" så kan vi avsluta denna tråd, kanske har någon annan nytta av infon i den, vem vet.
    Räkna med att det dröjer någon vecka så att allt hinner testas, det är ju sommar och man vill inte stirra ner i skärmen hela tiden :cool:
     
    tpalsson och chraist gillar detta.
  10. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    När du pratar om att du "tappar" kontakten, är det bara kortfälliga avbrott eller tappar den anslutningen helt och du måste aktivt ansluta till enheterna igen?

    Jag har lilla Pixeln och jag har lite problem med att blåtands-streaming då och då hickar till (detta eskalerar märkvärt om jag kör telefonen som WiFi hotspot samtidigt). Undrar mest om det är samma symptom, eller om det är något annat.
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ja det VAR primärt just korta avbrott, mellan 1-10 sekunder när jag tex lýssnar på Spotify.
    Min blåtandsheadset i MC hjälmen tappade kontakten på samma sätt så att navigeringen inte var användbar.
    Samma sak med blåtandsheadset Jaybird Freedom F5
    Samma sak med blåtands navigering med cykel.

    Har aldrig tänkt på när detta hände specifik men jag skulle bedöma att det är 90% eller mer vid vanligt streaming via telefon abb (Telenor i Stockholms innerstad)

    Nu efter bytet har jag bara hunnit testa samma headset (jaybird) funkar det till 100% utan problem, testat under 5-10 tim och 10 tillfällen, har inte hunnit testa alla andra saker ännu och det är först när 5-7 enheter är ihop kopplade jag kan vara helt säker att det var telefonen som var felaktig, men det verkar så just nu.