Vattentålighet

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Nwinter, 8 aug 2010.

  1. Nwinter

    Nwinter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Telefon 2:
    Sony Xperia S
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Till att börja med vet jag inte hur det är generellt med telefoners relation till en j*vla massa vatten, då jag aldrig har utsatt någon av mina lurar för den mängden jag gjorde igår. Har ju dock läst en del om vattenskador av både lägre och högre kaliber, men ber om ursäkt om tråden är lite off eller bara uppenbar :)

    Hursomhelst så tog jag iaf en liten lätt promenad på en halvmil igår kväll när det regnade som värst i Stockholm. Var helt genomsur efter bara fem minuter, och det tog väl runt en timme att gå totalt. Hursomhelst så försökte jag få tag på vänner under tiden, men när jag kom fram var det enda som hördes ett ytterst svagt mummel/viskande. Antar att högtalaren inte tyckte om att ligga inpressad i min byxficka under promenaden... Men efter bara 2-3 timmar efter att jag kommit hem fungerade den utmärkt igen.

    Är det nån annan som råkat ut för nåt liknande? Eller haft otur och behövt lämna in på rep.? Känslan jag fick var att X10'an var rätt tålig ändå, och det blev jag rätt glad för :)
     
    Last edited: 9 aug 2010
  2. Jewib

    Jewib Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror nog att X10:an tål en del vatten. Var med om en obehaglig upplevelse när telefonen nästan var ny.

    Den hade legat på laddning vid soffan, när jag bad frugan om hon kunde skicka över den till mej, då jag satt i andra änden. Sagt och gjort hon måttade ett kortare kast och skickade iväg den genom luften, men tänkte inte på att laddsladden inte var lika lång som luftfärden... sladden sträcktes ut och X10:an rycktes tillbaka något och började falla nedåt, utanför soffkanten ner mot golvet.. precis där en hink med vatten stod.. plums!! o_O

    Det tog några sekunder innan jag fick upp den från botten av hinken, trodde den var körd.

    Plockade isär den, http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=6368979&postcount=82 och lät delarna torka i ett par dagar innan jag satte ihop den.

    X10:an startade som vanligt och funkar som den ska :teeth:
     
  3. Foxy

    Foxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Men var den inte på när du tappade den då borde ju vattnet förstört den rejält, kortslutning eller ngt? Låter riktigt skumt :P antar att du hade lite tur där. :innocent:
     
  4. Jewib

    Jewib Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo telefonen var påslagen. Fick lite panik att stänga av den, men on/off-knappen funkade inte. Jag hade ett skal på den som jag först fick slita av, sen var inte batteriluckan sådär jättelätt att öppna heller, tyckte att jag fumlade som f*n , men jag va nog rätt chockad och panikslagen.. :scared:
     
  5. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ja det viktigaste är väl att få ut batteriet snabbt. Och sen öppna så mycket det går och gärna låta den ligga i drag så den torkar.