Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi Note 4 (Snapdragon 625)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av flipp, 19 jan 2017.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nej, antog att du beställt från Asien av någon anledning...
     
  2. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    Måste vara hjärndöd eller missat Info. Hur får man svenska på tel ?:) eller kanske bara är engelska ?
     
  3. bwot

    bwot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Du får nog flasha någon annan rom då, om du gillar MIUI finns "xiaomi.eu" med språk och en massa andra förbättringar som säkert gör det värt utöver språk. Kolla på redmi note 4-forumet på xda, kan dock vara lite krångligt om du inte gjort det ett par gånger förr.


    Tänker själv köpa en på måndag :)
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Du måste installera Developer rom för att få Svenska så vitt jag vet. Eller roota/twrpa och installera Xiaomi.EU rom, det gör ju även att man slipper dom flesta Kina apparna som ligger förinstallerat i vanliga versionerna.

    Rom: http://en.miui.com/download-309.html#468
    Säkerställ att du väljer "Redmi Note 4 Qualcomm Global"

    Instruktioner: http://en.miui.com/a-232.html

    Ha i åtanke att Developer Rom kan vara mer ostabil/buggig, fördelen är väl att den ska uppdateras oftare än vanliga "Stable" versionen.
     
    cobben gillar detta.
  5. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    Perfekt får ta en titt på det. Gillar tel som fan annars.

    Känns ändå som en stabil telefon flyter på riktigt bra. Inga konstigheter alls. Prövat att använda GPS och den har funkat bra. Enda jag har lite svårt för är att man saknar lite vanliga menyer där man har ikoner. Men annars en bra tel. :)
     
  6. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    Behöver man fabriksåterställa innan man lägger in rom ?:)
    Min engelska är lite trög haha
    Nu på tel är miui global 8.2 stabel
    8.2.10 .0 (mcfmidel)

    Please wipe all data in Recovery mode if you want to update to a discontinuous ROM version, or downgrade to an older ROM version using MIUI full ROM pack.
     
  7. bwot

    bwot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag fått min. Vilken jävla skit att man ska behöva vänta x antal dagar för att få låsa upp bootloadern. Kanske lika bra, annars hade jag nog blåst ur MIUI på stört, nu får man tid att vänja sig.
     
  8. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    Någon som skulle kunna skriva en guide hur man får svenska :)

    Eller roota/twrpa och installera Xiaomi.EU rom, det gör ju även att man slipper dom flesta Kina apparna som ligger förinstallerat i vanliga versionerna.

    Vore guld om någon orka guida hur :)

    Tänkte lägga in

    Please wipe all data in Recovery mode if you want to update to a discontinuous ROM version, or downgrade to an older ROM version using MIUI full ROM pack.

    Lite får dålig på engelska så blev lite osäker hur jag skulle göra :)

    Så vore guld om någon orka förklara :)

    Har roota förut en gammal tel men blev lite osäker denna gång så tänkte om någon snäll själ ville förklara :)
     
    Lam-kaka gillar detta.
  9. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    Funkade bra att lägga in svenska. Känns skönt att slippa engelska på vissa appar. Men skulle vara skönt att få bort Kina skiten på tel :)
     
    wiper gillar detta.
  10. Hoffa78

    Hoffa78 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Går också i funderingar på dessa kinamobiler, när ni skriver att det går att lägga in svenska som språk betyder det då att allt blir på svenska? Typ all text i spotify och google maps och även pratorn i maps?

    Vad betyder det egentligen att mobilen säljs som Global/International på tex Honorbuy? Finns svenska med då eller måste dessa också rootas?

    Finns playstore på kina-mobilerna nuförtiden eller måste de rootas för det också?
     
  11. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Du kan fixa svenska om du kör på beta, playstore finns på mobilen
     
    jnsson gillar detta.
  12. bwot

    bwot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Förutsätter att allt blir på svenska, har inte testat, men mitt tips är att skippa MIUI helt och blåsa in en vettigare rom.

    Global/International version betyder att hårdvaran funkar i svenska telenätet, du får inte svenska.

    Riktigt trevlig telefon för min del i alla fall, men som sagt, välj en annan rom.
     
  13. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Håller med miui är en av de tråkigaste romen som jag har kört
     
  14. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag använder just nu en Xiaomi Redmi Note 4X Global version med band 20 osv, är väldigt nöjd. Jag är riktigt nöjd med batteritiden, ergonomin, fingerprint-sensorn, väldigt positivt överraskad över skärmens kvalité. Jag tycker att MIUI fungerar bra även om det är en negativ faktor att man ej kan ställa in Sverige som region. Jag har den helsvarta som jag rent subjektivt tycker är väldigt snygg. Jag använder även Xiaomis headset och Dirac-inställningen gör otroligt mycket för ljudkvalitén i dessa, "bakgrundsdetaljer" kommer fram med inställningen på och försvinner i princip med Dirac-inställningen av så det gör verkligen en otroligt stor skillnad på denna lur.

    Den laddar inte snabbt så vill man ha en telefon som gör det så bör man leta någon annanstans, men batteritiden är å andra sidan fantastiskt bra och den långsammare laddningen är ju skonsammare mot batteriet så livslängden på telefonen förbättras vilket är väldigt positivt. För mig fungerar prestandan bara bra, det finns snabbare men den är snabb nog för mig så jag bryr mig ingenting om den lilla skillnaden det är jämfört med de snabbaste flaggskeppen. Vad gäller spel så har jag dålig koll, det enda spel jag lägger någon tid på är "world of tanks blitz" och det fungerar perfekt på denna telefon. Skärmen har en skön känsla och jag märker ingen skillnad i touchresponsen och "glidet" mellan denna och andra dyrare lurar.

    Jag har knappt testat kameran men har av de få bilder jag tagit blivit väldigt positivt överraskad över kvalitén, det bör tilläggas att jag tagit dessa foton i ljusa miljöer så jag har än så länge noll koll på hur den presterar i mörkare miljöer, jag har ej heller videofilmat någonting än. Mitt väldigt personliga betyg som naturligtvis bör utvärderas i relation till mina personliga preferenser (som har fokus på batteritid, fingerprintsensor, display och ergonomi och utseende) blir väldigt högt då denna telefon passar mig väldigt bra.

    Jag har tex även ägt Lenovo P2 som jag antar bör ses som konkurrent till denna telefon och jag är mycket mer nöjd med denna telefon. Jag som vanligtvis är ett amoled-fan gillar skärmen på Xiaomin bättre än skärmen på Lenovo P2 pga av att färgerna på Xiaomins display tilltalar mig mycket mer, och ergonomin och fingerprintsensorn på denna tycker jag är klart bättre. Så även ljudet i hörlurar (påminner om att jag använder Xiaomis headset vilket säkert spelar in) och rent subjektivt utseendet. Och sedan är den ju mycket billigare vilket alltid är positivt. Plats för minneskort är som alltid också ett plus. Bifogar en jämförelse i prestanda mellan denna och Galaxy S7 som jag också ägt. Skillnaden är inte direkt enorm i mina ögon, jag förstår att det eventuellt finns vissa spel och speciellt krävande videobehandlingsappar eller liknande där skillnaden blir större än i det vardagliga användandet.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=fFir84cEnGE
     
    stn, antonholmstedt, Nero och 2 andra gillar detta.
  15. evoloan

    evoloan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Xiaomi Note 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Note 10
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Köpte Redmi Note 4X och vad jag förstod det som så ska det finnas support till Quick Charge 3.0 men att Xaomi har avaktiverat det för att inte betala Royals till dom. Men det verkar som att det skulle kunna aktiveras om Xaomi släpper Kernelen men finns det någon rom eller mod som har denna funktionen ute på forumen?
     
  16. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Du måste flasha en custom kernel som har stöd för qc 3.0 det är samma för min Redmi Note 3 mobilen har stöd för qc 2.0 men Xiaomi har inte aktiverat det för att spara pengar
     
    bernard gillar detta.
  17. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Droid82 och stn gillar detta.
  18. stn

    stn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Nu är jag 71 timmar och 34 minuter ifrån att lägga in en custom rom.

    Vilken rekommenderar ni och varför? Tänkte köra på officiella LineageOS 14.1
     
    Droid82 gillar detta.
  19. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Jag kan verkligen rekommendera Lineage, funkar hur bra som helst! Använd det sen jag köpte telefonen i april och det har funkat hur bra som helst, väldigt skönt att bli av med Miui! :) Miui är snyggt och funkar såklart, men jag vill ha så ren version av Android som möjligt och då är det ett givet val.
     
    stn gillar detta.
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Min global version 3GB/32GB Note 4 (som jag köpte begagnat med spräckt skärm som leksak/testobjekt) hade developer MIUI 8 med android 7 inlagd när jag fick den.

    Fungerade fint, nu har den varit hos min frus bror i Riga för att kolla om han kunde byta enbart glaset billigt (annars fungerar ju skärmen perfekt).
    Men det ville han inte ge sig på, så byta alltihop skulle kosta från kanske 3-400:- för OEM till 5-600: för original.
    Jag tackade nej och fick just tillbaka underverket i befintligt skick.

    Men nu finns det en developer version med gobal MIUI 9(!) tillgänglig via OTA.
    Trodde det skulle bara bli kinesiska MIUI 9 än så länge.

    Någon som har testat?
    .