Problem: Bootloop problem?

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av PEE, 20 okt 2016.

  1. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Dåligt att byta av baksidan på något sätt skulle påverka garantin och reklamation. Bootloop har ju inget med baksidan att göra :) Tråkigt att Webhallen bråkar med sådant. Bra att veta hur dom hanterar ärenden.
     
    dannejanne gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Återkoppla gärna hur det går och om de fortsätter att bråka med dig. Dåligt av dem då det är ett erkännt fel.
     
  3. effo

    effo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Funkade drygt en dag, sedan fick jag problem med kameran. Bootade om och då slutade den läsa SIM-kortet. Nu tillbaka hos Inet för en sväng till hos LG :( Akutköpte en P10 hos Tele2 för att ha en fungerande lur
     
  4. glandin

    glandin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco
    Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här hur det går. Ska inte klaga alltför mycket på dem än då de fortfarande jobbar på problemet. Men det började inte hända något på riktigt innan jag kom i kontakt med deras centrala reklamations-avdelning.
     
  5. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    dannejanne gillar detta.
  6. salle74

    salle74 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Råkade också ut för detta i förra veckan, har skickat in för reparation får se när den kommer tillbaka.
     
  7. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Känns som det är läge att kolla efter en ny telefon, verkar ju inte vara frågan om man får bootloop utan när man får det.
    Ni som råkat ut för bootloop, har eran telefon varit varm lite då och då? Tänker som typ använt kameran mycket, appar som gör telefonen varm, kollat tex på youtube 2 tim osv?

    Hur ser oneplus ut på hållbarhetsfronten? Känns som det är pixel eller oneplus som skulle kunna fungera som ersättare. Och iphonepengar slänger jag inte på en telefon. :)
     
  8. salle74

    salle74 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min idag, utbytt systemkort. Återstår testande och se om allt funkar som det ska.
     
  9. thepogge

    thepogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min tur att få uppleva Bootloopen....
    Kom efter att jag installerat senaste uppdatering utav Android (gjordes 15:00 ungefär). Och den började bootloopa mitt på natten och tack vare detta försov jag mitt till jobbet.

    Har gjort en felanmälan hos Inet, inväntar svar på åtgärd. Inet brukar vara jävligt bra när det kommer till support, håller tummarna.

    Vad tror ni om mina chanser? Garantin är fortfarande aktuell men jag har lyckats spräcka skärmen ganska rejält samt lyckats doppa nedre delen av telefonen i vatten, dock funkade allt utmärkt tills jag uppdaterade telefonen.
     
  10. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Tyvärr tror jag att det blir svårt om du har så många synliga skador. Det med vattnet är nog det allra värsta. Du ska ha otrolig tur om inte nån fuktindikator inte har löst ut där - och då lär det vara kört.
     
  11. thepogge

    thepogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja känns inte som man har några större chanser.... Men väl värt chansen ändå, frågan är bara vilken lur man ska på slå till nu då, är sugen på 6P men finns inte att köpa längre.
    Några konkreta tips till en Nexus användare sen Samsung Galaxy Nexus? :)
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Lite off topic men titta på Lenovo/Motorola och OnePlus. Annars är det bara att ta steget ifrån vanilla tyvärr.
     
    jnsson gillar detta.
  13. karbonara

    karbonara Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bootlooprapport för min 5X!

    Kort version: Det tog 7 arbetsdagar för Inet/Mobylife att byta ut moderkortet.

    Lång version:

    Köptes ny 16/11 2015 och begagnad av mig i januari 2016. Inga sprickor, repor eller ingrepp, varu sig hård- eller mjukvarumässigt under min tid med den.

    25/7 (tis): Började att bootloopa på morgonen så jag tog mig till Inet Stockholm kring lunch. Killen i kassan kollade så att den bootloopade, nämnde att det kan ta 15 arbetsdagar (alltså 15/8) och skickade den till Inet Göteborg med följande meddelande: "ibland går den att starta upp men kort efter så hänger sig telefonen och startar om. kund har återställt mjukvaran för att avhjälpa problemet, dock utan framgång."

    27/7 (tor): Inet Göteborg gjorde garantikontroll, lade till kommentarerna "Defekt kretskort" och "Uppskattat tillbakadatum 2/8" och registrerar portot till Mobylife (spårbart med Postnord).

    31/7 (mån): Paketet hämtas av Postnord.

    1/8 (tis): Mobylife tar emot paketet och ändrar tillbakadatumet till 3/8.

    2/8 (ons): Mobylife gör garantikoll, byter ut moderkortet (nytt IMEI), testar samtal, kamera, laddning och hörlur och skickar telefonen till Inet Stockholm (igen spårbart med Postnord).

    3/8 (tor): Telefonen kommer fram till Inet och fungerar alldeles utmärkt. Ingen uppskjutning av garantitiden.
     
    Last edited: 6 aug 2017
  14. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Låter som ett bra jobb av alla inblandade :) hoppas mobilen fungerar felfritt framöver.
     
  15. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hoppas NetOnNet sköter sig lika bra. Min bara dog igår och bootar inte längre utan hänger sig med "Google" på skärmen som sen slocknar efter några sekunder. Vid något enstaka tillfälle har den kommit så långt som till att den färgade animationen precis startat.
    Har efter några försök fått igång Recovery (luren hängde sig även när det skulle startas) och lyckats sideloada senaste OTA.
    Men luren hänger sig likadant även efter "fabriksåterställning" och sideload av senaste OTA.
     
  16. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Tråkigt! Känns som fler och fler här får bootloop. Min N5X är cirka 1 år gammal nu så det känns som att om det sker kommer la bootloop inom ett par månader.

    Hoppas netonnet fixar det smärtfritt. Du får gärna återkoppla resultatet. Alltid intressant och höra om problemet blir löst.
     
  17. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Löste sig utan knussel. Det tog lite tid pga väntan på reservdel bara. Fick tillbaka luren i måndags.
    Det är väl "moderkortet" som är bytt eftersom jag fick nytt IMEI-nummer.
     
  18. johnjohn55

    johnjohn55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte min för ca 1.5 år sedan och fungerat fläckfritt fram till för någon månad sedan då plötslig bootloop-problemet dök upp men löste sig inte alls från verkstaden.. Svaret jag fick var:

    Det är inte garanti på enheten och den går inte att reparera för att att enheten utsatts för yttre åverkan och fukt, vilket spräckt fronten på enheten och böjt kretskortet. Särtill har fukt skadat SIM-kortläsaren. LG accepterar inte yttre åverkan eller fuktskador som garantiärende. Detta är inget fabrikationsfel. Om vi inte får svar inom 14 dagar anses ärendet avslutat och vi skickar tillbaka apparaten oreparerad mot kostnad.

    Spelar väl ingen roll om skärmen har en spricka i sig, har ju varit så ett år ca. Känns som om dom bara skyller på det.
    Någon som har förslag på vad man ska göra?
    För övrigt kostar det 500 spänn på att få tillbaka mobilen eller så skrotar man den.
     
  19. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    https://forum.xda-developers.com/nexus-5x/general/untested-nexus-5x-bootloop-death-fix-t3641199
     
    johnjohn55 gillar detta.
  20. bmoblli

    bmoblli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Köpte min i november 2015 och råkade ut för samma problem i början av augusti i år.
    Lämnade in den på Netonnet den 26:e augusti. Mottagen av Mobylife den 29:e.
    Fick tillbaka den med bytt kretskort den 7:e september och Android 7.12 juni- eller juliuppdateringen och nytt IMEI givetvis.
    Låste upp bootloadern och flashade Oreo. Funkat bra dom dagar sen jag fick tillbaka den.