Sökes: Svenska topografiska gröna kartan till Android

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Sten, 20 apr 2010.

  1. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Abbans, höjdkurvor syns ju i Eniro, och rätt många småstigar. :-)
    Fast gillar gröna kartan bättre ändå, tack för tipset.
     
  2. mbee

    mbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har nog missförstått det hela, men finns det någon anledning att jag inte kan ta de konverterade filerna från shapeup, välja RT90, UTM GRID 33 och få det att fungera utan att gå via oziexplorer?
     
  3. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nä!
    Från början visste jag inget annat sätt men Cedrix har testat och det fungerar perfekt. Enda nackdelen är att det blir många delkartor, men jag tror det är avhjälpt med mer RAM i datorn. Någon som lyckats få ShapeUp att skapa endast en kartfil?
     
  4. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Någon som testat GDAL för att konvertera RIK till jpg? Den kanske kan ge en kartfil?
     
  5. pernel

    pernel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I MOBAC kan man välja mellan två karttyper för Oruxmaps, sqllite eller den gamla typen med png baserade kartor.

    Håller med om att gröna kartan är tydligare. Färgsättningen i Eniro är lite för grön... skymmer en del detaljer som stigar.

    När man väl kommit på hur det funkar så går det på 10-20 min att göra en karta över ett ett landskap. Enkelheten är praktisk när man ska iväg till ett nytt ställe. Västernorrland fick jag dela upp på två delar. Tillsammans c:a 700 Mbyte. Inte så kompakt som man skulle önska men då valde jag detaljnivån 14 enligt MOBAC. En fördel med MOBAC-Eniro är man kan välja den detaljnivå man önskar och anpassa kartfilens storlek efter behov.
     
  6. StefanL

    StefanL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips. Tänkte bara att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.
    jag har efter lite pyssel lyckats lägga in 3 st orienteringskartor (helt vanliga 1:15 000 med stenar höjdkurvor och allt) i oruxmaps.

    Började med att scanna kartorna i en A3-scanner.
    Roterade dem rätt genom att jämföra vinklar mellan tydliga objekt som typ vägkorsningar. Använde hitta.se:s kartor som referens och GIMP för att utföra jobbet.
    Skalade bort all text så att själva kartan sträcker sig ut till alla hörn av bilden och sparade ner som jpg.

    Därefter använde jag MOBAC för att skapa enirokarta som täckte över samma område som orienteringskartan. Med hjälp av papper och penna, Calculatorn, GIMP och OruxMapsDesktop räknade jag ut avvikelser mellan enirokartorna och mina scannade kartor i antal pixlar och skalade om mina koordinater så att de stämmer överens med ytterkanterna på orienteringskartan.

    Sedan var det bara att fylla i alla koordinater samt storleken på jpg-bilden och trycka ut kartan med OruxMapsDesktop.

    Mina 3 kartor överlappar varandra vid en punkt och där var avvikelsen uppskattningsvis max 50 m när jag testade med en X10 Mini.

    Inser att detta är en luddig beskrivning, men det kanske kan hjälpa någon som är ute efter att göra samma sak :)
     
  7. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter lite krångligt, just kalibreringsförfarandet.
    Jag brukar använda ett kartprogram, typ OziExplorer eller Map Tuner (från GPS Tuners hemsida tror jag), för att kalibrera kartorna till ozi-format. Jag väljer ut tre punkter, på kartan som skall kalibreras, som ligger så utspritt som möjligt på kartbilden och letar sedan på Google Maps efter motsvarande punkt och läser av longitude och latitude.
     
  8. oscarL

    oscarL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har provat att konvertera gröna kartan enligt alternativ 2. Får dock ett fel på ett par hundra meter om jag jämför koordinater med både eniro och om jag läser in rik kartan med kartex. Kan det bli någon skillnad om man kör metod 1.

    Har också installerat gdal på en linux dator och noterade då att om jag kör gdalinfo på gröna kartan så får jag lite annorlunda hörnkoordinater än om jag går in i kartex och tittar på hörnens koordinater. Någon teori om vad det kan bero på? Är det orsaken till diffen?

    /Oscar

    För att förtydiga så ser jag felet redan efter att jag kört shapeUp och när jag importerat kartan till oziexplorer.
     
    Last edited: 16 aug 2010
  9. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad använder du för datum och projektion när du importerar dem i Ozi?
    RT90 och swedish grid skall det vara.
    Vilken grön karta testade du? Jag har kört Skåne/Blekinge, Värmland och Va Götaland och det är spot on.

    Kolla http://www.gregow.se/dokuwiki/doku.php?id=links:gps:rik_to_orux, jag har uppdaterat min guide.
     
  10. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jämför du med samma datum i Eniro, kartex?
    Tror Eniro kör WGS84. Kan även vara så att Ozi visar kartan i WGS84 när du tittar på den.
    Det bästa är att testa med en track eller waypoints.
     
  11. oscarL

    oscarL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Importerar med RT90 och swedish grid. Har kört Stockholmskartan.
    Spelar det någon roll hur många delar man delar upp den i när man kör shapeUp har provat några olika alternativ men inte sett någon skillnad.

    Ursäkta en förvirrad gammal man men vad menar du med att testa med en track eller waypoint? :-)
     
  12. oscarL

    oscarL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga till: I din guide skriver du

    ■in all created map-files, change ”(SG) Swedish Grid” to ”(UTM) Universal Transverse Mercator”, this because the batch converter in OruxMapsDesktop currently do not support Swedish grid.

    Är det i .map filen som skapades av Oziexplorer man skall ändra. Kan man ändra gridangivelsen utan att samtidigt räkna om koordinaterna
     
  13. oscarL

    oscarL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hm, Gjorde om kartan en tredje gång följande dina instruktioner, nu blev det rätt!! Klantade mig väl de första gångerna. Tack i alla fall!
     
  14. StefanL

    StefanL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag kommit fram till att det blir både bättre och smidigare att använda Google Earths overlay-funktion för att kalibrera orienteringskartor.
    Bara att dra i hörnen och eventuellt rotera till önskad position.
    Sedan är det bara att läsa av koordinaterna och knappa in i oruxmapsdesktop.
     
  15. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag mailade i våras till Soltek (Fugawi) som ju har program till Nokia och Iphone som klarar RIK filer, och enligt dom skulle det komma program för RIK till Android i höst.
     
  16. albinsson

    albinsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det här känns det som att jag har löst en gång- men eftersom
    jag inte äger någon androidtelefon ännu, utan bara har provat på min flickväns telefon för framtida bruk så har det fallit i glömska.

    Jag minns iallafall att jag frågade på orux forum, och fick en massa bra parametrar gällande datum/projektion som man skulle fylla i när man konverterar från ozi till orux.... när det gäller lantmäteriets kartor...

    och nu kan jag inte riktigt hitta tråden, vet inte om den har försvunnit från forumet för att den var gammal eller nåt
     
  17. albinsson

    albinsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  18. morganjarl

    morganjarl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det nån som vet hur jag kan få tag på Gröna kartan digitalt över Härjedalen, Dalarna, Värmland, Västergötland, Småland och Skåne?
     
  19. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Väcker denna tråd igen. Är ute efter ett App som kan visa Topografiska kartor för Sverige. Helst så att man kan använda det online och tanka ner kart delar där man befinner sig.
     
  20. Themilomax

    Themilomax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Söker också efter samma