Xiaomi Mi5s eller ZUK Z2 Pro

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av botze, 3 aug 2017.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej på er! Länge sen jag hängde här nu och ser att intresset för Kina -telefoner ökat stort, kul! Xiaomi och Meizu har t.o.m. fått egna delar i forumet :)

    Jag har en LeTV 1S som jag köpte för ca 1,5 år sen. Den har funkat bra, bortsett från att glaset spruckit, det var dock relativt lätt att byta själv. Nu har den dessvärre börjat uppvisa diverse konstiga beteenden, startar om sig i tid och otid o.s.v. vilket gjort att jag fått en anledning att köpa nytt ;) (jag vill aldrig köpa nytt förrän det gamla är utslitet.)

    LeTV 1s har en 5,5" display, vilket jag egentligen tyckte var för stort, men det var då den telefon som gav mest bang for the buck (gav $180 med frakt). "Du vänjer dig", sa folk. Icke. Jag har hela tiden stört mig på att den är för stor, för stor i fickan och för stor för att smidigt använda med en hand. Optimala storleken för mig är 4,3" som på min Samsung S2 men det är ju bara att glömma...

    När jag nu har kollat nytt har jag därför kollat på 5" eller däromkring. Det är löjligt vad få bra telefoner som finns i den storleksklassen, men nu har jag iaf kokat ner det till 2 st som båda verkar bra: Xiaomi Mi5s och ZUK Z2 Pro. Båda dessa är fjolårets flaggskeppstelefoner från resp. tillverkare, vilket gör att de hunnit komma ner en del i pris: runt 260-280 dolares verkar man få betala för dem. Just nu lutar jag mot ZUK p.g.a:

    + Amoled skärm (älskar svärtan och färgerna med Amoled)
    + Går att få med 6 Gb RAM och 128 Gb ROM
    + Stöd för alla svenska band (min LeTV har inte stöd för band 20 och det har visserligen aldrig stört mig, men det är ändå en fördel för ZUK jämfört med Xiaomi)
    + Har något super-duper-slowmotionläge på 930 fps

    Nackdelar som jag ser med ZUK jämfört med Xiaomi Mi5s:
    - Något sämre processor (Snapdragon 820 vs Snapdragon 821)
    - Inget NFC
    - Mindre tillverkare än Xiaomi = mindre communitystöd för ROMs o.s.v.

    Vad tycker ni, är ZUK Z2 Pro det bästa köpet i den storleks/prestanda/prisklassen? Finns det någon annan vettig telefon jag bör kika på?

    Specar för båda telefonerna finns här.
     
  2. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Hej!
    Jag kan egentligen bara berätta vad jag tycker om min Z2 Pro, utan jämförelse med mi5s.
    Jag har 6/128 varianten och har haft den i snart ett år, kommer senast från en op3.

    Om jag börjar med de nersidor jag tycker finns med telefonen så är det först o främst bristen på uppdateringar. Visst, vi fick en till 7.0 men den var bara den andra uppdateringen totalt. Så inte ens buggfixar skickas ut. Man kan inte hopppas på så många fler heller eftersom det ryktas om att Lenovo lägger ner Zuk.

    Eftersom jag inte fixar o trixar kör jag original ROM och den är väl inte heller så fantastisk. Likvärdig med Xiaomis skulle jag säga (hjälper till en del med frugans Redmi 4x och har haft Redmi pro). Med det sagt är communityn för Xiaomi väldigt mycket större om du vill lägga in nåt eget. Så, det var gnället!

    Den fungerar helt klanderfritt. Har inte haft några random reboots eller andra konstigheter i det stora hela. Det är väl bara en o annan medföljande app som krånglar eller känns onödig.
    Väldigt fin byggkvalité och skärm.
    Ok batteritid, tar mej genom en dag utan problem. Är iofs ingen tung användare.
    Ok kamera med manuella inställningar om man vill. Rolig slowmotion.. ;-)

    Men det bästa, och det som skiljer den från många andra lurar är hemknappen U-touch. Den fungerar naturligtvis både som fingerläsare och fysisk hemknapp men även som bakåtknapp och bläddrar mellan aktiva appar. Sen kan man till viss del välja funktion för långtryck mm. Där är tyvärr valet av funktioner lite begränsat. Men jag vill inte gå tillbaks till en telefon som saknar detta, tycker det är suveränt.
    En detalj som jag gillar är att 3,5mm uttaget sitter i botten. Jag föredrar det eftersom uttaget kommer rätt när jag har den i fickan. Har inte heller nåt klagomål när det kommer till själva ljudet, men är väl ingen expert på det området heller.
    Det blev en lång utläggning det här, men jag är helt nöjd med luren bortsett från frånvaron av SW uppdateringar.
    Vill du köra custom ROMs ska du absolut ta Xiaomin.
     
    botze, dannejanne och flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En detalj som kanske inte är så viktig för dig men på Mi 5S är det en ful svart ram runt skärmen på modellerna i silver och i guld, den syns inte på den svarta varianten men tyvärr brukar den svarta vara dyrare och svårare att få tag på. Om du värderar kameran högt är nog Mi 5S lite vassare än Z2 Pro så länge du kör MIUI och inte Lineage. I övrigt känns det som väldigt jämbördiga modeller du ställer emot varandra och det är svårt att välja vilken som är bäst. Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa en Huwei P10 på Tele 2s sommarerbjudande för 3000 kr och sedan direkt säga upp abonnemanget.
     
    dannejanne gillar detta.
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Stort tack för detta!! Det låter ju nästan enbart positivt, jag bryr mig inte jättemycket om att köra senaste Android o.s.v. Dock hade det känts bra om de åtminstone skickade ut buggfixar.... kan du skriva några rader om kameran? Har du jämfört med någon annan mobilkamera? Och skärmen, hur funkar den i starkt solljus tycker du?

    Inget dumt alternativ! Nackdelen är att man köper från Tele2, jag gillar spänningen i att köpa lite mer okända modeller från Kina, otåligt gå och vänta, spänningen i om telefonen kommer fram i ett stycke, om man åker på tull och moms o.s.v. ;-) och inte minst, tjusningen i att ha en telefon som ingen annan har. Nu är ju Huawei visserligen också ett rätt litet märke i Sverige, men om någon känner till en kinesisk tillverkare så är det just Huawei...

    Den där ramen runt skärmen bryr jag mig inte så mycket om, kameran desto mer. Varför tror du kameran i Mi5s är bättre? Den har en större sensor väl?

    Tycker Amoled -skärmen och den väldigt mycket högre lagringskapaciteten och RAM -minnet ändå är starka kort för ZUK, och då allra mest skärmen, man tittar ju en hel del på skärmen liksom...
     
    christer50 gillar detta.
  5. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    @botze@botze
    Kul att höra att det är fler där ute som fungerar som jag. Jag gillar att köra lite mot strömmen. Jag menar, hur kul är det att använda nåt alla andra har.. ;)
    Jag tycker det är svårt att ge några uppfattningar om kameror. Allt beror på vad man har för förväntningar och referenser. Men jag tycker den är bra. Visst är det dynamiska omfånget begränsat och visst får den problem i mörker. Precis som de flesta andra mobilkameror. Men bilderna är detaljerade och färgerna är korrekta. Bättre än op3, tycker jag. Kameran startar dessutom väldigt snabbt, även från släckt skärm.
    Vad gäller buggar har jag inte hittat jättemånga men det finns några stycken. Tex om man ska dela nånting och får alternativen så stämmer inte ikonen med texten för appen som vill dela vidare med. Eller när man kör Spotify och vill byta låt från notifikationsfältet. Då är knapparna mörkgrå mot svart bakgrund. Omöjligt att se nåt. Och apropå se. I solljus måste skärmen ha full styrka, annars fungerar det inte. Inte marknadens ljusstarkaste skärm, men den är väldigt bra i övrigt. Å andra sidan blir den nästan helt svart i lägsta läget, bra på natten :P
     
    botze gillar detta.
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Stort tack igen för dina synpunkter! Amoleds akilleshäl är väl just ljusstyrkan, det är kanske en uppoffring man får göra. Som tur är är det ju ändå mest mörkt i Sverige ;-)
     
    Page03 gillar detta.