Fråga: Film med VR headset

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av mogge73a, 18 apr 2017.

  1. mogge73a

    mogge73a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har inte ännu skaffat VR headset men har starka funderingar på det. Har några frågor angående film och VR. Kanske någon kan hjälpa mig..

    Hur är upplevelsen att titta på film?
    Är det som att sitta på bio med en stor duk?
    Hur är det att titta på 3d film?

    Är det möjligt att få 5.1 ljud med rätt hörlurar?


    /Mogge
     
    bernard gillar detta.
  2. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Vad menar du med VR-headset? För mobil, eller ett "riktigt"?

    Har testat kolla på film i en sån där Samsung-historia, vet inte hur stor bild det skulle representera. Var väl coolt i 1 minut, sen var det bara jobbigt. Inget större fan av bilden, inget större fan av att ha en klump på skallen.

    För mig så slår det inte soffan och en TV. Vill ju kunna lägga mig ner om jag känner för det, och vrida mig hur jag vill utan att behöva tänka på en pryl som slår i.
     
  3. HTC Vive

    HTC Vive Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Riktigt kul att se på film med VR.Använder HTC Vive med BigScreen samt Cmoar där du kan välja mellan allt från biograf till att sitta ute i t ex universum och se på din film från soffan där hemma samt dela en biosalong med andra tittare runtom i världen och känslan är därmed enormt mycket bättre än den största TV du kan få in i rummet.3D film fungerar klart mycket bättre än de gamla klassiska TV 3D glasögonen och all form av ljud är möjligt även med VR samt så glömmer du snabbt att du har på dig VR settet om du nu gillar både film och spel med VR.Kvaliten på det hela beror också mycket på vilken hårdvara du använder i din dator där du med bra grejer kan få en hissnande bra bild.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. HTC Vive

    HTC Vive Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Ser kanske bättre än jag tror men med bla ett GTX 1080 och en i7-6700K så ger både HTC Vive och Oculus Rift i sig självt en bildupplösning på 2100 x 1200 vilket jag är nöjd med i dagsläget.Använder man sedan mjukvaruprogrammet "Advanced Settings" - https://github.com/matzman666/OpenVR-AdvancedSettings med sin mjukvara - https://github.com/matzman666/OpenVR-AdvancedSettings/releases så kan man dra upp supersamplingen lite lättare än i original programmen.På det hela taget en okey produkt i sitt tidiga VR stadium och roande att se inför kommande VR produkter.Men som sagt var, om ingen köper nu vilket många som tur är redan gjort så bromsas kanske kommande versioner om kapitalet för dessa första versioner av HTC Vive, Oculus Rift och PS4 VR uteblir.

    Däremot var jag lite missnöjd över PS4 VR som jag sålde vidare när jag ansåg att bilden var så pass mycket sämre än HTC Vive som jag kan tillbringa många timmar i på rad utan att klaga när nu HTC Vive fick sitt nya Deluxe huvudfäste - https://www.inet.se/produkt/2000015/htc-vive-deluxe-audio-strap#merinfo .Framtiden får väl visa var dessa VR produkter landar med inkommande AR och MR.
     
    Last edited: 7 aug 2017
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tackar för tipsen. Jag kikar själv på ett Vive-headset, men tror jag avvaktar nästa generation. De bör väl komma i vinter eller tidigt under 2018?

    Enda bekymret med högre upplösning är att kraven på hårdvaran ökar. Helst skall ju bilduppdateringsfrekvensen+FPS vara hög också för VR, men de jobbar ju på flera tekniker för att minska GPU-belastningen (bla genom att endast rendera det som användaren tittar på, framför att rendera allting i 360 grader i realtid).

    I 3D-applikationer har jag inte riktigt upplevt upplösningen som ett större hinder heller, men för video/film upplever jag det däremot som ett större problem. Jag tror att en uppgradering av AMOLED-skärmaren till UHD/4K verkligen varit ett uppsving för speciellt videouppspelning.
     
  7. HTC Vive

    HTC Vive Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2