Akut köpråd LG G6 vs HTC 11

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av handske, 7 aug 2017.

  1. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Halloj,

    min Huawei P9 bestämde sig för att packa ihop och eftersom det ändå var dags för mig att snart skaffa ny telefon så skrotar jag den och skaffar en ny. Jag velar mellan HTC 11 och LG G6, men abret är att jag vill ha/behöver telefonen på torsdag så den kan följa med på en resa. Så - nu skulle jag önska lite input vad ni tycker om G6:an och HTC 11. Det som är viktigt för mig är bra kamera och bra batteritid (någotsånär i alla fall). Jag kommer inte spela på telefonen.

    Är HTC'n såpass mycket bättre så att det motiverar prisskillnaden på 2k?
    Vad tycker ni telefonerna har för för resp nackdelar?

    Alla råd och tankar mottages!
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    En självsprickande G6 skulle jag inte köpa. Så HTC U11.
     
    handske gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag föredrar definitivt HTC:s UI framför LG:s UI. Det är mer avskalat/närmare "vanilla Android" och ser mer väldesignat/minimalistiskt ut (smakfråga, förstås).

    G6 verkar ha en del problem om man får tro forumet vad gäller glaset vid kamerorna som kan spricka om telefonen blir varm. Det finns även enstaka rapporter om att skärmglaset "självspricker".

    Kameran är väldigt vass i HTC 11, men det dåliga är frontkameran som saknar autofokus. Vet inte hur man tänkte där, men det går att leva med om selfies/snapchat inte är überviktigt.

    Sedan handlar det lite om du föredrar 16:9 vs 18:9. Olika formfaktor.

    Batteritiden skulle jag påstå är rätt jämförbar. HTC 11 har strömsnålare chipp och sparar in lite på den punkten, men samtidigt också något mindre batteri (3000 mAh vs 3300 mAh).

    Både HTC 11 och G6 är utmärkt byggda telefoner, men G6 klarar nog fall bättre då 11 har glasbakstycke (glas på baksidan innebär en kompromiss mellan stöttålighet och design).

    HTC 11 är nog mer framtidssäker också då den har den nyare plattformen.

    HTC 11 har bättre högtalare än LG G6 i mitt tycke.

    Totalt sett föredrar jag nog HTC 11 framför G6, men hade saknat vidvinkelobjektivet. Det är ett stort plus för LG G6 räkning.
     
    Last edited: 7 aug 2017
    Kristy, Franke, galaxy81 och 6 andra gillar detta.
  4. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tackar frason och Bernard.

    Visste inte att G6 hade såpass vanligt(?) förekommande sprickor, det är ju en jäkla nackdel. Samtidigt tycker jag G6 är snyggare än HTC och jag gillar formfaktorn på den. Vad gäller kamerorna verkar det vara ganska jämt skägg mellan dom två, kanske lite fördel HTC av det jag sett. Jag gillar ett mer avskalat och mer vanilla likt Android, men frågan är om det uppväger prisskillnaden. Mer bang for the buck är ju alltid bra.

    Vad gäller vidvinkelkameran på så verkar den lite fräsig också.. men jag vet inte. Åh så jag velar!
     
  5. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Jag skulle inte kalla det för vanligt, men det händer absolut.

    Jag har en G6 själv och är inte särskilt nöjd med kameran. Den duger gott till sociala medier, men zoomar man in så ser det ungefär ut som en oljemålning och vid låg ljusstyrka kan det se riktigt dåligt ut. LG har använt billigare IMX258 (som ofta används i telefoner kring 2000-3000 kr) och jag antar att man då behöver efterbehandla bilderna rejält för att det ska se bra ut. Dynamic range är inte heller på topp. Kameran är överlag inte dålig, men om det är viktigt skulle jag satsa på HTC. Vidvinkeln är dock fenomenalt härligt att använda!

    Edit: Bifogade en bild som jag tagit i dåligt ljus inzoomad till 100%. Det kan se riktigt kasst ut helt enkelt. Ska dock tilläggas att just denna bild är sämre än övriga bilder jag tagit i dåligt ljus.
     

    Bifogade filer:

    • musse.jpg
      musse.jpg
      Filstorlek:
      733,3 KB
      Visningar:
      113
    handske gillar detta.
  6. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Jag vill med lovorda vidvinkeln. Hade en G5 innan och jag saknar verkligen möjligheten att fota med det objektivet.
     
    bernard gillar detta.
  7. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja.. det där var väl inte supersnyggt direkt. Sen det här med att glaset kan spricka (förhoppningsvis och förmodligen för endast ett fåtal, men ändå) är ju riktigt otrevligt. Tackar för din input!
     
  8. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja, jag tycker den verkar rätt användbar - sen att telefonen är 2k billigare än HTC ska man ju inte heller sticka under stol med.
     
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vilken av dom har bäst garanti och support,och uppdateringar
     
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag undrar om tex Samsung Galaxy S7 och Huawei P10 är ointressanta som eventuell telefon av någon speciell anledning? Om inte så har Galaxy S7 och Huawei P10 båda bättre endurance rating än både LG G6 och HTC U11 i gsmarenas batteritest, och kamerorna är ju väldigt trevliga och har båda bättre resultat än LG G6 i DxOMarks test. Om du vill köpa någonting lite billigare än HTC U11 alltså. :) Tex Tele2 har ju väldigt attraktiva erbjudanden på Huawei P10 just nu.

    http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

    https://www.dxomark.com/Mobiles
     
    handske gillar detta.
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Har haft 3 st S7 och en G6 och kan ju lugnt meddela att S7 har betydligt sämre batteritid än G6 :)
     
    handske gillar detta.
  12. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hallå hallå,

    jag kanske är fördomsfull, men jag har aldrig varit riktig vän med Samsung (därav att jag valde bort S8 också). P10 hade kunnat vara ett alternativ, trivdes superbra med min P9. Men skulle helst vilja prova något annat den här gången.
     
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Ok, ja väger du in att testa något nytt märke denna gång så förstår jag dig. Hade jag, utan att väga in priset i valet då denna faktor är så extremt individuell och bara man själv kan besvara just den frågan, valt mellan LG G6 och HTC U11 och haft dina preferenser så hade jag valt HTC U11 då den generellt sett verkar ha en bättre kamera.
     
  14. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tror jag sett ungefär alla recensioner på youtube, och det verkar som att HTC har en fördel rent prestandamässigt.
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Kameraprestandan eller hur snabb den i allmänhet är?
     
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Det är komplext det där med anekdoter vs standardiserade tester osv, min bild av att ha kollat tester är att de är hyfsat jämna, Gsmarena med en liten fördel för S7, PCMark med en liten fördel för LG G6 osv. Allt beror ju på hur man använder luren i relation till testerna. Vissa har bättre samtalstid, andra bättre surftid, videotid, speltid osv. I Gsmarenas test som jag gillar så har ju tex Galaxy S7 över en timmes mer surftid relativt LG G6 vilket är viktigt för mig, Galaxy S7 hade även längre samtalstid vilket jag tycker är nice, det är de 2 saker jag gör mest med luren så, men hur som helst så var TS inte intresserad av en samsung-telefon så det spelar ju ingen roll så nu går jag on-topic igen. :)
     
  17. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ja precis men det tål att påpekas när man har kunnat jämföra IRL, för det är ju ändå då det visar sig hur det verkligen är!

    Jag vill ju påstå att med lite tweakande så får man acceptabel tid på en G6. MEN för övrigt finns det inte mycket med den luren som egentligen är så vidare bra.. Okej IP klassningen då!
    Men medioker kamera, etc etc..
     
  18. Dorfin

    Dorfin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra
    Telefon 2:
    Samsug Galaxy S20 FE 5G
    Telefon 3:
    Huawei P40 pro
    Jag har en G6:a själv och är väldigt nöjd men har samtidigt ingen erfarenhet från HTC. Fotar mycket och sällan systemkamera är med och då gör G6 ett bra jobb. Vidvinkeln på G6 är ett jättestort plus och bilderna tycker jag blir bra, bifogar några här. Batteritiden är också helt ok, klarar mig absolut en hel dag och oftast 1,5 dag. Vad beträffar batteritid behöver du ladda de flesta varje eller varannan dag. Du får mycket för pengarna om du väljer en G6 idag. Själv har jag en gråimport men såg att du behövde din snart.

    Tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer, lycka till!

    (De två första bilderna är tagna från samma plats, vanlig/vidvinkel.)

    20170706_125215(1).jpg 20170706_125222_HDR.jpg 20170803_115240_HDR.jpg 20170802_161522.jpg 20170802_121828_HDR.jpg
     
    Droid82 gillar detta.
  19. Droid82

    Droid82 Guest

    Hur det verkligen upplevs för dig ja, andra människor upplever andra saker, det är därför det finns standardiserade tester och vetenskapliga studier inom olika ämnen osv så att man så objektivt som möjligt kan analysera olika saker. Mänskliga anekdoter är ingen bra och objektiv bevisföring som vi vet, inte mina anekdoter heller. :) Tråkigt att höra om dina upplevelser av kameran dock då det ändå är ett flaggskepp och har kostat en del pengar. :(
     
  20. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    G6 är inget flaggskepp.. V serien är det..
    Sen så har jag haft mer eller mindre exakt samma användarmönster på S7an och G6an och det skiljer sig rejält..

    Samma gäller ju lite med benchmarks, poängen är ju meningslösa om telefonen failar IRL när du använder den..
     
    katho gillar detta.