Problem: Har mobilerna blivit "engångsmobiler"?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av H-M, 9 aug 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Den här tråden ligger under Android antar jag men gäller ju IPhone lika mkt.

    Har Appel rätt? Han är konsumentreporter och spetsar till saker en aning. Men något ligger det i det. Tv, kameror, ljud och annat ersätter man inte så ofta. Borde kanske mobiler hålla längre? Nu gör de väl det ändå. Han överdriver en aning.

    Min egen konspirationsteori är att seriösa tillverkare inte skulle göra mobiler Såphala och använda olämpliga material som glas om de brydde sig om livslängd. Bara genom dessa två val kommer relativt hög andel skrotas ur alldeles för tidigt. Med deras goda minne

    https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.686634/darfor-ar-engangsmobilerna-en-skandal
     
    RobotLee, Kristy, carlssonn och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rent tekniskt är det svårt att göra en telefon uppgraderingsbar. Tekniken rör på sig snabbt med nya standarder som tillkommer i strid ström (802.11ad, 802.11ax, Bluetooth 5.0, 4G+/5G samt QuickCharge 4.0 för att nämna fem senare exempel), nya minnestyper, nya sensorer, mer energieffektiva mindre platskrävande chipp, förbättrade batterier etc. Om inte så lång tid kommer vi se trådlösa laddstandarder som gör det möjligt att ladda telefoner med metallchassin och som inte kräver att telefonen placeras precis ovanför en kopparspiral. Trenden går dessutom mot chipp som konstrueras för att hantera de beräkningar AI/maskininlärning kräver - allt kan inte ske i molnet. Kameran står också inför en revolution med kurvade CMOS-sensorer.

    Telefonerna skall dessutom vara så kompakta som möjligt samtidigt som hårdvaran skall vara så kraftig som möjligt. Den ekvationen går inte ihop om tillverkaren behöver lämna utrymme för möjligheten att uppgradera komponenter i telefonen. Hade man lämnat utrymme för uppgraderingar hade innovationstakten tagit stryk. Chipptillverkarna hade behövt ta hänsyn till bakåtkompatibilitet vilket hindrat dem från att ta större steg än vad som annars vore möjligt.

    Google verkar själva ha lagt ner tanken på en modulär/uppgraderingsbar telefon och LG G5 kan vi väl inte påstå har varit särskilt lyckad. Motos Z-serie är väl det mest framgångsrika exemplet för närvarande på en modulär telefon, men där tjänar inte modulerna till att uppgradera telefonen, utan mer komplettera den. Kamera, skärm, CPU, minne osv går inte att uppgradera.

    Med det sagt finns det inget som idag hindrar en från att sitta på en telefon i 5 år+. Google Play har fortfarande stöd för Android 2.2: https://support.google.com/googleplay/answer/2844198?hl=en. En stor del av systemapparna och systemtjänsterna i Android uppdateras genom Google Play, men ur säkerhetssynpunkt är det förstås inte bra med så gamla telefoner eftersom säkerhetspatcharna fortfarande måste rullas ut som firmwareuppdateringar.

    Jag tycker fortfarande att tekniken rör på sig med en svindlade hastighet vad gäller de smarta telefonerna. Visst når man förr eller senare platåer där endast små förbättringar är möjliga för kommande generationer hårdvara, eller ens är nödvändiga (exempelvis upplösningen).

    Jag har lite svårt att köpa att tillverkarna skulle välja material och en design som gör det enkelt att tappa/förstöra enheterna bara för att kunderna skall köpa nytt i högre takt.
     
    Last edited: 9 aug 2017
    RobotLee, Skinnbanjo, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Du gör förstås en helt riktig analys. Tekniken långt ifrån mogen och det görs ständiga förbättringar. Den gode Appel vill skapa debatt.

    Men att många görs så hala börjar jag tro är medvetet. En sak som ofta nonstop sitter i någons svettiga handflator skall inte kunna flyga iväg så lätt. Visst finns det skal
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan aspekt är att tekniken blivit en "modeaccessoar" (vilket förstås har varit en helt medveten strategi från tillverkarnas sida).

    Tillverkarna talar väldigt mycket om design, färgval och brukar ha med modebloggare, modefotografer och modeprofiler vid sina tillställningar sedan ett par år tillbaka. Inte sällan används Hollywood-profiler i marknadsföringen.

    Det skapar incitament för en rätt stor målgrupp att byta telefon i sig, alldeles oavsett den tekniska utvecklingen.
     
    Last edited: 9 aug 2017
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Kanske var jag lite väl konspiratorisk ang materialval? ;)

    Vi får nog konstatera att mobilen är en unik produkt. Utvecklas ännu i sanslös fart plus är en modedetalj. Då måste cyklerna bli kortare. Hoppas Appel är med på detta forum ;)
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man kan göra jämförelsen mellan stationära datorer och laptops. I en stationär dator kan du uppgradera i princip allting men det är en väldigt stor låda. I en laptop kan du inte uppgradera mycket, i bästa fall RAM och HD/SSD, men det är allt. Och det beror på att laptopen är så mycket mindre och mer kompakt byggd.

    Det går inte att göra mobiler uppgraderingsbara och samtidgt så slimmade och kompakta som vi vill ha dem. Om vi skulle ha uppgraderingsbara mobiler så blir de större och klumpigare och troligen är det inte någon som kommer att vilja köpa en sådan mobil.
     
    Kristy, H-M och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Glömde nämna Fairphone. Det är kanske inte den snyggaste eller mest kompakta telefonen på marknaden och hårdvaran är långt ifrån den senaste, men för den som vill ha en telefon som är enkel att reparera är dessa ett utmärkt val: https://shop.fairphone.com/en/spare-parts

    Telefonerna konstrueras med hållbarhet i åtanke, men som synes har detta sitt pris. De går dock inte att uppgradera.
     
    RobotLee, Droid55 och Kristy gillar detta.
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Last edited by a moderator: 9 aug 2017
    Droid55 gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Glöm inte batteriet. Går på många datorer fortfarande o byta ut det
     
    svenix gillar detta.
  10. carlssonn

    carlssonn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det här förbluffar mig alltid, många människor tar mycket saker för givet fram för allt inom teknik. Man vill ha kakan och äta den. Samma sak gäller persondatorer; en supertunn ultrabook med en prestanda lik den fetaste stationära datorn till ett minimalt pris. Och sedan tycker man att det är konstigt att det är svårt att hitta något.

    Jag tror folk i sin natur är naiva och kompromisslösa och endast med kunskap och erfarenhet kan man fastställa realistiska förväntningar.
     
    Kristy, flipp och H-M gillar detta.
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Sanslös fart?Har väl nästan stått still sen S3
     
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja du - för konsumenten tror jag inte skillnaden är jättestor. Dock utvecklas kamerorna ganska påtagligt mellan generationerna ( oftast). Snabbare processorer och högre skärmupplösning tex. Själv kör jag en telefon från 2014 ( dock ny) och känner att jag inte skulle få så mkt mer om jag bytte upp mig till en senare. Skulle vara den allra senaste då.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    utvecklingen sker i för snabb takt just nu, och i samband med att telefonerna får mer kraftful hårdvara är mjukvaran snabb att bli mer tungdriven den med...

    Men med mycket mjukvaru uppdateringar kommer man långt, skulle kunna tro att 4 år skulle man kunna ha en telefon idag om det hela tiden kommer mjukvaru uppdateringar som förbättrar prestandan..
    Det är väl dock det som är problemet med android, telefonen dör när den slutar uppdateras så länge det kommer nya uppdateringar är den levande. Som sagt en ny uppdatering till telefonen kan göra det till en helt ny mobil, det har jag kännt många gånger.

    TV håller i regel mkt längre då det inte sker lika stor utveckling. Där hamnar det mer om stora teknikskiften, platt tv, HD TV, FULL HD TV, LED TV/PLASMA, OLED, HDR.

    Nästa år väntas OLED gå ner i pris det är nästa stora teknikskifte och då är det dax för alla att byta ut sina lcd tvs till OLED som är överlägsen. en 4K oled HDR tv lär hålla i minst 10 år..

    Men du har rätt.. telefonerna är inte direkt byggda för att hålla länge, som näms glasbakstycke är ju idiotiskt men om man krossar skiten är det en bra anledning att köpa nu och då förmodligen av samma märke... skulle telefonerna hålla för länge skulle tillverkarna gå runt. Men framförallt bland iphone ägare är det ju fler som behåller längre, en av anledningarna är att det är svårt att se skillnad mellan de 3 sista iphone generationerna... är mest på insidan. Tidigare i android välrlden var man tvungen att uppdatera varje år men nu har folk dom åtminstonde 2 år, mkt har nog att göra med också att många har avbetalning på 24 månader på mobilen.
     
    Last edited: 16 sept 2017
    Kristy gillar detta.
  14. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Håller med om allt du skrev. Lite kul såg jag reklamen för IPhone 8 på Media markts hemsida " helt byggd i glas!" Som att det skulle vara något positivt. Lite längre ner " det starkaste glaset hittills inom mobilindustrin". Men starkt hur? Rep eller krosståligt. Brukar vara svårt få båda. Men skört borde det bli och en ny skärm kostar tresiffriga belopp ( men skärmen måste ju vara i glas. Svårt komma undan det ;) )
     
    Last edited: 16 sept 2017
    RobotLee gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir intressant att se JerryRig:s reptest sedan när telefonerna kommit ut i butik. https://www.youtube.com/user/JerryRigEverything
     
    Oceanic gillar detta.
  16. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Hahaha
    Instämmer. Jag vill inte ens ha glas på framsidan. Ska man tvingas att ha det även på baksidan!?
     
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Har inte haft problem med repor de senaste fem åren och då är jag duktig på att misshandla mina mobiler.

    Men då lägger jag förvisso inte nycklar och mobil i samma ficka.
     
  18. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det beror nog mkt på hur känslig man är. Smågrus och små sandkorn kommer ge avtryck på glaset så småningom. De flesta noterar det kanske inte ens.
     
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Sand tycker jag sliter på chassit men inte på skärmen
     
  20. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    En sak som säkert görs väldigt medvetet är inbyggda batterier som man måste montera isär hela telefonen för att byta. Blir batteriet dåligt så är det nog många som skaffar ny mobil istället för att byta, kostar ju pengar att lämna in telefonen och byta så då är det ju en anledning att skaffa en ny fräckare mobil.
    Var väl Apple som började med det och tyvärr många som tog efter.
    Kom glasbakstycken från dom också? Helt galet med glas... en del är ju så sköra att har man den i bakfickan så räcker det med en rejäl brakare för att det ska krackelera. :P
     
    Last edited: 29 nov 2017
    Puttesson gillar detta.