Utveckla Androidappar på OS X

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av kaper, 11 aug 2010.

  1. kaper

    kaper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade egentligen bara en kort fråga: Är det någon av er som utvecklar appar som gör det på OS X och finns det några nackdelar med det, jämfört med att köra Windows när man utvecklar. Tänker mest på IDE:er (Det är Eclipse som gäller va?), emulatorer och bibliotek.

    Tips på bra Macprogram för Androidutveckling mottages tacksamt!
     
  2. tomas_b

    tomas_b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kör på OSX och jag använder bara Eclipse med Android-pluginet precis som man hade gjort på win eller linux. En absolut fördel jag har märkt är att när man ska testa på sin (eller en annan för den delen) device, så är det bara till att trycka in usb-sladden så funkar det direkt utan att behöva ladda in drivrutiner eller mecka i filer för att få det att funka. Jag har bara positiva erfarenheter med att jobba med Android i OSX.
     
  3. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder både OS X och Windows 7 när jag utvecklar (har en laptop och en stationär). Eftersom att SDK, utvecklingsmiljö (använd Eclipse om du inte vill lägga ner onödigt mycket tid åt att krångla) och plugins finns även för mac så har jag inte märkt någon som helst skillnad. Jo, möjligen att min emulator strular ibland i Windows av någon anleding, men annars inget. Tänk på att lägga till tools-katalogen i sdk-mappen till $PATH bara.
     
  4. ZiP

    ZiP Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. kaper

    kaper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla bra svar! Har nu kommit igång med Eclipse och Androidpluginet. Kör JDK 5 (tror jag, i alla fall det JDK som följer med Leopard) eftersom JDK 6 inte fanns någonstans att ladda ned på Javas webbsida. Antar att det borde funka bra ändå?

    Har gjort helloworld-exemplet på androids developersida och nyss blev jag även klar med hello tabs, ett exempel med tre flikar där varje flik är en egen aktivitet. Det är mycket att sätta sig in i, speciellt eftersom jag aldrig kodat Java innan utan bara PHP, Python, Javascript och ytterst lite C#.

    Har inte behövt lägga till tools till $_PATH ännu, pekade bara Eclipse till rätt SDK-mapp, men jag antar att jag kommer behöva göra det senare?

    Dock är det väldigt kul. :cool:
     
  6. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Prova öppna terminalen och kör adb. Funkar det så har den troligen lagt till sig själv.
    adb (Android Debug Bridge, som ligger i just tools-mappen) är bra att ha tillgång till, särskilt när man testar på riktiga telefoner. Jag har även haft problem med att SDK-pluginet inte kunnat installera program på emulatorn om inte att tools-mappen funnits med i path-variabeln.