Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

  1. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att skillnaden är 1000 kr för den billigaste iphonen och detta kommer av dyrare material så som glas på fram och baksida. 1000 kr är ganska mycket när man tänker på att man snart kan köpa SE X8 för runt 2000 kr.
     
  2. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

  3. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

  4. Patrik J

    Patrik J Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som roota sin android... minst lika vanligt
     
  5. henrikw

    henrikw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Har läst nästan alla posts i denna tråden. Har nu ett svårt beslut; iphone 4 eller desire. Trodde att beslutet skulle vara lätt efter lite prisberäkningar... men iphone är faktiskt inte lika dyr som jag trodde. TOM billigare än desire här. HJÄLP! Med tele2:

    HTC Desire + kompis sommarkampanj 24mån
    förhöjd avgift 150kr
    abonnemang 50kr
    efter 24 mån: 4550kr ( - 250 kr eftersom tele 2 bjuder på avgift hela året)
    för tele 695kr
    roliga avgifter på första fakturan: ca 450kr
    totalt: 5695kr. men det här är UTAN någon surf. med surftillägg 69kr x 24 = 1656
    totalt inkl surf: 7351 kr

    Iphone 4 med tele 2 kompis student surf
    förhöjd avgift 200kr
    abonnemang 60kr
    efter 24 mån: 6240kr
    för tele 400kr
    roliga avgifter på första fakturan: ca 450kr
    totalt: 7090kr men här ingår exakt samma surf som ovan i priset

    räknar ej på avgifter för samtal eftersom båda är tele2 kompis och tar ut varandra. Hur är det möjligt att Iphonen blir billigare? Detta känns ju som ett enkelt iphoneval eller? HJÄLP!
     
  6. streambrook

    streambrook Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC12+
    men är det bara summan pengar du betalar som är det viktiga? Det är ju vad du får som är det viktiga. Och tänker man så, ja då blir det ju ett självklart val ;)

    ps. jag skulle nog köpa en Iphone4 om den kostade runt 2000kr, då skulle jag få en perfekt barntelefon att ge bort, synd bara att den är gjord av glas.
     
    Last edited: 10 aug 2010
  7. henrikw

    henrikw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja summan pengar är väldigt viktigt . är det alltid tycker jag. är förvirrad eftersom alla i tråden säger att desire ska kosta hälften så mycket som nya iphone. nu är det istället iphone som är billigare. priset ska ju vara en av desires stora +. nu blir det istället ett -
     
  8. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Jag sålde min Desire för en iphone 4, saknar vissa saker ex vis widgets, eller det är nog det ända jag saknar.
    Jag tycker du ska köpa en iphone 4, gillar du inte den så har iphone sjukt bra andrahandsvärde, så om du vill ha en desire senare så kan du sälja iphonen och köpa en desire och säkert få 500kr över.
     
  9. Patrik J

    Patrik J Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en Nexus one och en IP4 32Gb, kan nog säga att N1:an hamnar på hyllan ett tag.
    Varför klarar inte Andriod att få till detta sköna flyt som IP har?
    Vi får se vad jag saknar från Android om ett tag, man blir ju lite blind i början.. ;)

    Jag använder väldigt lite widgits på N1:an idag, och använder inte flash i större utsträckning, men man vet ju aldrig..

    Men första intrycket vad gäller IP4:an så slår den N1:an för min del.

    Inköp
    Summa är N1: 5800:-+32Gb minne: 1200:- = 7000:-
    IP4: 200x24 = 4800:- + 999 uppfront för 32GB versionen = 5799.
    Då är den låst till Tele2, N1:an är då upplåst.

    Desire från Tele2
    200x18mån = 3600:- + 795 + 32Gb kort 1200:- = 5595

    Köper man via en operatör så skiljer det inte mycket....

    Har bara räknat på vad själva luren kostar, inget för datatrafik avgiften eller liknande, jämförelsen mellan IP och Desire är mot samma typ av abonnemang.

    My 2 cents
     
    Last edited: 10 aug 2010
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nja, jag har aldrig sett något roota en Android-telefon i en monter :)
     
  11. ennepop

    ennepop Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite skillnad är det ju ändå på abonnemangsformen. Studenter har ju lite andra priser. Iphone med student och Desire med kompis. Därav skillnaden kanske?
    Hos Halebop har man ju halva månadskostnaden på den fasta avgiften på Vänner. Kanske Tele2 har samma system?
     
  12. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER


    Har desire och ip4 själv.
    vad säga.. displayen rockar allt jag någonsin titta på.
    saknar möjligheten att göra homescreenen personlig, möjligheten att verkligen tema sin mobil.
    widgets.
    flytet i ip4 är klart överlägset desiren.
    iphone är som att använda barnsäker kapsyl typ.
     
  13. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du är villig att betala 7000 för en telefon spelar väl 3 hundralappar ingen större roll? Tusentals människor har redan sagt men jag säger det igen.

    iPhone är en enkel telefon, användarvänlig. Bra för pensionärer och barn.
    Android är lite mer komplicerad, men om du kan klara av det, är det ett mycket bättre köp.

    De folk som tycker Android är dåligt är personer som helt enkelt inte klarar av lite mer komplicerade funktioner, som större val av inställningar, widgets etc.

    Alltså Om du är en person som har lite vett kvar i skallen och därmed klarar av en bättre telefon: Android
    Om du är en person som har fått sitt vett stulet från Apple: iPhone

    Jag må överdriva, men det är min åsikt :D
     
  14. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Har både android och iphone och tycker inte alls det du säger stämmer.
    Iphone fungerar direkt, varav android mest strular för mig i det året jag haft med android att göra.

    men det finns fördelar med båda och det android verkligen vinner på är dess möjlighet att göra sin telefon verkligt unik. Men Jag har haft massa småstrul med min desire.
    För att inte tala om dess bristande lagringsutrymme som inte froyo löste överhuvudtaget.
     
  15. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måndagsexemplar?
    Men, som sagt.

     
  16. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Iphone 4 är skit, Itunes är skit. Hur vet jag det? jag köpte en IP4 och lämnade tillbaka den 2 dagar efter.
     
  17. gregorvega

    gregorvega Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Kanske kan hjälpa dej. Har haft HTC Hero i nästan ett år och varit nöjd med den. Den har funkat bra och android har ett dunderbra interface för widgets, multitasking och notifications. Problemet var väl att det inte fanns sååååå mycket att multitaska mellan.

    Har nu bytt till iphone 4 efter att ha sålt min Hero. Bytte främst för att byta upp mig i kameraväg och få tillgång till hipstamatic-appen (då androids liknande appar inte är lika bra, i mitt tycke). Android har ett bra gränssnitt, men telefonerna är inte lika helgjutna som apple (ljudkvalitet på inspelning, kvalitet på högtalare, kamerakvalitet).

    Saknar inte widgetsystemet så mycket som jag trodde efter en vecka med iphone 4. Vad jag däremot uppskattar är kameran (helt utan fördröjning, bra resultat, underbar ljudupptagning jämfört med androidflaggskepp som htc evo 4g i samband med hd-filmning), snabbheten i interfacet och alla dessa appar. Det tråkiga med htc hero var att man inte fick tillgång till lika många lika bra appar som med iphonen och det problemet lär ju finnas för desire med. Market är inte tillgängligt från Sverige om du inte rootar. Jag rootade min htc hero och även efter det tyckte jag att programutbudet var knapert i jämförelse med iphone.

    För samma pris är iphone 4 ett klipp över desire om du inte är road på tanken att roota din telefon för att få full funktionalitet, och även då är programutbudet bättre (just det, bättre) på iphone. Köp iphone 4!
     
  18. Acid

    Acid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    iPhone Users Have Twice as Much Sex as Android Users

    [​IMG]
     
  19. gregorvega

    gregorvega Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ang. grafen: För mej har det bara svängt åt motsatt håll sen jag köpte min iphone 4...fick ligga betydligt mer när jag hade en android...
     
  20. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dels är det ju inte en vetenskaplig undersökning och dels handlar det ju om demografi och förstås inte telefon. :P