Xiaomi Yi övervakningskameror

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av kr0wl, 14 aug 2017.

  1. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kikar lite på dessa kameror, de är verkligen billiga och verkar fått bra kritik.
    Det jag undrar är om de funkar som baby-monitor? Hade varit så skönt att slippa hålla reda på en enhet till. Vi har en topcom idag och en extra kamera till den kostar ju lika mycket som fyra xiaomi-kameror. 720p-modellen borde räcka till gladeligen om det inte finns några stora fördelar med de andra modellerna.

    1080p-top.png

    YiStore på AliExpress: https://www.aliexpress.com/store/3050005#

    Produkthemsida: https://www.yitechnology.com/yi-1080p-dome-camera-2
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De har fått rätt bra kritik överlag, men som jag förstår det är det bäst att köpa EU/US-versionerna eftersom Kina-versionen kan ha någon typ av regionlåsning mot Mi-appen (...kan dock ha fel).

    Jag lade in en AliExpress-länk till den "officiella" Yi-butiken i ditt inlägg. Där säljs EU/US-versionerna också.

    (Refunder ger förresten 3,5% återbäring om man handlar på axpress, alltid något).
     
    Last edited: 14 aug 2017
    Kingson gillar detta.
  3. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Mm nu var det ett tag sedan jag använde min men som Bernard skrev så är det skillnad på china/international. Jag kör(de) china vilket gjorde det lite meckigt men det som var mest kass var att rstp strömmen "öppen" alt default anv/lösen man kunde iaf inte skydda den. Höll på och flasha olika firmwares men tror inte de har fixat det.
     
    bernard gillar detta.
  4. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för länkar och svar! Jo det får ju vara international version tänkte jag. Säkerhetsbiten har jag inte tänkt så mycket på, hade bara tänkt köra lokalt till en början. Det jag funderar på mest är om det är kluddigt att använda som baby-monitor, om det finns något läge i appen för det, många skriver ju något luddigt om det i beskrivningarna på aliexpress har jag sett.
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Är inte dessa P2P-baserade, dvs ej lokal strömning? Jag provade en sådan här tidigare då jag har hoppats kunna streama från den till min Synology NAS men gick bet då den inte har något sätt att strömma lokalt utan jag var tvungen att gå via deras app för att ens se något, dvs ingen säker manick för ett som inte vill öppna huset för andra.
     
    Last edited: 19 aug 2017
    ingfre gillar detta.
  6. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter ju inget vidare, får kanske ta och leta vidare. Synd för det verkar vara rätt bra kameror annars...
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är rätt bra kameror. Jag har två st. 720p kameror av den kinesiska versionen. De har suttit uppe något år så jag minns inte exakt alla turer för att få igång dem.
    I alla fall så får man inte uppgradera firmware över en viss version om de ska funka utanför Kina och sedan måste man lägga in en speciell fil i dem för att få igång local streaming, men sedan går de rätt bra. Även om kineserna säkert har någon bakdörr i dem. ;)
    På min kan jag inte uppgradera över firmware 1.8.5.1L om den ska funka utanför Kina.

    För att få igång dem behöver man läsa sådana här trådar på nätet och kolla allt de länkar till:
    https://dashcamtalk.com/forum/threads/anyone-here-running-the-xiaomi-xiaoyi-yi-smart-wifi-cam.12177/
    https://twigstechtips.blogspot.se/2015/05/setting-up-xiaomi-yi-small-ants.html
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Då är det nog klokt att välja någon annan. Tex en som funkar inom EU & får uppdateringar. Säkerhet är ju en viktig sak så att inte vem som helst kan se strömmen.
     
  9. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Om man inte vill ha out of the box lösningar och inte vill ha det enkelt så ska man satsa på denna kamera :) själv följer jag denna github, förhoppningsvis kommer en rtsp version hyfsat snart vilket, som jag tolkar det, skippar behovet av xiaomi egna app. Xiaomi har satt in en geo-gräns för ett tag sedan, vilket innebär att det känner av om kamerorna är utanför Kina, denna github version löser detta via proxy.
     
  10. kr0wl

    kr0wl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okej, det är inget för mig med andra ord. Numera är jag för bekväm för sådana lösningar.
     
  11. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Kör denna men har lite svårt o rekommendera, du får mkt för pengarna (ex PTZ, IR mm) men får den inte lira med Tinycam. Deras egna, fula, app funkar ändå stabilt och som baby monitor duger den nog.

    VStarcam HD Wireless Security IP Camera Wifi Wi-fi R-Cut Night Vision Audio Recording Surveillance Network Indoor Baby Monitor
    http://s.aliexpress.com/FRJ3UvYJ
    (from AliExpress Android)

    Kronjuvelen är min Dahua, bra bild o kvalitet, dock overkill som baby monitor
     
  12. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Vi beställde en http://m.ebay.com/itm/262711568115 för några veckor sedan.
    Den bör dyka upp i början av september.
    Jag kan återkomma om det är något att ha.

    I dagsläget har vi en https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hem-o-hushall/babyvakter/denver-bc-241 som fungerar okej.
    Det är kanon om man inte är hemma eftersom den har "eget nätverk" men precis som den förra modellen som Teknikmagasinet hade så fryser bilden ibland.
    Denvern är betydligt stabilare men det händer att bilden stannar.
    Tyvärr måste den ha nätström på båda sidorna.
    Sändaren har ingen möjlighet för batteri och mottagaren är sjukt batterihungrig.
     
  13. Stormense

    Stormense Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kör med appen ipwebcam på 2 mobiler och slängt mina 2 osäkra Kina kameror. Kör med 720p därför 1080p överhettade mobilerna. Gamla mobiler gör sig bättre som IP kameror än ta upp plats i byrolådan.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kanske missförstår något, men vilken github pratar du om?
    Är det en bra mjukvara för Xiaomi kamerorna är jag väldigt intresserad. :)
     
  15. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Men blir det inte dålig bild när det är mörkt?
     
  16. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Oj då, missade lägga upp länken
    https://github.com/shadow-1/yi-hack-v3
    Har inte testat ännu
     
    svenix gillar detta.
  17. Atmos

    Atmos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Köpte 2 st XiaoFang kameror från kina då jag hade läst att dom skulle fungera om man inte uppdaterade dom. Det gjorde dom tyvärr inte. Funkar inte heller om man uppdaterar dom. Låsta till region Kina.

    Finns säkert någon fix som jag får sätta mig in i längre fram. Synd för kamerorna såg riktigt fina ut i övrigt.
     
  18. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Lite sugen på köra kameralösning som babyvakt, och va sugen på xiaomis, men den tar inte upp ljud va? Nån som har förslag på en bra och billig lösning?
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mina tar upp ljud, men jag har den lite äldre 720p-modellen. Vet inte hur det är på de nyare.
     
  20. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Äger själv en Xiaomi Xiaofang Ip Camera. Som andra påtalar fungerar den inte längre normalt utanför kinas p.g.a. deras cloudlösning.

    Riktigt bra bild (även nattetid) samt ljudupptagning. Man kan också ställa in så att den skickar en videosnutt till din surfplatta/mobil vid rörelser (ställ in känsligheten).

    Nu ska jag själva leta efter en lösning att få igång den då en äldre mjukvara inte löste det för mig :(