Diskussion: Första intryck & omdömen Honor 9

Diskussion i 'Honor 9' startad av Swedroid, 20 jul 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av första intrycken eller lämna ett mer omfattande omdöme kring Huawei Honor 9 i den här tråden.

    Hur fungerar telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Hur är byggkvalitet, kamera, prestanda, batteritid, mjukvara/gränssnitt? Har du råkat ut för några problem?
     
  2. Sqweebz

    Sqweebz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jo men hej!

    Plockade ut min nya H9 5 minuter efter att elgiganten hade öppnat. Hade en H8 fram tills igår.. Jävla missöde.

    Har inte hunnit pilla så mycket än men den känns bra i handen. Ogillar lite att fingersensorn sitter framtill numer.. Satt bättre där bak i mitt tycke. I övrigt väldigt lik h8 sånär som på detaljer antar jag.

    Just ja, något skal följde inte med i lådan..
     
    Last edited: 22 aug 2017
  3. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Då har jag haft min H9 i en vecka. Hade innan en Xperia X.

    Jag gillar att fingeravtrycksläsaren sitter på framsidan och att den är snabb.

    Kameran svarat snabbt, jag har valt att bara starta kameran med två tryck på volym ned. Jag inte jämfört bildkvaliten med xperian för mig är det viktigare att den startar snabbt och det gör den nu iallafall.

    Jag använder sedan många år Nova Launcher och fortsätter med det så kan inte uttala mig om Huaweis gränssnitt. Positivt att det går att välja om att appar ska ligga på skärmen eller i låda.

    Valde att ganska snabbt beställa ett skal då jag upplever den som hal och oroade mig över att jag skulle tappa telefonen.

    Högtalarvolymen är bra, ingen risk att jag missar ett samtal när den är på max. Tyvärr så är mediavolymen med lurar eller BT koppling ganska låg i jämförelse med iPhone och ipad. Fast alla mina android telefoner har haft samma "problem".
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag testar en Honor 9 lite för stunden då jag alltid är sugen på att ha någon Android på sidan av min iPhone. Första intryck är bra. Gillar att de har flyttat fingeravtrycksläsaren till framsidan. Vet att P10 är mer prisvärd men det är inget alternativ för mig då den saknar oljeavstötande beläggning på skärmen och jag vägrar behöva sätta på skärmskydd för att få det. Så en P10 blir det aldrig. Fingeravtrycksläsaren är ruskigt snabb. Försöker dutta fingret så snabbt jag bara kan på den för att få den att faila men den läser av ändå nästan alltid. Helt otroligt snabb. Skärmen bra. Riktigt jämn och fin med hög högsta ljusstyrka. Gillar EMUI mycket då det påminner en hel del om iOS. Har svårare ju närmare Vanilla man kommer. Ljudet i hörlurar är helt OK men inte lika bra som min iPhone 6s Plus. Det är en mycket bredare och öppnare ljudbild i min iPhone och mer instängd smal ljudbild och inte alls lika rymlig i Honor 9. 3D Audio bör man skippa helt och hållet och bara sätta på headset grejset. Men mina Sennheiser Momentum 2 har tydligt rymligare ljudbild med min iPhone.

    Men... det finns en grej som jag stör mig fruktansvärt mycket på. Det var samma sak med Honor 8 Pro när jag testade den i butik för någon månad sedan. Skärmen tar fruktansvärt lång tid på sig att reagera när man sveper överallt i system och appar. Någon slags fördröjning. Man behöver dra fingret närmare 5mm innan skärmen reagerar överhuvudtaget oavsett hur snabbt man sveper. Det handlar alltså inte om input-lag utan någon fördröjning Huawei har skapat innan saker rör på sig. Tyvärr skapar detta känslan av en totalt oresponsiv telefon som är väldigt seg att reagera på svep. Se video nedan för demonstration. Vet faktiskt inte om detta är något jag skulle kunna vänja mig vid.

    Ber om ursäkt för VVS (vertical video syndrome).


    View: https://www.youtube.com/watch?v=4in_4d4Cico
     
    Last edited: 30 aug 2017
  5. simonwela

    simonwela Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Honor 9 nu sedan releasedagen också måste säga att jag är mycket nöjd med allt.

    Hade ingen aning om det som @dannejanne@dannejanne skrev ovan, och är inget som jag har märkt av tills jag nu när fick reda på det, och det dannejanne skriver stämmer. Är likadant på min telefon men det är inget jag störs av öht. Jag antar att jag "swipar" så fort så jag inte tänker på det hehe.

    Kameran är jag väldigt nöjd med och batteritiden är jag också ganska nöjd med. Får ut ungefär 5h skärmtid. Som de flesta skriver är fingeravtrycksläsaren blixtsnabb och har aldrig fått den att *inte* känna av mitt fingeravtryck även när jag försökt. Skärmen finns det inget att klaga på heller så jag är mycket nöjd med mitt köp.
     
    dannejanne gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Verkar vara en uppdatering som gjort det då för alla i butik som ligger på B100 reagerar omedelbart när man skrollar. Får se om det åtgärdas i framtida uppdatering. Tack för bekräftelse! Då kan jag utesluta hårdvaruknas i alla fall.
     
    Last edited: 31 aug 2017
    simonwela gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En ovanlig men mycket trevlig detalj är ju att glaset på baksidan även det har oleofobisk behandling så det inte drar till sig alltför mycket smuts samt är lika lätt att hålla ren som skärmen. Har eftersökt detta på glastelefoner tidigare om de ska envisas med glas men tror inte jag har sett det på någon annan telefon än överhuvudtaget. Stort plus. Dock blir ju baksidan precis lika len och hal som framsidan vilket gör telefonen extremt hal. Men riktigt skön att hålla i då den upplevs len som fan.
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vilken mjukvaruversion ligger du på som också upplever samma sak som jag visade i videon ovan? B100, B120 eller B130?
     
  9. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Kör du B130 på din, fick du den över OTA isf?
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jepp den fanns direkt när jag plockade ut telefonen. Nedgraderade till B120 då B100 inte finns tillgänglig men samma grej kvarstår. Kan inte testa B100 för att utesluta hårdvarufel tyvärr. Nu är alla OTA tillbakadragna av någon anledning.
     
  11. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    I Firmware Finder finns det en B130 och B130a, B120 drog dem tillbaka och släpptes aldrig över OTA vad jag läst på XDA.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    B130 är också tillbakadragen jag OTA'ade till den direkt efter köp. Sen nu efter manuell nedgradering till B120 så finns inte B130 längre som OTA. De verkar ha bekymmer med uppdateringarna. Vill bara veta om mitt är mjukvaru eller hårdvarurelaterat. Men en här har samma sak och en kommentar på videon från nån annan med samma. Så verkar relativt vanligt om det nu skulle vara hårdvarufel.
     
  13. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ok, men B130 OTA i FF från 2017.08.20 är approved för uppdatering. Körde den på min H9 och den funkade bra. Den från 2017.08.18 är tillbaka dragen.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vilket är enklaste sättet att installera efter hemladdning har du koll på det? Får man köra det där .bat scriptet?
     
  15. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ladda ner FF från Play Store, aktivera Use Proxy for install i Settings, sen laddar den ner en addon som du installerar.
    När du väljer vilken Firmware du vill installera väljer du Get an update trough proxy.
    Följ instruktionerna om att ändra proxy i Wifi Settings.
    När den hittar uppdateringen så börjar du med trycka på Uppdate och sen Pausa uppdateringen, ta bort Proxy och sen gå tillbaka och välja resume update.
     
    dannejanne gillar detta.
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Får testa när jag kommer hem har inget wifi tillgängligt just nu. Tack!
     
  17. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ok.
    Sen kan man se om uppdateringen är approved om du trycker på Check Firmware Access.
    Screenshot_20170908-141542.png
     
  18. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    måste man pausa vid nerladdning?? även köra wipe??
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Är som sagt rätt säker på att det är mjukvarurelaterat speciellt efter en konversation nyss.

    [​IMG]
     
  20. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Jag trycker på Paus och tar bort Proxy och sen resume, annars vill den hämta uppdateringen igen och filen blir dubbelt så stor., Wipe brukar jag inte göra, bara om man går från tex 4.0 till 5.0