Desire, vägen till frälsning eller....?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av maxdroid, 11 aug 2010.

  1. maxdroid

    maxdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Överväger att skaffa en HTC Desire men tänkte kolla med er inbitna först om vilka (om några) minus den har.
    Har försökt dammsuga nätet på artiklar och info om både Desire och Iphone då det till en början stod emellan dessa. Tyvärr är många artiklar och foruminlägg lite väl favoriserande mot det märke författaren själv föredrar. Men efter att i bästa förmåga se igenom detta känns Desiren mera lockande än iphonen. Det jag mest funderar över är hur bra skärmen syns i solljus och skiljer det verkligen något större mot hur iphonens skärm ter sig?
    Någon som vet? Skriv gärna också vad ni anser är positivt samt mindre bra med Desiren, ingen produkt är i mina ögon fulländad, passar bara mer eller mindre bra till ens egna önskemål.

    Ursäkta ev typos och rörigt inlägg, sonen sover på axeln.

    Tackar på förhand för synpunkter och tankar om Desiren
     
  2. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Halloj!
    Låt mig börja med att jag för ett år sedan aldrig hade kunnat tro attt jag skulle äga en HTC. Men när de tog fram Desire så ändrades mitt synsätt på märket. Jag är sedan dess en mycket nöjd Desire-ägare. Det som har slagit mig är hur användarvänligt allt är, mycket smidigare än de SE telefoner jag tidigare varit van med, här är allt gjort för att det ska funka smidigt. Tänk bara på wifi-hotspotmöjligheten iom den senaste Android uppdateringen.
    Vad gäller ljusstyrkan i dagsljus så är den absolut inte lysande (oavsiktligt ::)) men jag har fått uppfattningen att den inte är sämre än någon annan lur heller, med Samsungs nya som undantag som tydligen har en superskärm.
    I övrigt är skärmen helt fantastisk enligt mig, alla foton är en fröjd att titta på, allt från de som jag har på facebook eller lägger in från kameran ser betydligt bättre ut i telefonen jämfört med på datorn - det är ett gott betyg!

    Att surfa på luren funkar mycket bra och den renderar sidorna (vanliga websidor, ej mobilversioner) lika snabbt som min notebook och ibland snabbare faktiskt.

    Det som jag har att klaga på är att den inte är så stark vad gäller att driva lite tyngre hörlurar, där tror jag iPhone är oslagbar. Plugin-lurar är dock aldrig några problem. Men är det ffa en musikspelare man är ute efter så är iPhone ett självklart val.

    En annan sak som retar mig är att det inte går att spela divx-filer, det borde ha bakats in stöd för det, ffa in den dagsfärska androiduppdateringen 2.2. Tycker jag.

    Men som du sa, ingen lur har allt - och för mig är Desire ett helt rätt val! Men nog kommer jag vara sugen på nästa lur som kommer från HTC, något med HD i namnet.

    Mvh / Magnus

    ps glömde en sak: av någon anledning måste telefonen vara på (!!!!) för att du ska kunna ha den som väckarklocka. Larmet ringer helt enkelt inte om den är avstängd, du kan tro att jag blev förvånad och full i skratt när jag upptäckte det. Jag hade glänst med luren hela dagen för kollegorna och så vaknade jag inte nästa morgon för att larmet inte går igång om den är avstängd - jag bjöd på det senare på jobbet ::) ds
     
    Last edited: 11 aug 2010
  3. Armalite

    Armalite Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Desire i några dagar så min åsikt kanske inte är helt rättvis men jag är iaf extremt nöjd än så länge! (Hade HTC Legend innan)

    iPhone 4 är ju självklart väldigt nice med den skärmen osv, men iOS känns rätt platt och trist efter ett tag. Du har din homescreen med flera sidor av appar och det ser väldigt putsat och snyggt ut men det finns inte mycket liv bakom enligt mig. Plus att om du tex vill sätta på och stänga av WiFi så måste du gå in i 4 olika menyer medans du i Android bara kan trycka på en widget för att utföra samma sak. Och du kan verkligen göra telefonen så mycket mer personlig med Android.

    När det gäller hur skärmen syns i solljus så är iPhone klart bättre. Dock när jag använde min desire idag i solljus så hade jag inga problem.

    Nu snackar jag mest om skillnader i iOS och Android men det är ju typ det du väljer mellan. Och om nu väljer Android så är Desire helt rätt val enligt min något färska åsikt.

    Några minus
    - Något för lång för vissa byxfickor
    - Batteritiden kunde varit bättre (men så är det ju på alla smartphones)
    - Har inte testat kameran så mycket men den är som Legend och den var sådär
     
    Last edited: 11 aug 2010
  4. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Hur pass känslig är skärmen för att få sprickor? Såg i en annons på blocket att det satt nån plast på skärmen där det stod att man inte skulle sätta sig med den i byxfickan typ
     
  5. Mr*Gibson

    Mr*Gibson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är ju i princip omöjligt att jämföra telefoner med olika operativsystem utan att få med subjektiva bedömningar. Detta fenomen är ju som bekant inte avgränsat till mobiltelefoner heller :)

    Vill du ha en telefon med ett snyggt och i det närmaste felfritt gränssnitt, möjlighet att köpa applikationer via dess marknad: Skaffa en iPhone.
    Samtidigt får du ju dess (subjektivt) nackdelar: Inga widgets, en mera stängd applikationsmarknad (kan vara både för- och nackdelar).
    iPhone och dess operativsystem är ju väl genomarbetat. Nackdelen med Apple (generellt tycker jag) är att du är mera inlåst till "The Apple Way". Detta gäller OS X också förövrigt :)

    Android generellt så är inte operativsystemet lika "snyggt". Menyerna flyter inte lika bra jämfört med en iPhone. Men det blir bättre och bättre och är inte så långt efter.
    Däremot får du helt andra möjligheter. En sak i Andriod kan göras på massor olika sätt, inte bara på ett sätt. Bara att välja din favoritmetod.
    Android Market är ju lite mer "Rock 'n roll", men ingen enkel möjlighet till att få betalapplikationer.

    Finns massor av andra för- respektive nackdelar med båda plattformarna, men det får andra fylla på med.

    Jag har själv en Desire och endast klämt på iPhone vid olika tillfällen.
     
    Last edited: 11 aug 2010
  6. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
  7. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag sitter i samma sits, den där nya "desire HD" som kmr såg inte lockande ut, var bara stor och klumpig.
     
  8. maxdroid

    maxdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren so far.
    Jo det är ju fördelen som många påpekar att Android är mera öppet och möjligheterna finns att göra personliga inställningar som lockar. Surffunktionen är något som också är a och o samt att eposthantering och kalenderfunktioner finns och fungerar bra. Mediaspelarfunktionaliteten är inte fullt så viktig men är den bra är det givetvis inget negativt. Tråkigt att det saknas divxstöd men det är inte livsnödvändigt heller eftersom mediaspelarfunktionen inte är prio ett.
    Personligen känns iphone stabil men lite trist och väl inlåst i mac. Desire känns mer kul med stora möjligheter till personlig anpassning. Även om man tidigare har pillat med linuxburkar så vill man ju dock inte skaffa en telefon man måste "blåsa"/installera om flera ggr per vecka. Men det misstänker jag man slipper om man använder den med sunt förnuft, dvs kollar upp vilka applikationer man lägger in med mera.
     
  9. knarrevik

    knarrevik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet av Desire är att den äter batteri, har uruselt ljud i den yttre högtalaren samt en kamera som är oanvändbar (låg kontrast). Dessutom har den ingen navigator medskickad som flera andra märken.

    Jag skulle nog vänta ett tag på något bättre eller köpa en billig Android så länge.
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @knarrevik

    Batteritiden, tja alla smartphones har ju en begränsad batteritid jämfört med en vanliga lurar. Men de flesta här klarar väl minst en dag utan laddning och det har Desiren säker gemensamt med övriga märken. Kollar du runt i forumet ser du att folk lyckats komma upp i 4-5 dagar utan laddning.

    Högtalaren, den kan jag hålla med om att den inte är något vidare.

    Kameran är ju klockren, har aldrig använt en mobilkamera så här mycket. Ett tips var att plocka av och putsa bakstyckets lins. Klar förbättring även för mig. Att ställa in kameran är inte heller det så svårt, det finns ju enkla reglage för detta. Men att jämföra en mobil med en riktig kamera kommer aldrig att gå. I en kamera kan man ha en betydligt större och bättre sensor samt riktig optik, detta är ju omöjligt att få in i en mobil. Att förvänta sig samma prestanda från en mobiltelefon som av en kamera som kostar lika mycket är ju lite väl mycket, eller?
    Men för vardagsbilder fungerar Desiren absolut utmärkt. Själv kör jag med Vignette och älskar bilderna jag får från denna. Vill jag ha riktigt bra bilder, då tar jag fram systemkameran för Desiren är trots allt bara en mobiltelefon. Har även gjort en del papperskopior från Desiren och det blir över förväntan.
    Här finns bl.a några bilder tagna med Desiren:
    http://picasaweb.google.se/106868642914475560881/RawimagePublicImages#

    Navigering, du skriver att andra märken skickar med detta. Då frågar jag -Vem då? Jag kan ha fel och då får ni andra som äger dessa telefoner rätta mig, men i manualerna för t.ex Galaxy S står det
    - Samma som Desire kommer med.
    För X10 står det
    - Samma som Desire kommer med.
    SonyEricsson skickar med en trial på Wisepilot (5 dagar tror jag), men sen får du snällt betala 70 Euro.
    Den enda som skickar med navigering är väl Garmin och det är ju inte så konstigt.
     
  11. markku81

    markku81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och Nokia också numera, men knappast så många andra.
     
  12. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    nokia skickar med röstnavigering ja, men det är ju på gång till android med...
     
    Last edited: 12 aug 2010
  13. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Maps brut och Nav Launcher så har man gratis navi. Gratis att tanka hem.

    / Jens <3
     
  14. Pacmancrackman

    Pacmancrackman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Techradar.com gjorde en top 20 mobiler i världen just nu och Desire kom först, Iphone 4 tvåa och Samsung Galaxy S trea:
    http://www.techradar.com/news/phone...e-phones-in-the-world-today-645440?artc_pg=21


    Och deras recension av Desiren var väldigt hjälpsam för mig när jag skulle välja mobil:
    http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/htc-desire-679515/review
    Den är från 26 mars så den är lite gammal och jag har för mig att den tar upp lite problem som är fixade nu, men den är fortfarande väldigt bra :)

    Jag har haft min nu i 2 dagar och jag är väldigt nöjd med den <3
    Hoppas detta hjälper lite iallafall :)
     
  15. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Tar du hem RockPlayer till Desire så har du DivX stöd, finns på märket...
     
  16. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hmm, men den ska aktiveras fast det går inte. Och det är reklam i friversionen, för det går väl inte att köpa på svenska market?
     
  17. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Den behöver inte aktiveras, bara trycka på back. Å reklam har ja inte ens tänkt på om det finns. Det finns åtminstone inte på själva filmen iaf, det skulle vara när man kollar i menyer och sådant. Men inget jag tänkt på som sagt...
     
  18. maxdroid

    maxdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för all respons på frågorna.
    Har idag beställt en Desire till mig och en till frugan:money:

    Kan knappt bärga mig innan man får börja pilla på den.
     
  19. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag ljög lite, man får inte pärleporten förinstallerad, hoppas ni inte blir alltför besvikna ;)

    Jag och tjejen har varsin, vi är supernöjda!
     
  20. Harry Coma

    Harry Coma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väntar på min, kommer la nästa vecka..

    Läste också Techradars review.
    Valde mellan Galaxy och Desire.
    Desire vann mitt hjärta + att den verkar lite smidigare att ha med sig på fisketurerna..

    Bara dom kunde fixa lite mer grejor för just Sverige, som nämnts ovan, men det e la på g..