Problem med WiFi

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av mbs, 23 aug 2017.

  1. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Har sedan ett par veckor problem med att WiFi lägger av på min S8'a. Ikonen visar fin och full mottagning, men mobilen skickar varken eller tar emot data (gissa om jag missar notifieringar och meddelanden). Inget händer förens jag stänger av WiFi. Aktiverar jag WiFi igen så har jag mottagning en stund innan den stänger av sig igen.

    Smart nätverksbyte är avstängt (hmm, kanske borde testa att aktivera det?, men jag har så dåligt med "surf" på mitt abonnemang).
    WiFi-energisparläge är avstängt.
    Behåll WiFi i viloläge är satt till Alltid.
    Testat satt fast IP.
    Har startat om mobilen x-antal gånger. Rensat chache osv.
    Någon som har fler tips (att rensa och börja om från början är inte på tapeten)?
    Eller, nån mer som "lider" av samma besvär?
     
  2. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Har samma problem men får dock ett litet ! Vid sidan, men behöver bara slå av/på wifi så fungerar det ett tag innan man får göra om samma procedur, händer dock endast när jag kollar på Youtube eller som jag upptäckt det,
    Ingen lösning dock...
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Aldrig hänt mig. Förutom när jag vet att jag är på gränsen till wifits räckvidd. Det är ganska vanligt att vissa routers har problem med vissa telefoner.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Har du testat starta om routern? Det har löst liknande besvär för mig med andra enheter som strulat på wifi.
     
  5. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Jodå, det har jag, flera gånger. Men tack ändå!
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag antar att du har uppdaterat till senaste firmware även? Du skulle även kunna testa att byta kanal på wifit och se om det blir skillnad.
     
  7. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Låter som exakt samma problem som jag hade med min S7a.. WiFi-anslutningen tappar internetaccess och måste slås av och på igen för att det ska börja funka igen, var inte ovanligt att det hände mig flera gånger om dagen. Verkar vara vanligt framförallt i kombination med ASUS routrar, men kan nog gälla andra routrar också. Jag är rätt säker på att felet är Samsungs iallafall, har inte haft problem med några andra enheter alls.

    Hittade aldrig nån lösning på det, labbade med massor av olika inställningar både på S7an och på routern och testade även fabriksåterställning av luren men inget hjälpte. Nu har jag övergett S7an och skaffat en HTC U11 istället och där finns det inte ett spår av dessa problem.
     
    Steven A och lestander gillar detta.
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har en Asus AC68u. Funkar perfekt.

    När jag hade min gamla S3 funkade det inte alls med Dlink:en jag hade då. Köpte en Asus och det funkade klockrent.

    Tror det är kombinationen av vissa som kan strula. Sen brukar vissa pilla med inställningar i sina routers trots att de inte vet vad de gör. Och det kan ge problem också.
     
  9. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Kör med AmpliFi, och det har fungerat utmärkt tills för ett par veckor sedan.. Sjukt irriterande.
     
  10. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Kört med Apple router då man verkligen får extremt bra wifi på dom, aldrig varit problem att någon telefon tappat anslutning mot den, bara denna s8 faktiskt, så känns som någon Samsung mjukvara som strular faktiskt.
     
  11. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag hade problem med min AirPort Express och Samsung Galaxy S6 samt S7.
    Nu kör jag Netgear R7000 med S8a och aldrig haft problem.

    Skönt det!
     
  12. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Har provat med en Asus router & Telias egna technicolor router.

    Har funderat på om telefonen får dålig wifi pga telefonen eller om routern är kass. Använde Asus routern hela tiden & glömde att jag hade Telias liggandes. Så kopplade in den & fick bättre signal. Både 2.4 & 5ghz.

    När jag säger bättre, så menar jag att det blev någon plupp bättre & lite stabilare. Dock med Telias skit, så råkar jag ut för att routern får helflipp & startar om sig, HELT SJÄLV, HELT SPONTANT. Det händer inte mer Asus routern.

    Min Google chromecast får också bättre wifi med Telias.. Kanske är bättre signal med den..?

    Tror att det kan vara både telefonen & routern som spökar.
     
  13. andreas8912

    andreas8912 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem, får det där "!" väldigt störande
     
  14. waghead

    waghead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med min asus
    rt-n56u när jag minskade min "lease time". Då behövde jag precis som ni stänga av wifi och aktivera det igen när jag kom hem å skulle surfa. Värt att pröva att öka den till det dubbla on det går.
     
  15. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Kör med 1 år (var något annat som krävde lång lease time här hemma, inställningen gjordes långt före problemet dök upp på S8'an) lease time.
     
  16. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Var i kontakt med ubiquiti-supporten, tydligen så finns det en funktion i AmpliFi (andra tillverkare brukar tydligen också ha liknande funktioner i sina WiFi-routers) som "tvingar" 5GHz-kompatibla enheter att använda 5GHz i första hand och sedan gå över till 2.4Ghz om de skulle behöva. Tydligen något där som strular, så i väntan på ny firmware till AmpliFi'n så har jag stängt av funktionen (band steering) och har sedan dess inte haft problemet.
     
  17. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Startade om min router och ställde in den på en fast kanal och inte upplevt några problem efter det, samt jag såg någon granne tydligen kunnat logga in på routern, och såg heltlösa datamängder laddades ner, så kan vara problemet för mig att bandbredden blev lite klen... Så resett nytt lösen och nu snurrar. Chromecast Ultra och telefon hur bra som helst!!
    Och grannen fick en avhyvling med, då jag av någon konstig anledning skulle uppdatera min iPad så skrek den efter musta***@utt**gmail.com? Så kolla vilka som bor här, å japp dom fanns, så nu spar man 100:- å övre grannen får 10mb haha
    Nåja nu inga wifi problem längre iaf
     
  18. anorswe

    anorswe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Ser att det är en gammal tråd, men jag har samma problem på min galaxy s7. Det där lilla utropstecknet dyker upp, ibland inte på ett par dagar, ibland 5 gånger om dagen. Av och på med wifi löser problemet, tills nästa gång. Har en asusrouter (värstingvariant) sedan 1 år, men problemet har endast dykt upp sista månaderna. Samma sak händer hos kompisen som har nån skräpig telia standardrouter. Måste ju vara efter någon Samsunguppdatering känns det som? Ingen som har någon lösning ännu?
     
  19. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem och kör med samma inställningar samt har testat det du testat men också fabriksåterställt routern (vilket inte löste problemet men fick till följd att jag inte längre kan logga in i routern) men felet måste ligga i någon uppdatering från Samsung. Sjukt irriterande. Och än mer irriterande att jag på grund av det inte längre kommer in i routern :(
     
  20. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Liten sido fråga vad är det som gör att du inte kommer in i routern?
    Gäller det även från dator kopplad med sladd till routern?