Nokia 8 - första HMD-flaggskeppet med Android

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av Norsehawk, 28 feb 2017.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Förbokningsalternativet är redan borta från Elgigantens webbsida efter en dag. Man får hoppas de har tillverkat nog många Nokia 8 så vi inte hamnar i en situation med långa väntetider för potentionella kunder m.m..
     
  2. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Än så länge är det bara den gråa som finns tillgänglig. Men jag vill minnas att det stod på bilden från presentationen som @bernard@bernard postade igår att den även skulle finnas tillgänglig i någon annan färg. Telefonen skulle väl börja säljas i fysisk butik 8/9. "Tempered blue" kanske kommer i samband med det.
     
  4. csjaunja

    csjaunja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Tråkigt att det bara verkar vara de matta färgerna som blir tillgängliga i Europa(iaf till att börja med). Tycker den blanka svarta eller blanka blåa är de klart snyggaste.
     
  5. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Verkar ju inte göra några större försök att få den att sälja i Sverige. Ingen svensk operatör har telefonen på sin hemsida eller någon nyhet om att den skall komma.
     
  6. TPM

    TPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2016
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9
    Det kan nog tyvärr bero på att Comviq, Tele2, Tre, Telia är svåra att få ett avtal med för Nokia/HMD.

    I Finland verkar så gott som alla operatörer vara intresserade av att erbjuda Nokia till sina kunder.

    När det gäller färgerna däremot så är det klantigt att inte erbjuda alla färger som man har gjort reklam för och det gör att jag väntar att köpa en Nokia.

    Nokia har även sagt att det skall komma en 128 gb version med 6 gig internminne. När kommer den?
     
  7. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
  8. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  9. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Har för mig att jag läste att det skulle vara den amerikanska varianten som har mer ram.
     
  10. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Vem bryr sig. Köp den för ett fastpris och slipp avbetalning. Eller varför?
     
  11. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För dig som undrar över kamera:

    Camera
    As with the performance offered by the Nokia 8, the phone doesn’t quite have what it takes to set a new high bar for camera quality. However, given the price, it doesn’t necessarily have to.

    For what you’re paying, the image quality here is both generally outstanding and absolutely at the level you'd expect. It's not quite as sharp as the HTC U11 or Google Pixel - but if you're happy to settle for a great camera over the best-in-class, that might not bother you too much.

    Landscapes (seen below) come through with a pretty compelling level of detail and bright colors, no matter which mode you use the camera in.

    samt
    "We found the auto-focus function a little fiddly from time to time but came away reasonably impressed with the device’s ‘Live Bokeh’ mode, which lets you preview and adjust the intensity of the effect. Unfortunately, this mode does rely on the dual-lens camera so you can’t really take selfies with it."

    "In darker conditions, the camera performed similarly well. There’s no dedicated low-light mode but the monochrome sensor helps make up the difference somewhat."

    "
    Of course, it’d be impossible to talk about the Nokia 8’s camera without touching on ‘The Bothie’ (also known as Dual-Sight mode). This ‘unique’ mode of the device’s camera allows you capture photos and videos using both the front and back cameras at the same time. It didn’t take long for this gimmick to tire on our end. However, given its overall friendliness and easy usability towards livestreaming, it’s difficult to rule entirely.

    Stranger things have taken off.

    "
    When it comes to filming more conventional video, the Nokia 8 delivers reasonably crisp results. It comes capable of capturing video in up to 4K quality (at 30FPS) and recording 360-degree audio too (courtesy of Nokia’s unique OZO surround sound tech).

    The biggest niggle we had with the camera was that it often took just a second (or two) to fully load up and calibrate whenever we opened the app or toggled between the mode being used. Not a deal breaker, but definitely not a positive quirk either. It’s also worth noting that HMD haven’t bothered with a proprietary media gallery app, so the Nokia 8 relies on Google Photos by default."
     
    Nogger gillar detta.
  13. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Schysst sammanfattning!
     
  14. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Gillar det jag läser om den, verkar som den också är bra på att spela in ljud vilket passar mig utmärkt, blir nog köp men vill ha en blå ju !!!
     
  15. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Den verkar spela in ljud bra så länge som det inte blåser. Vet inte hur det brukar vara med telefoner. Men jag såg i alla fall någon film som var filmad med Nokia 8 och det lät förskräckligt när vinden låg på.
     
  16. andersg

    andersg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag var inne i Elgiganten butik i Göteborg då de har statusen att det finns telefoner i butik. Var inga problem först men den var spärrad för försäljning så jag fick inte köpa [emoji35].

    De hade 3 i lager. [​IMG]
     
    Spode gillar detta.
  17. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Lol,what. Var de redan förhandsbokade och därmed undanlagda, eller vad betyder det ens?

    Webhallen ser det också skumt ut. Den har bytt status från förhandsboka till att man kan köpa den, men inga finns i lager någonstans. https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/272945-nokia_8-64gb-gra
     
  18. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Prismässigt är Nokia 8 dyrare än OnePlus 5. Men den är billigare än den nya Sony Xperia XZ1 som kostar 6 990 kronor som känns som en naturlig konkurrent särskilt på den svenska marknaden.
    Så med lite perspektiv tycker jag ändå det känns som man har betalat ett rimligt pris på 5 590 kr.

    Med tanke på vad den nya iPhonen ryktas kosta så blir gapet ännu större:
    http://www.mobil.se/nyheter/iphone-8-blir-oerh-rt-dyr#.WapzVLpuKUk

    Så bara HMD Global får fart på produktionen ordentligt tror jag de kommer att sälja bra:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=ZfMZG--rXHI&t=5s
     
  20. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Sitter och läser Swedroids recension. Har telefonen allvarligt ingen LED för notifikationer?? Hade ju läst på andra sidor att den har det. :eek: