Problem: Telefonen stendöd - tänder inte skärmen OnePlus 3T

Diskussion i 'OnePlus 3T - Allmänt' startad av ogre, 31 jul 2017.

  1. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Idag frös den totalt med skärmen igång - efter påtvingad avstängning startade jag den i recovery och rensade cachen. Då bootade den - men alla Googleappar strulade rejält.

    Installerade om play services och sedan verkade allt fungera tills för en timme sen när den släckte ner appar om jag försökte starta dem.

    Provade då att välja reboot varefter telefonen släckte ner sig utan att komma igång igen.

    Trycker man på power så vibrerar den men tänder inte skärmen. Samma med power + volym ner.

    Stoppar man i en laddare vibrerar den ca var 4:e sekund, men tänder aldrig skärmen.

    Hårdvarufel? Fuktproblem? Någon som varit med om liknande?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter som ett hårdvarufel. Har du köpt den via deras hemsida? Du har två års reklamationsrätt i sådana fall, så skicka in den om du har kvar kvittot/orderbekräftelsen.

    Tänk dock på att telefonen inte får ha några skador som kan tyda på att den tex åkt i marken, för då är reklamationen körd. Likaså om fuktindikatorn är utlöst.
     
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Köpt via deras hemsida i början av april (när de släppte den svarta versionen).

    power + vol ner funkar inte, men power + vol upp fungerar och telefonen svarar på fastmodekommandon.

    Känns dock fel att låsa upp den och flasha om den om det strular med garantin. Dessutom kan jag ju misstänka att det är flashminnet som är korrupt om den inte ens startar recovery.
     
    bernard gillar detta.
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Efter en liten chat med deras support så blev det en RMA. Återkommer när verkstaden kollat på den.
     
    bernard gillar detta.
  5. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Deras RMA-process är OK - skapa ett ärende och sedan mailar de ut DHL-blanketter.

    Enda problemet var att någon klåpare verkar ha skrivit av adressen manuellt från serviceärendet så att DHL har fel adressuppgifter på sina blanketter - inte direkt proffsigt när jag ägnat tid åt att mata in alla uppgifter i OnePlus system..
     
    bernard gillar detta.
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det gick bra att ringa DHL och ändra adressen och dessutom få ner pickup-fönstret från 9-17 till två timmar. Nu är paketet på väg. Får se vad verkstaden säger.
     
    katho och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter riktigt smidigt - lycka till! Var skulle de skickas? Tyskland eller Polen?
     
  8. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Den ska till Tjeckien.
    [​IMG]
     
    Last edited: 1 aug 2017
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Intressant! Tror det var Polen ett tag, men då har de kanske flyttat dit, eller så har de service på lite olika ställen i Europa.

    Med DHL borde det inte ta mer än 2 dagar att skicka dit den.
     
  10. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ja, enligt DHL som har processat den vid Arlanda nu så ska den levereras end of business imorgon
     
    bernard gillar detta.
  11. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Nu har den kvitterats av mottagaren, så knappt ett dygn behövde DHL att leverera - klart godkänt. Nu får vi se vad verkstaden säger..
     
  12. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Verkar som min misstanke var korrekt - de har bytt moderkort och angivit ett nytt IMEI i serviceloggen. Så den borde dyka upp i veckan.
     
    Saihtam och jnsson gillar detta.
  13. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Och klåparna på deras verkstad har bytt till fel moderkort och lurat mig på 64GB flashminne. Inte imponerad.

    En svart opt3 såldes ju för fan inte ens med 64..[​IMG]
     
  14. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Mycket tråkigt, vad har OnePlus sagt om detta?

    Intressant att läsa processen om något skulle hända med min egna OnePlus telefon.
     
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ja, verkligen tråkigt - hur deras verkstad kan göra en sån blunder är lite märkligt - även om jag råkat ut för precis samma sak med min Nexus 6P på Huaweis verkstad i Sverige (dock så hade den ju olika storlekar på flashminnet på samma färg, vilket Oneplus inte har).

    Jag påpekade felet i tisdags för OnePlus som inte verkar ha någon rutin för detta utan eskalerade till en Level 2 person, som skrev följande i söndags:

    Återstår att se vad det innebär. Jag kommer att hålla tråden uppdaterad kring hur de hanterar det hela.
     
    hahadaoc, Atmos, chraist och 1 annan gillar detta.
  16. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hoppas de löser detta på ett bra sätt åt dig. Känns ju lite märkligt om de ber att få återkomma inom 24-48 timmar om hela tanken är att du bara ska skicka tillbaka den till verkstaden. Då ödslar de ännu mera av din tid när telefonen lika bra kunnat vara på väg till verkstaden.
     
  17. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Hmm, det tog över fyra dagar för dem att svara och när de gjorde det så blev jag lite fundersam:

    Så vad de har lyckats med är att godkänna att jag mot att boka full betalning för en OP5 kan få ynnesten att låna en OP5 under tiden de reparerar min OP3T igen. Visst, på det här sättet har jag en lånelur under tiden, men de kräver också att få boka full betalning för den under lånetiden.

    Jag hade förstått om de likt Google krävt säkrade pengar tills min gamla lur kommit tillbaks till dem, men då hade jag å andra sidan velat få behålla ersättningsluren.

    Jag måste säga att jag tycker att deras agerande är rätt märkligt.
     
    Saihtam gillar detta.
  18. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    När jag ifrågasatte deras metod att mot bokad full betalning få låna en OP5 och istället föreslog att jag bara byter in befintlig lur mot en OP5 på webhallen för att eliminera transportrisker så fick jag följande svar:

    Så de säger iaf inte blankt nej till det. Fortsättning följer.
     
  19. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Suck, Igår fick jag en automatisk varning från deras supportsystem att de kommer att stänga ärendet eftersom det gått 10 dagar sedan något hände. Detta pga att de inte återkommit som de lovat.

    Mailade dem igår och fick under natten svar att de inte tänker göra ett skit mer än de redan erbjudit, dvs låna mig en OP5 mot full betalning bokad på kortet.

    Mailade dem igen och föreslog att de bara återbetalar mellanskillnaden mellan 64 och 128 GB-versionen så skiter vi i det här. Att skicka tillbaks telefonen för ännu en reparation känns onödigt och risken finns ju att de har sönder nåt annat.

    Sjukt besviken på deras brist på engagemang och fungerande logistik.
     
  20. Jommie

    Jommie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vad med en normal åtgärd? Dom skickar papper, du skickar in telefonen. Inga lånetelefon och inga att betala. Dom har skyldighet att åtgärda felet, inte att låna ut en lur till dig (Sen vad som är bra business ur goodwill synpunkt är jo en helt annan fråga).
    Normalt är att säljare får prova reparera 2 gånger. Sen om det fortfarande är problem efter 2a forsöket kan man prova häva köpet.