Är icke utbytbara batteri-Androids byggda för att klara batteribyten?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Heuristik, 30 aug 2017.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Låt säga att jag vill behålla min mobil i framtiden efter att ha kört sönder det befintliga batteriet och byter till ett nytt batteri genom att skruva upp mobilen, kommer den då fungera som förr eller uppstår komplikationer med smartphones som är så kallade icke utbytbara?

    Är de byggda, namnet till trots, för att klara batteribyten utan problem? Det måste de väl vara fall i fall man får ett kasst batteri till ett måndagsexemplar?
     
    Last edited: 30 aug 2017
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Självklart, lika som att bilar som påstår att du inte kan byta ut bilbatteriet skulle funka lika bra om du bara lyckas skruva dit det nya batterier utan att skada kablar och fästanordningar. [emoji4]

    Kort och gott, det är bara något man säger för att avskräcka noviser samt för att få sälja fler telefoner.
     
    katho och bernard gillar detta.
  3. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Vad estimerar du det kostar att lämna in en mobil för att få batteriutbytta? Sen undrar jag också om de är kompatibla med andra batterier än lithium-Ion?
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är bara lithium jon batterier som gäller än så länge, och kostnaden brukar kunna ligga på några hundra plus en halvtimmes jobb för ungefär detsamma lite beroende på vart du lämnar in den. Men räknar du med 500 så är det inte långt ifrån iaf.
     
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag vet inte hur du ställer dig i frågan, men utifrån den informationen ser jag endast fördelar med icke utbytbara modeller eftersom de skyddar bättre från smuts att komma in i mobilen, än dem som man byter batteri på "naturligt". Förstår inte varför vissa tjafsar om att Apple och Sony kör med icke utbytbara.
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Enda problemet är med IP68-klassificerade telefoner då det inte går att garantera vattentätheten efter batteribyten så räkna med att telefonen inte är vattentät efter bytet om det var det innan.
     
    matssoderstrom och Heuristik gillar detta.
  7. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Har bytt batteriet på ett otal olika androids som jag och sambon nyttjar, inga som helst konstigheter även när majoriteten av dem är "obytbara".

    Klicka hem ett batteri från aliexpress eller liknande, leta rätt på en video på youtube och ägna en halvtimme åt jobbet så är det gjort. Bytte på min oneplus 2 och sambons reservtelefon Nexus 5X så sent som i somras. Det knepigaste momentet brukar vara det lim/dubbelhäftade tejp batteriet sitter med på undersidan. Kan vara knepigt att komma åt utan att fullkomligt våldföra sig på gamla batteriet.

    Det som skrivs om vattentätheten är sant, en IP-klassning skulle jag betrakta som bortblåst vid batteribyte.

    Tillägger gör jag att jag har tummen mitt i handen, så det är inga avancerade ingrepp detta rör sig om. Lite tålamod bara får man ha och inte bryta i saker.
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Finns det någon komponent på en smartphone som sannolikt dör före batteriet? För att dra en parallell med plasmatekniken där komponenterna i tv-apparaten dör före skärmens livslängd.
     
  9. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Ingen som helst aning. USB-portar av modell Micro-usb är väl iofs vida kända för att bli glappa och strula efter x antal i- och ursättningar vid laddning. Bytte på mors gamla telefon eftersom den hade slutat ta laddning och hon ville komma åt sina gamla bilder mm, (Samsung Galaxy S4) i somras och även det var ett oproblematiskt ingrepp.

    Men mja, för min del är det nog batteriet som ryker först eftersom jag har en tendens att ladda vårdslöst ofta, får panik då jag har under 60% ungefär :P
     
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    På tal om portar, jag köpte ett plånboksfordral skräddarsytt för min mobilmodell som krävde extremt mycket böjande och trixande för att få in. Jag fattar inte hur min mobil ska klara den operationen i längden utan att knapparna lossnar. Så knapparna lär väl ryka före batteriet... Tanken är väl att mobilen ska sitta bra, men då går den istället sönder av att sitta för tight!
     
  11. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Jo sant, det är väl en svår balansgång mellan att sitta hårt och inte sitta för hårt.

    Själv använder jag aldrig några skal till telefonerna, det smyger alltid in grus och damm mellan mobil och skal vilket gör att man får fula repor på ramen och baksidan av telefonen. Liten hjälp om man skulle tappa telefonen iofs..living on the edge.
     
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Min "vattentäta" Sony Z2 drunknade och fick kasseras bara en månad efter batteribyte så nej, en vattentät telefon blir aldrig lika bra igen. :(
     
  13. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Aliexpress säljer också ofta batteriet med ett kit med ny baksida till mobilen. Funderar på att försöka byta på en fyra år gammal HTC. Lönsamheten kanske är tveksam?
     
  14. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Kan du rädda en äldre med funktionell mobil från graven så skulle jag definitivt kalla det lönsamt, ett mindre mobilköp är en mindre last på en redan övertrakaserad planet då global overshoot day bara kommer tidigare och tidigare för varje år som går.
     
    hemskasven och Kristy gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    batteribyte går alltid det handlar om att mjuka upp limmet som skärmen är limmad med på ramarna, du får räkna med att betala åtminstonde 500-800 kr för att byta batteriet plus vad själva batteriet kostar också.

    personligen har jag inte riktigt förstått varför inte bateriet sitter i en stor "sim lucka" som man kan trycka ut.. kan inte begripa varför ingen kommer på denna lösning det skulle dessutom inte kompromissa unibody konstruktionen..
     
    Kristy gillar detta.
  16. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Det finns tre typer simkortsstorlekar, hur många batteristorlekar finns det?
     
  17. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Detta med batterier i nyare telefoner har fått mig att grubbla rejält både vad beträffar mina äldre befintliga mobiler men även för framtida köp.

    Eftersom jag enbart använder min telefon att ringa med och skicka SMS med, samt att själv bli nådd naturligtvis, så vore det optimala att täckningen vore optimal på varenda kvm av Sveriges yta. Ungefär på samma nivå ligger kravet på utbytbart batteri. Ett önskemål vore naturligtvis att batteriet åtminstone höll en månad innan man behövde ladda det men så är ju inte fallet. I dagsläget verkar det som om telefonerna går samma väg som med elbilar dvs när batteriet är förbrukat så skrotar man och återvinner telefonen och elbilen. Trist, trist... trist.

    Hittade faktiskt en mobil som hade en standbyetid på uppåt tre veckor av en annan medlem här på forumet. Och det allra viktigaste - DEN HAR UTBYTBART BATTERI!

    Vad den heter? Bild kommer framöver om intresse finns. ;)
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ett flertal "dumma" telefoner hade sådana lösningar, batteriet som var en del av baksidan var hur enkelt som helst att byta men någon IP-klassning var det ju inte tal om förstås... Ofta behövde man dessutom ta bort batteriet för att komma åt SIM-kortet.
     
    katho gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy gillar detta.