Fråga: Vill fippla med sambons G6 - Vart börjar man?

Diskussion i 'G6' startad av inact_0018, 27 aug 2017.

  1. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Köpte en LG G6 till tjejen, och efter MYCKET tjat (och självklart löfte om att telefonen inte tar skada) så ska hon låta mig få byta ROMar och grejjer.

    Nu var det dock ett tag sedan man var med i spelet med custom ROMs...

    ...så min fråga är:

    1. Vad ska man börja med att göra?
    2. Finns det några stabila ROMar till G6, så nära vanilla som möjligt?
    3. Är det värt mödan att gå igenom allt som krävs?
    4. Går det att återställa till LG original om allt skiter sig?
    Tips mottages hjärtligt!
     
    bernard gillar detta.
  2. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    1. Mitt tips är att kolla XDA och kolla efter guider och vilka ROMs som verkar populärast.
    2. Som ovan, bäst är att kolla runt lite och läsa om olika ROMs
    3. Vet inte riktigt hur det är med LGs, men allt är mer eller mindre samma, ibland krånkligare ibland inte.
    4. Yes det ska alltid gå att reseta allting. Glöm inte backup. Eftersom det är ändå din frus mobil så vet jag inte om det är bra idé IFALL något dumt skulle hända. En arg fru is a big no no my brother!
     
    Kristy och dannejanne gillar detta.
  3. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen. Har alltid haft svårt för XDA. Tycker upplägget i forumen är för rörigt.

    Men får kanske slå ett getöga där ändå.

    Om hennes LG klappar ihop, så har jag en gammal iPhone 5C Gul hon kan ta [emoji23]
     
    Last edited: 27 aug 2017
  4. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag personligen höll på väldigt mycket med root och ROM förut men då var det för att du var mer eller mindre tvungen för att få en kompetent telefon. Numera så är skillnaden mellan custom och stock mindre än tidigare vilket gör att de positiva aspekterna inte väger upp för de negativa som är följande:
    - I majoriteten av custom ROM:s brukar kameran bli påverkad negativt och med G6ans fantastiska kamera är det sinnessjukt tråkigt.
    - Garantin försvinner då du är tvungen att låsa upp bootloadern som inte går att låsa igen. Däremot har EU-domstolen slagit fast att modifiering av mjukvara ej påverkar garantin under förutsättningen att telefonen kan återställas till ursprunglig status. Då du inte kan låsa bootloadern så kan det räknas som att den inte återställs till ursprunglig status och garantiärenden kan bli riktigt tufft.
    - Små problem, det finns en anledning till varför det är custom ROMs och det är att det ibland är vissa buggar/problem som kan uppstå. Jag personligen kan stå ut med dessa så jag själv har "orsakat" de och visste konsekvenserna innan, men kommer din fru som inte förstår fördelarna stå ut med det?

    Glöm inte bort, happy wife, happy life ;)
     
    Kristy, poowntus, hahadaoc och 1 annan gillar detta.
  5. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Kameran är tyvärr inte så fantastisk. Jag skulle gärna se att någon fixar till lite i en custom rom :)
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Skämtar du? [emoji1] Eller fotar du i vanliga läget? LGs kamorer i automatiska läget är väl inte bättre än konkurrenternas men i det manuella läget finns ingen konkurrent som är direkt bättre. Vidvinkel är ju det fantastiskt också, har varit på semester i Grekland och bilderna man tagit är helt [emoji108]Dock fotar jag som sagt allt med manuella läget och jag utgår från det när jag jämför med konkurrenterna.
     
  7. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Både och, men är inte imponerad.
     
  8. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Vad jämför du med?
     
  9. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Min förra telefon framförallt. Lumia 950 XL
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hade det varit din egen mobil hade jag inte lagt mig i men jag blir nu lite småtrist och frågar varför du vill göra det? Bara för att du är sugen på att fippla eller är det något HON (inte du) saknar eller eller är missnöjd med? Vill HON ha "så nära vanilla som möjligt" eller är det du som önskar det? Min erfarenhet är att "fipplare" gillar t.ex. vanilla men "icke-fipplare" gillar det som Swedroidare hatar: Touchwiz och liknande UI.
    Jag höll på mycket med ROM och sånt förut, men sen jag skaffade min G3 har jag inte känt något behov alls. Nu svär jag väl nästan i kyrkan men Vanilla tilltalar inte mig alls. Framför allt för att det är rätt fult. Nu är jag en äldre tant, men kanske din fru ycker likadant. Visst är det skönt att slippa bloat, men det är ju också så att en del av bloaten kanske inte är så himla tokig att ha. Root lockar i och för sig för att kunna ta bort bloaten, men man behöver ju inte byta ROM för det.
    Men om du nu absolut ska göra det så är det XDA som gäller tycker jag. Det finns ingen annanstans där du får lika många olika synpunkter och tips.
     
    Kristy, Oxygenic och johanruda gillar detta.
  11. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Med risk för att vara ytterligare en tråkmåns - låt den vara stock om inte din fru särskilt saknar någon funktion som bara finns i roms. Jag kör numera stock på G5:an också, det är så pass liten skillnad så jag inte pallar längre. Det enda jag verkligen saknar är riktig adblock, men surfar inte överdrivet mycket på telefonen längre så jag står ut med reklamtjafset.

    Ska du ändå leka runt, gör som tidigare nämnts i tråden, dammsug XDA på info (och ja, jag håller med, forumstrukturen på XDA är katastrof) innan du sätter igång. :)
     
    Kristy, Asawi och johanruda gillar detta.
  12. Elemental182

    Elemental182 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag håller med här. Enda anledningen till custom rom till en person som antagligen skulle vara helnöjd med stock, är att du vill köra något i bakgrunden... Spontant skulle jag säga, lek och testa på din egna lur... Inget kommer ju ändå att fucka sig, eller hur?