Dags att lämna Samsung, vad ska jag då välja istället?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av zyrien, 29 aug 2017.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    s7 är fortfarande en bra mobil, och som sagt den har allt en telefon har förutom IR sändare då kanske, inget fel på den alls, lägger man in nova så är den snabb som vilken annan ny mobil idag. han villl ha en telefon med bra kamera ja då ligger samsung bra till inte absolut bäst men tar bättre bilder än oneplus eller huawei.
     
  2. Chelsea

    Chelsea Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    564
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag hade samma erfarenhet. Haft Samsung sedan urminnes tider. Hatade min S7 edge. Köpte en op5. Sjukt nöjd.
     
  3. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38
    Kul att höra! Beslutet att fallit på en sådan! :D
     
    katho, zabron och Chelsea gillar detta.
  4. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
    Oneplus 5 verkar bra förutom att oneplus betett sig lite märkligt, releasen av oneplus 5 var tyvärr allt annat än smärtfri :/

    https://www.xda-developers.com/conf...ay-upside-down-likely-reason-jelly-scrolling/

    Och att de backat på sitt lovord att ge oneplus 2 nougat:

    https://www.techjuice.pk/oneplus-2-will-not-get-android-nougat/

    Det tillsammans med skräckhistorier om att det inte gått att skicka in telefoner på reparation, problem med kundservice o dylikt gör mig lite skeptisk till att köpa en oneplus 5. Kan ha fel och de bättrar sig framöver men det går inte att förneka att de iaf har en bra lur med oneplus 5, så du gör inte fel :)
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det går o skicka in telefoner. Jag har skickat in en telefon.
     
  6. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
    Jo, har säkert blivit mycket bättre än tidigare men värt att ha i åtanke att det kan vara svårare än en telefon som säljs i fysisk butik :)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  8. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nokia 8 kanske? Köpte en Op3t som jag inte var riktigt nöjd med. Började med att den inte gick att uppdatera via OTA, då var supporten på one plus helt värdelös (supporten här var suverän). Jag valde då att skicka tillbaka den och i det läget var dom kanon på supporten. Fick till aka varenda krona. Jag tror dom blir bättre o bättre, det måste dom.
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Störtlöjligt med alla som klarar på Samsungs mjukvara och inte har kört "TouchWiz" sedan Galaxy S5, nu är den ju mycket bättre än de andra tillverkarnas.

    Hurra för Samsung som satt tillbaka de vettiga Tyst/Vibration/Normal och inte de idiotiska valen som infördes i Lollipop eller när det var. Hurra för att man kan flasha den svenska mjukvaran på en importerad Dual-SIM-modell.

    "Tyvärr" så är nog Samsung absolut bäst på kamerafronten också.
     
  11. Chelsea

    Chelsea Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    564
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Vad pratar du om? Antar att du är ironisk. TouchWiz är verkligen inte bättre än något annat. Skit rent ut sagt. Samsung var bland det bästa som fanns för. Men har helt tappat.
     
    jnsson gillar detta.
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det var förr det var dåligt, men nu är det mycket bättre. Lustigt att du inte kan ge några argument men det är ju tufft att hata Samsung på Swedroid har man märkt.
     
  13. Chelsea

    Chelsea Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    564
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Vad då tufft? Jag har väl rätt att ha en egen åsikt? Jag har en väldans ny Samsung S7 edge. Mindre än ett år. Innan hade jag en S5. Och innan dess en S3 osv. Har älskat den alla. Men när jag köpte min S7, så kände jag att jag blir styrd och låst. Massa appar som jag inte vill ha, inte använder och likn. TouchWiz har få och lite inställningsmöjligheter. Den är långsam och hackar. Detta vet alla som någon gång kan resonera och faktist vågar göra jämförelser utan att känna prestigeförlust om det nu visar sig att man inte alltid har rätt.
     
    Ompan och katho gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Skämtar du eller?

    TouchWiz har ju mer funktioner och möjligheter än de andra tillverkar-GUIen tillsammans utom möjligtvis MIUI. Sonys GUI är ju extremt bloatat och inget går att stänga av medan det inte har så många fler fuktioner än rent Android (som saknar massor med funktioner för att det ska gå att använda för powerusers).

    EDIT: Massa appar som du inte vill ha? Precis som i stock Android då som har tonvis med Google-appar. Till skillnad från Sony så behöver man inte använda dom och de är lätta att stänga av.

    Bättre du läser manualen och gör en fabriksåterställning om den inte skulle fungera som den borde.
     
    Last edited: 5 sept 2017
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Om nu TS inte vill ha Samsung längre så förstår jag inte varför det tjafsas om individuella preferenser om att Samsung är bäst/sämst.
     
    Lias08, jnsson, jonas_o och 6 andra gillar detta.
  16. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag kan varmt rekommendera HTC U11. Hade tidigare en Galaxy S7 (flat) och U11an fullkomligen KROSSAR den i typ allt. Den är bra mycket snabbare, vassare kamera, mycket renare och trevligare mjukvara, klart bättre batteritid, mycket snabbare och mer pålitlig fingeravtrycksläsare. Enda fördelen med S7an jag kan komma på var väl möjligen då AMOLED-skärmen, men saknar den mindre än jag trodde jag skulle göra. LCD-skärmen i U11an är nog den bästa LCD-skärm jag sett iallafall så även om jag älskar OLED så är jag ändå mer än nöjd med skärmen i U11an.

    OnePlus 5 eller Nokia 8 kan nog som flera varit inne på tidigare också vara bra alternativ om man vill ha en något billigare lur som ändå har vassa prestanda. Är väl främst kameran som är något sämre på dem men i övrigt lär de ju ha rätt vassa prestanda de också.

    Har haft tre Samsung-telefoner i rad (S4, S6 och senast S7) och kände precis som trådskaparen mig less på dem. Även om de gör finfin hårdvara så är mjukvaran fortfarande långt mycket sämre än flera konkurrenter, mycket mer bloat och elände som segar ner. Visst, Samsung har kanske bättrat sig något på den fronten senaste åren men det är fortfarande långtifrån bra. På S7an bytte jag givetvis launcher (Nova är mitt standardval, kör den även på U11an) och körde package disabler och inaktiverade mängder bloat (>100 packages typ) vilket hjälpte lite såklart men inte riktigt hela vägen. Sen att Samsung också är allmänt sega när det gäller stora Androiduppdateringar och har femtiotusen olika regionsvarianter av mjukvaran för en och samma lur gör inte saken bättre precis. Eller att man envisas med att stoppa in olika kamerasensorer i telefonerna (sedan S6an iallafall vad jag vet) så att man inte riktigt ska kunna vara säker på vad man får. Har kollegor som har S8an och visst är den fin till det yttre, men mjukvaran verkade väldigt snarlik den i S7an, med allt vad det innebär. Så det var ett lätt val att gå ifrån Samsung den här gången.

    Jag kan iallafall inte annat än instämma i Swedroids slutsats att HTC U11 är den bästa Androidtelefonen just nu. Men nu är det ju troligen bara ca en månad kvar tills Pixel 2 lanseras och då kanske det kan komma att ändras (men gissar att Google kommer ignorera Sverige den här gången också)..
     
    bernard gillar detta.
  17. ForceMajeure

    ForceMajeure Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2017
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Platta:
    Tegra Note 7
    Vadå, 95% all alla lurar har ju 5.1 till 5.5, det är väl ungf samma. Annat var det förr med 4, 4.5 och 4.7".