Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Väldigt mystiskt med min profil som inte körs...
    I går gick jag och la mig extra "tidigt", dvs en kvart innan profilen för nattavstängning skulle köras.
    Jag la telefonen på laddning.
    När jag vaknade i morse (också tidigt så dag-profilen hade inte körts ännu) så var telefonen i nattläge!
    Är det någon sorts funktion i Tasker som bara kör profiler om telefonen verkar vara undanlagd?
    Eller om den står på laddning?
    Jag har tittat i loggen och i natt var första gången som nattprofilen kördes här hemma. I USA kördes den varje natt kl 23:55...
     
  2. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Stoppa loopande task?

    Har en statetrigger-profil för batteriladdning. Det spelas upp ett alarm i intervaller om fem minuter när batteriet är fulladdat och strömmen ansluten. Jag vill naturligtvis att det ska sluta låta så fort profilen inte längre är aktiv, men har ingen aning om hur jag ska åstadkomma det på ett enkelt sätt. Taskers "Stop task"-action fungerar inte för exitprofilen, annars hade det ju varit förnämligt.

    Har nu c:a 30 st actions, varav många bara är upprepningar av varandra för att varje sekund kolla profilens status (aktiv/inaktiv) och vid inaktivitet avbryta tasken. Att något så enkelt ska vara så avancerat kan inte vara tanken.

    Edit: Tror nu att en anledning till att "Stop task" inte fungerar kan vara att "Enforce Task Order" (standardalternativ för profiler) är förbockat, vilket gör att exittasken aldrig kommer att börja köras om entertasken loopar. En avbockning är förhoppningsvis lösningen på problemet.
     
    Last edited: 8 sept 2017
  3. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag använder den inbyggda variabeln för batteriet för att stänga av min laddare. . . IF %BATT matches/equals 100 - > run task
     
  4. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Mitt förra problem löstes av att ändra inställning för "Enforce Task Order".

    Nytt bekymmer. Använder en emailapp som är optimerad för Marshmallow (har Nougat) och nog bl a därför kör slut på mitt batteri. Den kan måste alltså dödas emellanåt. Det är enkelt åtgärdat med shellkommandot "am force-stop packetnamn". Problemet nu är hur jag ska få igång den då jag ju vill att den ska autosynka vissa tidpunkter på dygnet.

    Det bästa vore om hela appen inte hade behövt tvångsavslutas utan bara vissa av dennas tjänster, men det tror jag inte går.

    Edit: Använde MyAndroidTools för att kolla vilka tjänster det var som alltid var aktiva och kan antas suga batteri i bakgrunden. Stängde av dem via pm disable-kommandot. Återstår att se om problemet är löst.

    Hade nog fel ovan. IMAP som ligger och försöker synka i bakgrunden (oavsett synkinställning) var ett känt batteriproblem redan på MM, och jag undrar om inte även vissa Lollipopanvändare hade det.
     
    Last edited: 8 sept 2017
  5. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Fungerar Taskers apptrigger efter Lollipop? Själv får jag inte till det, men det kan ju lika gärna bero på någon inställning.
     
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Profil som inte körs (fast ibland)
    Mitt problem är väldigt konstigt. Som jag skrev ovan så la jag ifrån mig telefonen vid halv tolv i förrgår kväll och som genom ett under funkade Tasker så min nattprofil kördes kl 23:55.
    Igår provade jag med att lägga telefonen på laddning c:a 23:45 och återigen så kördes nattprofilen.
    Men det var alltså de första två gångerna sedan den 27/8 då nattprofilen startades under min resa i USA. Sen vi kom hem har den aldrig tidigare körts. Tills i förrgår alltså...
    Är det ett krav för att en profil skall köras att telefonen ligger på laddning eller helt stilla?
    Den har alltid varit i det läget kl 07:00 på morgonen för då sover jag vanligen. Alla dagar visar loggen att dagprofilen körs kl 07:00.
    Men det är mera sällan att jag har lagt den på laddning före midnatt (utom när vi reste) och den har alltså inte kört nattprofilen heller.
    Nu skall jag inte lägga ifrån mig telefonen före midnatt i kväll så får vi se hur det går.

    Men skall det vara så här?
     
  7. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Tror doze spökar. sen lollipop har jag varit tvungen att ha mobilen på laddning för att min motorvärmarprofil ska köras mitt i natten. Är inte laddaren i så körs inte profilen.
     
  8. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Så otroligt konstigt!
    Varför skall Tasker vara hopkopplad med laddarens status?
    Min förra telefon (Galaxy S4Mini) körde Android 4.2 eller nåt sånt och där funkade samma profiler hur bra som helst. Det var när jag köpte min nya S7:a i somras som det inte gick att få igång systemet.
    Kan man på något sätt tala om för Android att Tasker alltid skall köra? Dvs även när laddaren är bortkopplad...

    Edit:
    Jag googlade på Doze och fich rådet att ändra Doze-state på appar som inte skulle stängas av.
    http://lifehacker.com/how-android-doze-works-and-how-to-tweak-it-to-save-you-1785921957
    Beskriviningen stämde inte utan så här gjorde jag:
    - Settings
    - Device Maintenance
    - Battery
    - Unmonitored apps
    - Add app
    Här valde jag ut några som skall köras oavbrutet, tex Tasker

    Nu får vi se ifall detta löser problemet i kväll, om 3h22m vet vi hur det gick...
     
    Last edited: 8 sept 2017
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nu har tiden passerat och inget hände, dvs Tasker kördes inte alls...
    Och Taskers log är tom, sista noteringen är ifrån i morse när dagprofilen kördes.
     
  10. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Har ett riktigt knivigt problem.

    Använder "dumpsys battery set level 100" för att lura mobilen att batteriet är fulladdat så att LED lyser grönt (brukar bara ladda till 80% då det räcker för mig). Så länge jag inte återställer den gamla batteristatusen vet inte Tasker när laddningskabeln kopplas ur. Profilen, som har 'Power AC' som en trigger, kan därför inte avgöra när exittasken ska köras.

    Har hittills löst det som så att jag återställer batteriet när skärmen är påslagen och lurar igen om den slås av. För att profilen ska fungera som tänkt bygger alltså allt på att jag tar ut laddningskabeln medan skärmen är på.

    Någon mer finurlig idé om hur man kan avbryta en laddningsprofil som inte kan känna laddningen?
     
  11. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Kan du inte använda variabeln %BATT?
    IF %BATT ~80 RUN TASK
     
  12. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Då kommer batterialarmet fortsätta att tjuta tills batterinivån understiger 80%. Måste på något sätt få tyst på tasken när jag tar bort laddaren.
     
  13. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Tror du att detta skulle funka?
    State - power /invert - alarm off
     
  14. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Som alternativ till detta så finns det en app som heter Battery Charge Limit som gör just det du önskar, dvs begränsar max-laddning till 80%.

    https://www.apkmirror.com/apk/sriha...-root-1-0-4-android-apk-download/#description
     
  15. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    @nhmlb23@nhmlb23 @pitrus-@pitrus-

    Ändrade systemets batterifiler via Tasker och shellkommandot "echo 1", så varje gång Tasker rapporterar om 80% batterinivå ändras batteriets filer till den inställning de annars har vid fulladdning. Slipper alltså dumpsys battery set level 100 som sätter power triggers ur spel och får ändå LED att lysa grönt.

    Använder redan Battery Charge Limit. Problemet var att jag ville att LED skulle lysa grönt som om det vore en fulladdning redan vid 80%. Då manipulerade jag batterinivån men till priset av att att laddningsstatusen inte kunde förändras (dvs mobilen uppfattade inte bortkoppling från laddare).
     
    pitrus- och nhmlb23 gillar detta.
  16. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Någon som har lyckats med en väderprofil? Har en api för yr.no, http://api.met.no/weatherapi/locationforecast/1.9/?lat=60.10;lon=9.58 (man sätter förstås in sina egna koordinater), men vet inte riktigt hur man kan få all den infon från xmlfilen på ett hanterbart, användarvänligt sätt. Kör med Taskers HTTP 'GET'.

    Min egen idé för yr.no-profilen var att ta värdena för dagens datum under de största tidsintervallen som verkar vara på sex timmar. Bestämma en viss period man vill ha rapport om, t ex kl 0700 till kl. 1300. Använda variable splitter för att klippa bort allt förutom dagens datum och valt tidsintervall (blir ett par splits). Får då precipitation, minTemperature, maxTemperature och symbolid kvar (vilka råkar vara de enda värdena man får om man väljer sextimmarsintervall) i ett variabelnamn man väljer. Sedan kanske man kan köra en variabel search replace för att plocka bort symbolid och får då det slutgiltiga variabelnamnet som är tänkt användas för rapport.

    Har inte testat än utan hittills bara en tanke.
     
    Last edited: 10 sept 2017
  17. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Blev lite väl krångligt med yr.no. Hittade Weather Undergrounds API som bl a kan meddela detta:

    "Overcast with rain showers at times. Thunder possible. High 16C. Winds SW at 15 to 30 km/h. Chance of rain 40%."

    Enda problemet är att konvertera km/h till m/s. Provade variable split här också men det är svårt att isolera siffrorna för vindhastigheten då man inte kan klippa på något vettigt sätt. Skulle väl vara om man även klipper bort "Winds SW at" (första split vid "Winds" och andra split vid "at"). Förlorar då vindriktningen, men det kan det kanske vara värt.

    Enkelt när man väl har hastigheterna i två variabler där man via set variable + do maths konverterat dem till m/s, men vägen dit är snårig. Bara att köra variabel search replace för dessa två i det ursprungliga meddelandet.

    Edit: Lyckades med den här klippa-och-klistra-lösningen efter 14 actions. Dock fortfarande ett bekymmer om det dyker upp en annan text än vad tasken är inställd på, t ex "Cloudy with periods of rain. Becoming windy in the afternoon. High 14C. Winds SSW at 30 to 50 km/h. Chance of rain 100%. Rainfall around 12mm. Winds could occasionally gust over 65 km/h." där det inte finns något någorlunda enkelt sätt att översätta 65 km/h. Som tur är så är det förra ett standardmeddelande så det lär förhoppningsvis inte ske så ofta.
     
    Last edited: 12 sept 2017
  18. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Blir lite spammande, men tråden är ju till för frågor :)

    Kan man på något enkelt sätt uttrycka nästa veckodag i en variabel?
     
  19. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Vet inte om det finns något enklare sätt, men ett är att spara %DAYW i en variabel t.ex %idag. Sedan 7st IF-satser, en per dag.
    If %idag=Måndag - %imorgon=Tisdag
    If %idag= Tisdag - %imorgon=Onsdag
    osv...

    Dina väderfunderingar verkar du ha löst. Har grejat med ungefär detsamma, blir en hel del variabler att splitta & söka osv för att få fram det intressanta.
     
  20. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Lyckades med nästa dag-variabeln med tre actions.

    Variable Set %Nextday to %TIMES + 60*60*24 (Do Maths)
    Variabel Convert %Nextday Seconds to Long Date Time
    Variable Split %Nextday ","