Hur fungerar Glase (tidigare Seqr) för er?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av mikael.a1, 16 nov 2016.

  1. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Testade lite mer på ICA idag eftersom jag läst att fler berättat om problem där. Mitt resultat är:

    Togo terminalen (självbetjäning) var strulig. Första betalningen fick jag göra om flera gånger. Jag tror att jag drog bort telefonen för snabbt. Det verkar som om vibrationen i telefonen kommer lite för tidigt. Andra betalningen fick jag göra om en gång trots att jag höll kvar telefonen tills terminalen sa till mig att ta bort telefonen.

    Betalning nr 3, i bemannad kassa.
    Jag fick säga till kassörskan att hon skulle trycka kort + enter så beloppet kom upp i terminalen. Sedan inga problem köpet gick igenom direkt jag blippat. Jag höll kvar telefonen till terminalen sa att jag skulle avlägsna den.

    Betalning nr 4, i självscanningskassan. Scannern satts tillbaka i stället. Tryckte på skärmen och bekräftade att scanningen gått bra och drog mitt ICA kort. Sedan tryckte jag på byt kort och beloppet kom upp i terminalen. Blippade och det funkade direkt. Även här höll jag kvar telefonen till terminalen sa till om att avlägsna den.

    Allt funkade alltså bra förutom ToGo självbetjäningen. Men alla köp kunde slutföras med SEQR.
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  2. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Jag råkade ut för precis samma problem igår (fredag) vilket resulterade i att jag fick använda Samsung Pay istället. Har inte heller fått något svar från kundtjänst. Försökte också ominstallera appen men det föll på aktiveringskoden. Fick då detta meddelande (se bifogad bild). Riktigt irriterande eftersom kundtjänst inte heller har öppet under lördag och söndag. image.png
     
    bernard gillar detta.
  3. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Idag gjorde jag en intressant upptäckt med SEQR på Ica Maxi. Jag hade ett ärende med kuponger som inte gick att lösa i självutcheckningen så jag fick hjälp av en kille vid avstämningskassorna.

    Någon dag tidigare var det en annan ur personalen i samma kassa på Ica Maxi som ifrågasatte mig när jag förklarade att jag behövde se beloppet i displayen ("kort, enter, enter") för att kunna använda SEQR. Som vi alla vet har det ju varit så men nu verkar någon förändring i deras terminaler ha skett (kanske i samband med Samsung Pay's launch på ICA?). Hon påstod i alla fall att det skulle fungera ändå men var snäll och tryckte fram beloppet eftersom jag var envis.

    Idag testade jag om hennes påstående stämde. Jag drog mitt ICA-kort som vanligt, tryckte sedan på "byt kort" i terminalen och när killen i kassan sedan var klar med sina kuponginmatningar och uppgav slutsumman för mig så testade jag att köra SEQR mot terminalen i det läge då det stod "Bonuskort registrerat / Använd kort" i terminalen. Döm om min förvåning då detta faktiskt fungerade! Jag var dock noga med att hålla kvar mobilen i ett par sekunder efter "pipet" tills det stod "Ta bort kortet" i displayen. Och voila - betalningen var genomförd.

    Har bara testat detta en gång och för det mesta brukar jag alltid använda mig av självutcheckningen och då syns ju beloppet alltid i displayen innan man betalar. Men om någon annan här vill testa så gör detta och återkom med erat resultat! Om detta numera fungerar så kan jag ju faktiskt åter börja använda SEQR i de ICA Supermarkets utan självscanning där den trötta personalen tidigare inte har förstått sig på det hela. Bra för dem - bra för oss!
     
    h.o.nordin och bernard gillar detta.
  4. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Märkligt, jag fick valet att använda min gamla profil när jag installerade om appen och det var inga problem att komma igång igen. Har du fått ordning på SEQR igen?
    Jag är förutom detta problem väldigt nöjd med SEQR. Problemet har inte återkommit för mig.
     
  5. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Jag fick kontakta kundservice vars tekniker manuellt nollställde kontot. Då kom jag förbi aktiveringskoden men fastnade då på gamla PIN-koden som skulle uppges. Fick kontakta dem igen varpå det hela löste sig. De var väldigt trevliga och hjälpsamma. Jag fick även veta att ursprungsproblemet (att blippa och betala inte fungerade) kunde bero på en serveruppdatering som gjorts samma vecka och som de hade haft lite otur med.

    Men nu funkar SEQR igen - och på Ica var det extra trevligt igår (se mitt föregående inlägg).
     
  6. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag ska testa din nya upptäckt på ICA angående att inte behöva avvakta beloppet i terminalen. De kanske har ändrat i programvaran till kassasystemet [emoji477]
     
  7. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Antingen har Ica eller SEQR gjort något. Testade idag igen i självutcheckningen och det funkade. Har eventuellt hittat en bugg dock. Både igår och idag stod det att betalningen var på 201 SEK i SEQR vid själva blippandet (vilket inte stämde). Däremot på papperskvitto och i SEQR's kvitton/transaktioner stämde allt.

    På något sätt verkar 201 SEK vara det som visas när man blippar i förväg, dvs när terminalen ännu inte har presenterat något belopp. Det borde ju rimligen inte stå något belopp alls när man "förblippar" på detta sätt. Jag ska kontakta SEQR om detta.

    Uppdatering 2017-09-06:
    Jag har nu varit i kontakt med Oskar på SEQR och beskrivit den eventuella "201-buggen". Han tog tacksamt emot infon så får vi se vad som händer. ☺️

    kl. 19.08
    Nu noterade jag att det fanns en ny version av SEQR på Google Play (4.6.34). Spännande! Vågar man hoppas på att de har rättat till 201-buggen så kvickt?! Tyvärr har jag inte möjlighet att testa förrän i morgon.

    Uppdatering 2017-09-07:
    Var på ICA Maxi nyss och testade. Tyvärr såg det likadant ut idag - "201.00 SEK". Men det är ju väldigt skönt att det går att "förblippa" nu i alla fall.
     
    Last edited: 7 sept 2017
    h.o.nordin gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Hej på er, SEQR-användare!
    Jag minns att jag testade tjänsten för flera år sedan, och även Bart (som stängdes ner i början av 2014) testade jag. Nu känner jag inget behov av att använda denna tjänst och väntar hellre på att Android Pay släpps och förhoppningsvis blir utbrett.
    Mina frågor till er som använder SEQR:
    Varför använder ni den?
    Vilket mervärde ger det istället för att använda ett betalkort?
    Kommer ni fortsätta använda den när Android Pay, Samsung Pay eller Apple Pay har blivit utbrett?
    Är det nånstans förutom mataffärer där ni använder SEQR?

    Bara nyfiken, uppskattar svar! :)
     
  9. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Hej!

    De flesta kreditkort idag erbjuder ofta någon form av bonus. Det kan vara försäkringar av olika slag eller återbäring (oftast 0,5-1% som sedan kan användas på mer eller mindre begränsade sätt). SEQR erbjuder 3% tillbaka om man gör minst 20 transaktioner per månad. Och då är det ren cashback som kommer tillbaka (kvartalsvis). Detta är ganska unikt men få verkar känna till det. I takt med att man kan använda SEQR på allt fler ställen så går det faktiskt att få tillbaka flera tusenlappar i rena pengar varje år. Det är huvudorsaken till att jag använder just SEQR.

    När jag inte kan använda SEQR (som ju bara fungerar på de ställen som har NFC-aktiverade terminaler eller SEQRs egen QR-kod) brukar jag köra med Samsung Pay eftersom den även klarar av att hantera gamla terminaler via MST-teknik. Men Samsung Pay ger mig 0% tillbaka med undantag för lite kampanjer och tävlingar som dyker upp emellanåt. Så länge SEQR har sin höga återbäring kommer jag att fortsätta använda den - även när de andra tjänsterna har lanserats.

    Och som svar på din sista fråga: Jag använder SEQR överallt där det går. Och det blir allt fler försäljningsställen. Har märkt en markant ökning av uppgraderade betalterminaler under det senaste året. Och till min hjälp har jag Mastercards söktjänst där man kan knappa in adress, stad, land och se vilka företag och butiker som har haft minst en kontaktlös betalning hos sig. Här är länken: https://www.mastercard.us/content/m...ologies/contactless/contactless-locator.html/

    Då SEQR har varit väldigt dåliga på att marknadsföra sig i Sverige så är jag osäker på hur det kommer att gå för dem i den hårdnande konkurrensen. Men jag hoppas på det bästa. Om Apple låser upp sina telefoners NFC-funktion för tredjepart och om SEQR lyckas nå ut på bredare front så tror jag det finns goda chanser.
     
    Last edited: 10 sept 2017
    h.o.nordin, N6290 och bernard gillar detta.
  10. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Mata in "helvetet" som plats i din väderwidget så får du en förvarning om när det är på väg att hända.
    Alltid trevligt att få pengar, men det är inget bra tecken för deras verksamhet att de 6 år efter lansering känner sig tvungna att ta till sådana metoder för att locka kunder.

    Jag tror SEQR är rätt körda på svenska marknaden.. Swish är snabbare och smidigare för överföringar och som alternativ betalningsmetod för småhandlare. När vi dessutom får möjlighet att lägga in våra visa/mastercard direkt i mobilen och använda dem med vanliga kortterminaler blir det sista spiken i kistan.
     
    Last edited: 11 sept 2017
  11. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Så länge jag får 3% tillbaka på mina inköp så är SEQR oslagbart. Det fungerar dessutom väldigt bra vad gäller betalterminaler med NFC. Deras övriga tjänster kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte använt dem.
     
    David gillar detta.
  12. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Naturligtvis, jag har också tänkt på detta. 3% cashback - hur håller det på sikt? Var ska pengarna komma ifrån? Det har ju tydligen gått (och går) en del med förlust än så länge. Men oavsett är tjänsten det bästa alternativet just nu och därför använder jag den. Kan bara hoppas att den överlever på något sätt och att jag (som early adopter och pionjär) får behålla samma återbäringsnivå även i framtiden om tjänsten visar sig börja få ordentligt med användare.

    Swish är bra på många sätt (framför allt har de lyckats marknadsföra tjänsten och i princip alla känner till den) men att använda den i vanliga affärer känns definitivt inte snabbare och smidigare. Det ska knappas in nummer och belopp (och kanske meddelande). Det ska godkännas med bank-ID. Med SEQR säger det bara blipp - och möjligen får du knappa in din PIN-kod.

    Sedan kanske Swish är bättre för småhandlare ur ren avgiftssynpunkt? Vad kostar en överföring med Swish för företag jämfört med korttransaktioner och terminalhyra?
     
  13. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Swish stöder qr-koder nu som även kan förmedla summa och meddelande (tex varu/kassanummer) om man vill. Bankid godkänns på 1s med ett fingeravtryck och pengarna dras direkt från mitt vanliga bankkonto. Inga fakturor, bankdagar eller förskottsinbetalningar. Sen har swish även den lilla fördelen att alla och hans mamma redan har appen installerad, eftersom den är väldigt populär för överföringar mellan privatpersoner.

    Vad jag kan se kostar swish handel 500 om året hos nordea, medan billigaste terminalhyran hos babs paylink går på 300 i månaden. Då tillkommer bankens transaktionsavgifter. De ser också ut att vara högre för kort än för swish, enligt:

    http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/vad-tar-bankerna-for-kortavgifter-av.html?m=1

    https://www.nordea.se/foretag/betala/in-och-utbetalningar/swish-handel.html#tab=Priser
     
  14. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    För mig är Swich något jag använder I nödfall. BankID godkänner inte min telefon Samsung Galaxy A5 2017 för fingeravtryck. Gäller även Galaxy A3 och Galaxy A7. Så betalning med Swich blir inte så smidigt. Jag talade med en handlare i våras och han ville mycket hellre att man betalade med kort, SEQR eller Samsung Pay. Transaktionskostnaden med Swich skulle ligga på mellan 1,60 till 1,80kr för ett köp. Medan kostnaden med kort låg på ca 30öre per köp med hans avtal. Hyra av betalterminal måste han betala hur som helst. Jag har även talat med andra handlare som ser Swich som en nödlösning efter som transaktionskostnaden är så hög. Att använda QR koder för att betala med Swich underlättar men eftersom handlarna inte vill ha betalning via Swich så vill de nog inte underlätta Swichbetalningar. Så var det i alla fall med handlaren jag försökte att hjälpa med att skriva ut QR koder. Han uppgraderade istället sina betalterminaler med NFC för kontaktlösa betalningar vilket jag uppskattade som gillar att betala via mobilen.
     
    Last edited: 12 sept 2017
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag förstår att Swish försöker utöka användningsområdet till företag, men för mig finns en skiljelinje som jag tror är svår att bryta. Jag betalar med Swish till privatpersoner (vänner, bekanta, Blocketsäljare, bilsäljare osv) medan jag betalar med bankkort i butiker (till företag) osv. Jag har svårt att se att Swish skulle kunna bli stora på det senare området, men den som lever får se. Jag kan uppskatta den uppdelningen som finns idag, tjänsterna har lite olika syften. Så jag håller nog med David ovan.
    Dock är det kanske en annan sak med småföretagare - om man besöker ett litet café, en lanthandel, loppmarknad eller liknande. Där kanske swish kan bli stora - och rent av redan är stora kanske.

    En kort anekdot nedan. Jag skulle handla en liten läsk i ett närlivs. Jag frågar om han tar kort för det beloppet (annars hade jag varit tvungen att gå därifrån för jag har inga kontanter med mig). Något riktigt svar fick jag inte på om han tog kort för det beloppet, men han föreslog att jag kan betala med Swish. Så jag swishar och det är hans privata nummer pengarna går till, och hans namn och efternamn dyker upp när jag godkänner betalningen. Han kanske är ägare till stället, säkert, men helt förenligt med Skatteverkets regler kändes det inte. Minns inte om han knappade in i Skatteverkets godkända kassaterminal (som skriver ut kvitto osv) men jag brydde mig inte riktigt.
    Frågan är: kan Swish vara det nya för skattefuskare?
    Beroende på om det hela gick rätt till eller inte så vet jag inte om mitt exempel på något sätt motsäger h.o.nordin:s exempel ovan med handlaren som sa att Swish var dyrt. Swish mellan privatpersoner kostar väl inget extra iaf...
     
  16. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Det är exakt detta som är avgörande - om försäljarens kassaregister inte registrerar köpet så är det ju som upplagt för skattefusk. Swish för privatpersoner är i regel avgiftsfritt så om en handlare tar emot pengar på sin privata Swish och inget kvitto registrerades så är det ju ett solklart brott.

    Det har ju varit en hel del debatt i media om detta de senaste åren sedan Swish blev stort och vad jag vet så håller Skatteverket på och ser över det hela.

    Så här skrev Veckans Affärer redan för ett par år sedan: https://www.va.se/nyheter/2015/09/08/fusk-via-swish/
     
  17. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Nu har jag provat att blippa innan alla varor är inslagna i kassasystemet och det funkar ju utmärkt. Väldigt smidigt på ICA nu med SEQR. Som du nämnde står det -201kr på terminalen med det stör inte mig för det blir rätt.
     
  18. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Så länge det redovisas till skatteverket, dvs slås in i kassasystemet så spelar det ingen roll för dem hur pengarna togs emot. Det är inte enklare att skattefuska med swish än det är med kontanter. Eller snarare, det är svårare eftersom det ger många små inbetalningar på handlarens privata konto som blir svåra att förklara vid en granskning. Det är som rånarna som försökte tvinga någon att swisha...
     
  19. Sugarlight

    Sugarlight Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Iphone 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 5
    Lite nyfiken på Swish qr-koder, finns dom i någon butik än?
    Tror att qr-koderna är här för att stanna ett tag, gillar att koden fångas upp på en millisekund även en bit ifrån, fungerar riktigt bra med seqr.
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    SEQR fungerar bra. Använder dock bara på Willys för mindre köp.
     
    Sugarlight gillar detta.