Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tja, han gör väl så gott han kan. Ingen hade gjort det bättre, eller sämre, med tanke på urvalet.
     
  2. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Jäkla vindflöjel till statsminister. Tänker på två distinkta saker, den ena att han absolut skulle avgå om han fick regera med en borgelig budget. Sen stannar han kvar pga DÖ och regerar med en borgelig budget.

    Det andra är när han säger att hans Europa bygger inga murar medans han planerade stängning av gränser.

    Ovan exempel kan man ju kanske hålla med om att det var bästa utfallet av vad kan bestämde men det är inte det jag menar utan jag talar om de uppenbara lögnerna. Störste hycklaren någonsin.
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    De flesta politiska partier med dess representanter är opportunister på endera håll, Stalin, Hitler, Reinfeldt, Ullsten, Carlsson, Bildt and so on.

    Det är ett normalt beteende inom politiken och kan föga komma som en chock för någon
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  6. Xerxes

    Xerxes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra
  7. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ytterligare ett skäl till att jag återvänder från miljöpartiet tillbaka till vänstern nästa höst. Det har varit en lång resa i med miljötänkande men nu kan det vara dags att punktera kapitalismen igen.
     
  8. Xerxes

    Xerxes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra
    Inget stort intresse för att skriva under listan m.a.o. ;)

    Uppe i snart 12 000 underskrifter.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt vådligt att straffa sparande efter en lång tid med låga räntor och enorma bostadslån. Ju färre som har en buffert desto större katastrof när räntorna stiger.

    För statskassans del handlar det om rätt lite pengar, och även för de med en ISK är höjningen förstås marginell, men signalen är tydlig: Fortsätt konsumera och låna, bry er inte om att spara. Det faktum att pengar på banken inte ens ger ränta motsvarande inflationen bidrar inte direkt till att fylla hushållens kistor.

    Jag har lite svårt att förstå den här regeringens iver att lägga på skatter som är direkt kontraproduktiva och som kostar mer än de smakar; både i det korta och det långa loppet. Flygskatten och kemikalieskatten är två andra exempel på sådana skatter.

    Importen från Kina fördubblas på årlig basis och enligt Postnord handlar det i hög utsträckning om elektronik. Kemikalieskatten ökar bara incitamenten att importera från andra länder och är kontraproduktiv därför att import i små partier från andra sidan jorden är dåligt för miljön. Dessutom kostar alla punktskatter pengar i form av utökad administration och mer komplicerat regelverk.
     
    Last edited: 12 sept 2017
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Finns inge gilla knapp. Dock gillar jag er inlägg.
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Sedan ha ni ändringar inom IT som Bahnhof avslöjat som oroar. Tex att VPN skulle kunna vara olagligt & lagrandet av IP adresser. Man behöver inte vara föremål för bevakning för att vela säkra upp sin data trafik. Världen ser annorlunda ut sedan internet uppfans i USA. Sedan att tex SVTPLAY sparar ens IP nummer gör saken mer lustig. På sikt blir det ändå politiskt nödvändigt att kunna motivera sitt agerande. Dvs samma som hände i USA. Att inte berätta hela sanningen förrän Glen Greenwald avslöjar saken. Så en debatt om IT § bör vara på sin plats.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja till nästa val när man tycker alla partier är pest eller kolera kanske man ska fundera på att rösta på ett parti som bryr sig om internet frågorna.

    Jag tycker man har rätt att inte bli övervakad på internet såvida man inte är föremål för utredning eller liknande, alltså samma regler som gäller vid andra typer av brott, massövervakning hör inte hemma i en demokrati, och det här med terrorist argumentet är liksom bara skrämselpropaganda för att folket ska gå med på att underkasta sig sitt privatliv.

    Att spara loggar i flera år om all ens internet historik kan vara farligt och missbrukas tex om något extrem parti får makten då kan dom använda alla dessa loggar för att "straffa" de människor som inte passar in eller har fel politiska värderingar. Så länge ingen misstanke finns har dom ingen rätt att övervaka mig eller någon annan så enkelt är det. Som tur är finns det Tjänster som gör internet användbart idag, tjänster som OVPN, men det räcker inte med vpn utan program som blockerar både reklam och trackers som används för att spåra varje steg du tar på webben.
     
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Altså en hel vetenskap för att ens våga andvenda internet. En sak som jag ännu inte lyckas med är att få E-mail att vara privat. Och då med PGP, eller att andvenda tex Cryptocat för chatt.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag kan ärligt talat inte bestämma mig vilket parti jag skulle rösta på om det var idag, jag har tappat förtroende för alla just nu, tycker det är extermt låg högsta nivå, känns som det bara är wannabes som är partiledare just nu, men de känns som tomma individer som saknar något dom brinner för. Tror många blir politiker eller fortsätta vara politker bara för pengarna mer än drivkraften att göra det bätre för oss människor ... något jobb måste man ju ha och de får ju rätt bra betalalt
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men är ganska blåögd om man använder internet utan något som helst skydd för sig själv.
    Internet har blivit en farlig plats som används mkt i onda syften och då är det inte hackers i första hand utan det är stater och reklamföretag som står för den största onda delen på internet.

    Vad det berör email, likt vpn tjänster handlar det ju mkt om förtroende vilken tjänst man litar på.

    När det gäller VPN litar jag mest på OVPN.

    När det gäller Mail litar jag mest på protonmail (de har även en VPN tjänst med servrar i sverige)

    Va det gäller chat så har jag provat de flesta som privacy märkta. Men Wire är den överlägsta bästa appen för chat/video/telefon, de har också förtroende då det är open source, vilket är en ovanlighet.
    Appen funka mkt bra på alla platformar, android appen är mkt bra.... Det går att verifera nycklarna med din chat kompis för alla de devices ni använder för att säkerställa att nycklarna stämmer.

    Som sagt jag har letat som en galning och open source appar för chat som är bra med liknande funktionatlitet som skype är inte lätt att hitta, det närmaste jag hitta innan var utox/qtox men Wire är en helt annan nivå önskar jag prova det tidigare. Det är väldigt flexibelt du väljer själv om du vill koppla telefon numret till ditt konto, även om du gör det så kommer ditt nummer inte stå någonstans även om du syncar med folk i din kontaktbok.

    När du skickar ljudmeddelanden kan du lägga på filter som förvränger din röst vilket är coolt

    [​IMG]
     
  17. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Först tog dom bort avdragsrätten för privat pensionssparande, nu ska skatten höjas på alternativet ISK. Att spara för att trygga sin egen framtid är uppenbart inget nuvarande regering ser gott på. Fattas bara att förmögenhetsskatten införs igen.

    Länge leve kreditsamhället!
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo men en vän som bor i Sverige är osäker på Wire. Och WhatsApp har hon lovat installera. När hon har en telefon som kan installera appar så ok. Det är android O & iOS 10.3.3 som gäller i nu läget. Får se hur hon gör. För sms är inte privat. Och blir dyrt från ett +358 nummer till ett +46 nummer på sikt. Så det bli nog att andvenda sig av VOIP tjänsterna.
     
  19. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Wire har inte släppt all kod, t.ex. är koden för signalering av ljud/video inte publicerad på Github.

    Jag rekommenderar Signal istället, de har släppt all kod och i tillägg har de även en stark peer-review bakom sig med tunga namn inom kryptologin som Bruce Schneier, Matthew Green och (ingen mindre än) Edward Snowden.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja problemet med signal är att an behöver ge ur sitt telefonnummer.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.