16:9 vs. 18:9 format, vad föredrar du?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 8 jun 2017.

?

Vilket väljer du ?

  1. 16:9

    99 röst(er)
    60,0%
  2. 18:9

    66 röst(er)
    40,0%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    förvånas fortfarnade av hur många som föredrar 16:9 i pollen, det speglar ju inte direkt nuvarande trender där i stortsett alla flagskepp gått över till 16:9

    Så jag undrar om folk igentligen bryr sig om enhands ergonomin mer än vilket aspect ratio ?
    Känns som många äre beredd att offra 16:9 för enhands ergonomin när det väl kommer till kritan.

    Eller väljer man helt enkelt mindre skärm med 16:9 då istället för liknande enhands ergonomi mot en 18:9 i större storlek ?

    Största problemet med 18: 9 är att typ gränsen är nådd nu, jag menar telefonerna börja sticka upp väldigt långt ur fickorna nu, en 16:9 telefon ligger bättre i fickan.. finns därför med utrymme till större telefon vid mindre bezels tex.

    Huawei mate 10 ryktas ju emellertid gå emot strömmen och släppa varianter i både 16:9 och 18:9.
    Bra med val möjligheter men jag fruktar att det snart inte finns några valmöjligheter.
    Verkar dock som mer personer förstår att dom blir lurade på skärmyta med de nya formaten som tex samsung hr släppt i år, ibörjan var ju alla imponerande hur liten och lätt telefonerna var att hålla för att vara 6.2 tum, nu förstår mer och mer folk (hopps jag) att det också beror på att själva skärmytan blivit mindre också så det blir vi snuvade på helt enkelt vilket är en tråkig utveckling, i stort sett varenda phablet som släpps med 18:9 sedan dess intåg har betydligt mindre skärmyta.

    Men denna pollen ger ändå en strimma hopp att det kanske finns en marknad för de som verkligen föredrar 16:9.
     
    eastbound gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Problemet jag ser med 18:9 formatet är att nå den övre delen av skärmen. Visst att man nu räcker över hela skärmen på bredden men vad hjälper det om jag ska kolla notiserna. Nej tack jag vill ha 16:9 och hoppas att detta är en liten fluga som snart är över.
     
    katho, RNB, Kristy och 3 andra gillar detta.
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag har små händer och jag älskar 18:9, iaf på S8an. Just att i princip hela telefonen är skärm, dessutom väldigt bekväm att hålla med en hand, gör det ganska lätt att nå toppen med lite teknik.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja allt handlar ju om att hitta avägningar och de bästa kompromisserna och väga dom emot varandra.
    Att nå den över delen av skärmen blir en omöjlighet, medans de man behöver nå på sidled man kan påverka endel själv via mjukvaran, tex ikonerna/mapparna på skrivbordet kan man placera på ett sådant sätt att dom alltid nås med tummen. Samma med tangenbordet det finns enhandsläge för dom också och för hela skärmen dom man absolut har svårt att nå något med en hand. Ofast behöver man inte ha det hela tiden utan sporadiskt när man behöver nå saker i sidled, men väldigt mkt når man från mitten/höger sida av skärmen som man behöver för att tex scrolla osv..
     
  5. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ogillar verkligen18:9
     
    katho, jnsson, Oceanic och 1 annan gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då är vi två☺️
     
  7. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Föredrar 16:9 över 18:9 för tycker skärmen blir alldeles för lång så man når ju inte lika lätt, jag läser väldigt mycket så en bredare skärm är alltid att föredra om man gör det. Skulle säga åt 16:10 är den bästa kompromissen men 16:9 fungerar minst lika bra.
     
    Last edited: 18 sept 2017
    Kristy och Oceanic gillar detta.
  8. klingen

    klingen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har inga större problem med 18:9 sålänge bilden går att "cropa" som på tuben. Visst man tappar lite i kanterna men fyller ju ut skärmen.
     
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag föredrar helt klart 16:9. Eftersom jag främst använder skärmen till att läsa på är det i huvudsak bredden som avgör hur pass stor och maffig skärmen känns för mig. Extra längd känns mest i vägen, förutom de få gånger jag kör delad skärm. Vet inte om andra använder det mycket, men jag gör det i alla fall inte.
    Jag kan inte förstå att Apple har valt formatet 19,5:9 på sitt nya flaggskepp - det borde inte vara ett dugg användarvänligt. Man undrar nästan om det är för att få en högre siffra på skärmstorleken... Skrämmande om folk går på det, och ännu värre om det utlöser någon slags kapplöpning där det går mot allt mer avlånga telefoner.
     
    katho, flipp och eastbound gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Gillar man 16:9 var nog Huawei Mate 9 det sista riktigt anständiga flaggskeppet med stor skärm.
     
    kissidor gillar detta.
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Problemet är att extra plats behövs på skärmen när de tar bort knapparna under skärmen.

    Tittade på jämförelse mellan RedMi Note4 och Samsung S8 och underkanten på den sistnämnda var klart högre om man räknar med dess skärmknappar.
     
    Last edited: 19 sept 2017
    katho och flipp gillar detta.
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag inte det är något problem, knapparna får gott plats de också även på en 16:9 skärm (hade Sony tidigare så jag är van vid det) men det är ju en fråga om tycke och smak. Det är i alla fall bra att man kan välja om de skall vara framme eller inte så att den som vill utnyttja hela skärmytan kan göra det.
     
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag är mest orolig för att knapptelefonerna med 16:9-skärm ska försvinna från marknaden så att man inte kan välja. Förhoppningsvis är de klart billigare att tillverka.
     
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Aboslut 16:9! 18:9 är korkat format som inget stödjer. Vid video/foto blir det svarta bar och crop så försvinner en del. Hellre större bezel ut till kanterna med 16:9 än skärmyta ända ut till kanterna med 18:9. Men har man nåt val, när nu flaggskepp modellerna kör med 18:9! :mad:
     
    katho, Oceanic och RNB gillar detta.
  15. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Då förstår jag dig och håller fullständigt med. Folk är ju olika och har olika behov så valfrihet är bland det viktigaste som finns. Så många telefoner som säljs borde det ju finnas en marknad för både och tycker man.
    Det är just så jag tänker när det gäller skärmformatet också - det är bra det finns telefoner med 18:9 format (eller 1:2 som jag föredrar att kalla det) för dem som gillar det men jag vill inte att det skall slå ut 16:9 helt. Dessvärre tror jag att det kommer att göra det, i alla fall när det gäller premiumtelefoner.
     
  16. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Hehe, nya formatet 18(18,5):9 borde nog heta "Panoramaskärm";)
    Kanske perfekt att titta på panoramabilder med.
     
    katho, bernard och Kristy gillar detta.
  17. Fam Wired

    Fam Wired Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2015
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har en S6 och S8. Grymt att få en stor skärmyta. Hade uppskattat S8 mer om den hade 16:9 format. Kameran gick också från 16MP till bara 9MP då jag fotar i 16:9.

    Om Samsung ska promota 18:9 så är det väl lite märkligt att kamerasensorn är 4:3???
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det går snabbt utför, det står ganska klart för mig nu att 16:9 kommer väldigt snart vara utrotningshotad helt och hållet, det känns som samsung och LG har startat en trend utan att verkligen kolla vad folk tycker. Visst för många är det viktigt hur den känns att hålla i en hand i butiken men de som tänker efter lite inser att det är bättre kompromiss med 16:9 ändå och möjligtvis lite mindre tum storlek.

    Känns som många tillverkare släpper 18:9 nu bara för att det är det nya "trendiga" som gäller just nu.
    önskar någon storts internationell namninsamling skapas för att rädda 16:9 formatet.
    Något måste göras...
     
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Räddas?

    Problemet är att det är väldigt opraktiskt att ha olika format på TV, surfplatta och mobil; 16:9, 16:10, 18:9.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När det gäller surfplattor finns det ju två parallella standarder, 4:3 och 16:10. Kanske kommer detta bli samma sak för smartphones. Vi får hoppas det.
     
    Kristy gillar detta.