Fråga: Skagen Jorn Connected - någon som testat eller har andra förslag?

Diskussion i 'Wearables' startad av Roenlond, 31 aug 2017.

  1. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
    Hej alla!

    Jag är sugen på att köpa denna klocka: http://www.skagen.com/us/en/products/jorn-connected-leather-hybrid-smartwatch-pdpskt1200p.html. Verkar även finnas på Zalando t.ex.

    Är det någon som har denna modell och hur nöjda/missnöjda är ni med den och varför? Recensioner online verkar ge den bra betyg men det är alltid bra med andra intryck än bara recensioner för såna här saker.

    Jag är ute efter en hybridklocka så har ni några andra förslag i samma prisklass och stil så tar jag gärna emot dem också! :)

    Det jag önskar i klockan:
    Ingen touch/display, analog urtavla dvs.
    Bluetooth
    Fysiska knappar för att hantera musik på den anslutna telefonen, ta foto med kameran, svara i telefon osv.
    Minimal design, helst ingen gigantisk urtavla eller för mycket detaljer som t.ex. vissa av Fossils hybrida klockor. Liknande stil som den ovan alltså.

    Tack!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den är rätt läcker. Påminner lite om Withings "smartklockor" som numera ägs av Nokia.

    Kronaby finns ju också, men är betydligt dyrare: https://www.google.se/search?q=kron...M9IjWAhWqJ5oKHdERBUsQsxgIJw&biw=2560&bih=1310. De är kanske en aning mer avancerade än de vanligaste analoga smartklockorna.

    Funktionerna är rätt likartade bland de som har analog urtavla (..finns ju begränsat med utrymme att göra så mycket), så batteritid och design bör kanske vara det som avgör framför något annat?

    Withings är rätt billiga just nu, från 700kr och uppåt typ: https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Withings
     
  3. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
    Tack!

    Kronaby var riktigt bra men är som du säger lite dyrare än de andra. Jag tror jag börjar med något billigare men känner jag mig sugen att ta mig an något annat framöver så blir det nog något sånt :)

    Jag kikade på Withings lite grann tidigare men de jag hittade verkade mer vara fokuserade på aktivitet- och pulsmätning. De verkar också riktigt bra men jag är osäker om de har stöd för mediastyrning (musik/samtal osv) för min telefon. Kanske bara missat någon modell av dem som har stöd för det.

    Tack för svaret, jag ska kika vidare om jag hittar mer info! :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Wehooo

    Wehooo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Last edited: 10 sept 2017
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Garmin har ett rätt bra track record - gillar verkligen Fenix-klockorna.

    [​IMG]

    Är också rätt intresserad och hoovrar lite på köpknappen; 1795kr i Sverige: https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/532348

    Tycker att de två längst ut på högerkanten är snyggast. Det vill säga svart+silver eller svart+guld.

    Den är kanske inte superbillig, men inte så värst dyr heller. Skulle säga att priset är rätt lagom med andra ord :)
     
  6. Wehooo

    Wehooo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Det där är dock den gamla varianten utan pulsmätare och gömd display. Tycker iofs inte den nya är vansinnigt dyr heller.
    https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/583562
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, det stämmer ju. Kände inte till att det fanns en tidigare modell.

    Nej, det var ingen större skillnad.
     
  8. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
    Den där verkar faktiskt helt perfekt! Älskar designen, den verkar ha en hel del bra funktioner som skagen saknar men precis som du säger så är jag lite orolig över den lilla skärmen i dagsljus. Jag ska hålla ögonen öppna för lite fler recensioner om det är så dåligt som artikeln beskriver men eftersom all info verkar sparas i garmin appen så gör det inte så mycket.

    Jag har inte lyckats hitta någon info kring hur musiken kontrolleras på den anslutna telefonen (om det inte visas i videon. Kan ej se videon just nu), görs det via touchdisplayen eller på något annat sätt? Om musiken styrs via touchskärmen kan det bli lite svårt att använda den i dagsljus pga. tidigare nämnda problem gissar jag.

    Väntar lite på mer recensioner och gärna att den släpps i en svensk butik så jag kan testa den själv innan ett ev köp. Tack för infon! :)

    Edit: Verkar som att touchskärmen används för att kontrollera musiken som jag misstänkte. Kvarstår att se hur skärmen upplevs av andra recensioner. Tycker inte att det ska vara omöjligt att hantera den även i dagsljus.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=ZsadyI2ONG4
     
    Last edited: 11 sept 2017
    bernard gillar detta.
  9. Roenlond

    Roenlond Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet k1
    Klurigt det här.. Jag har tittat på Fossil Q Grant på sistone också, den har också sina fördelar framför de andra. https://www.fossil.com/uk/en/products/hybrid-smartwatch-q-grant-luggage-leather-sku-ftw1147p.html

    Framför allt gillar jag knapparna på sidan men den saknar pulsmätare vilket jag gillade med vivomove HR. Det är skönt med Fossils knappcellsbatteri till skillnad från Vivomoves uppladdningsbara batteri också, men vivomove HR verkar ha bättre aktivitetsmätning och jag gillar designen överlag mer.

    Är det någon som har använt någon av Fossils hybrida klockor som kan svara på hur appen fungerar? Kan man t.ex. ställa in intervall för intervallsträning (60sek sen vibrerar den/gör ljud t.ex.), recensioner verkar säga att appen är ganska begränsad och gör inte mer än visar info om aktivetet samt ställa in vad knapparna ska göra för något.