Minnet som passar bäst?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Pacmancrackman, 3 aug 2010.

  1. KasIt

    KasIt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, hämtade kortet idag, https://www.webhallen.com/hardvara/113135-kingston_micro_secure_digital_card_16gb (class 4, 369:-)

    Kopplade mobilen till datorn och kopierade allt från 4GB original class 2 kortet, enligt Windows 7 med en läs hastighet av ca 1.5 MB/s. Installerade nya kortet och kopiera tillbaka allt till mobilen med en skriv hastighet av 5-7 MB/s (låg i princip hela tiden över 6 MB/s). Testade sedan att ta en ny kopia till datorn (bara för att kolla prestanda) och nu var läshastigheten mellan 20-21 MB/s med nya kortet... Körde sedan SD Speed Test och den klassar kortet som class 6, write 7 MB/s och read 5 MB/s så jag är nöjd!

    Det är något som är konstigt med antingen SD Speed Test eller hur Desire hanterar read eftersom SD Speed Test alltid ger lägre read än write. Write verkar stämma med de siffror man får när mobilen är kopplad till datorn men read stämmer inte med vad kortet är kapabel till.
     
  2. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Fick mitt 16GB Sandisk Mobile Ultra Class 2 nu och testet visar:

    Med USB Adapter:

    Ska testa senare i mobilen med SD Card Test, när jag gjort en återställning av telefonen.
     

    Bifogade filer:

  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Riktigt bra prestanda, ska nog beställa ett likadant. För 369:- är det väldigt prisvärt.
     
  4. saga2005

    saga2005 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte mitt på Jula =P.. 8gb class 6 testade sd speed test fick write 7 mb/s read 5 mb/s :) jag är iaf nöjd, kortet kosta 245 kr så ni vet
     
  5. Kasch

    Kasch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vill bara bekräfta Norsehawks resultat vad gäller Sandisc SDHC 16 Gb class 2:
    SD speed test visar att det i praktiken är ett class 4-kort, 4 mb/s write och 5 mb/s read. Originalkortet i Desiren, Sandisc SDHC 4 Gb class 2 verkad dock bara ge 2 respektive 1 mb/s.

    Dessutom märkbart snabbare med 16 gb-kortet. Jag har dock faktiskt lyckats få hyfsat laggfri 720p-inspelning med originalkortet. Med det nämnda 16 gb-kortet flyter det på fint utom vid snabba panoreringar. Men då misstänker jag att telefonens hårdvara alt mjukvaran sätter begränsningen.
     
  6. marpou

    marpou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia Ftg
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Ftg
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Info:
    Launcher: CPL Tema: PixelizeD
    Precis kört sd speed test jag med på samma kort samma här funkar smutt.
     
  7. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag har noterat samma sedan sedan FroYo. Nu när jag testar appen igen så får jag mer eller mindre samma Write, men ungefär halverad read!

    Förövrigt är det riktigt konstigt att read hamnar under write... Class specen verkar inte ens ta hänsyn till read, eftersom den tydligen förustätts vara högre än write....
     
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Men om du precis kört en massa olika applikationer så går videoinspelningen inte lika bra eller hur? Så är det för mig och många andra åtminstone.

    Annars funkar minneskortet bra och är kvickt, har ett likadant fast 8 GB.
     
  9. Kasch

    Kasch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, det är förstås möjligt, men jag har inte lyckats belasta det så hårt än. Har alltid en hel drös appar igång men det har i sig inte påverkat videofilmande i HD. Normalt sett körs ju applikationerna utan att minneskortet belastas. Det skulle väl i så fall vara om man samtidigt sparar en stor fil, laddar in en tung app från kortet (Froyo) eller nyttjar någon media parallellt med att man filmar. Det händer ju dock inte så ofta.

    Det verkar i mina ögon som om minneskortet inte spelar någon direkt avgörande roll. Originalkortet, som är verkligt class 2, har ibland funkat att spela in med utan direkt lagg också men det verkar mer osäkert från gång till gång. Lite märkligt att HTC inte går u tmed någon info om det fysiska begränsningarna i telefonens hård/mjukvara. Kan man exempelvis ens komma i närheten av att nyttja ett class 10 kort fullt ut?

    En lite ot-fråga till tekniskt bevandrade: Påverkar read och write varandra? Kan man exempelvis läsa och skriva samtidigt utan att de drar ner varandra?
     
  10. DroidShout

    DroidShout Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nær det gæller val av mærket på minnet, vilket ska man vælja? Vilket rekomenderar ni?
     
  11. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Osäker på om det spelar så stor roll. Jag köper dock endast från de mer kända tillverkarna såsom Sandisk, Transcend, Kingston mfl. Ett tips är att gå till amazon.com och söka efter det minneskort du är intresserad av, där kan du sedan läsa hundratals användarrecensioner. Om något kort har kvalitetsproblem så märker man det lätt där.
     
  12. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kan verkligen rekommendera Kingstons minneskort!
    Kortet presterar riktigt bra, gjorde flera tester och låg hela tiden omkring 9mb/s.

    Kingston microSDHC Class 4 16GB, pris ca 360kr
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=674369
     

    Bifogade filer:

  13. emajl

    emajl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma minneskort?: DustinHome

    Jag tycker det verkar som det, dock finns inte Dustin som återförsäljare på den länken du skrev samt att Dustin skriver att det är ett class 2 kort.
     
  14. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    På Dustins bild står det en 4, men tittar man på tilvlerkarens artikelnummer så heter det som jag köpte "SDC4..." och det på Dustin "SDC2..." vilket skulle kunna indikera att Dustins är ett class 2. Men jag vet inte helt säkert.
     
  15. emajl

    emajl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågade Dustin och det var två olika minneskort.
     
  16. KasIt

    KasIt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, du kan inte skriva och läsa samtidigt höll jag på att skriva men sen tror jag att jag förstod vad du menade... strikt hårdvarumässigt sett kan du dock inte skriva och läsa exakt samtidigt :) Om du t.ex. kör en test av skrivhastigheten samtidigt som du läser från kortet så kommer det att påverka testet eftersom operativet kommer se till/göra det möjligt att båda utförs "samtidigt", dock inte exakt samtidigt. De kommer utföras parallellt men när write sker får read vänta och vice versa och operativet fördelar tiden mellan write och read... Går antagligen att beskriva bättre... :ehm:
     
  17. b-george

    b-george Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

  18. NervsOfSteel

    NervsOfSteel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om class 2 kommer att va bra. Folk har ju haft problem när dom filmat. Av dom 2 hade jag valt class 4. Om du tittar på egenskaper ser du hastigheterna för korten