Diskussion: Xiaomi Mi 5X

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av flipp, 26 jul 2017.

  1. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Förstår jag rätt att man sabbar telefonen om man kör OTA om man får en telefon med icke-orginal mjukvara? Går det inte heller att byta bootloader så man kan flasha in något annat är man väl körd eller förstår jag fel?
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Exakt, sen finns det ingen lösning till problemet vad jag vet ännu. Går heller inte flasha factory image, för då blir det brickad telefon efter flashningen är klar.
     
    Gurex gillar detta.
  3. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Ojdå. Det är ju extremt allvarligt!
     
  4. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Japp, därför är det viktigt att köpa från en bra återförsäljare. Jag köpte min på Gearbest och kan iallafall garantera att de inte mixtrat med mjukvaran.
     
    Gurex gillar detta.
  5. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Jag kollar just nu på en från gearbest och de säljer den för 1700kr, vilket är ett bra pris.
    Har den band 20?
    Ser ingen info om det.
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Stöd för band 20 saknas.
     
  7. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Tack för svaret.
     
  8. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Som jag tidigare nämnt i denna tråd så skulle jag skriva ihop en liten mini-recension av denna telefon när jag fick lite över och tyckte nu att det var dags att sammanställa något. Först och främst så börjar vi med hur telefonen kom paketerat (låda, tillbehör osv) och här så skulle jag nog säga att de sparat in en del – telefonen och laddaren är nerpackade i en rätt vanlig låda och det finns inte så mycket att säga här. Laddaren som medföljer i lådan är också inte den bästa då den inte har stöd för Quickcharge, utan är enbart en lite mindre laddare som enbart har stöd för vanlig laddning via 5V 2A.

    Efter att jag tog telefonen ur lådan så slog det mig rätt snabbt att detta är en telefon som känns väldigt premium när det kommer till byggkvalitet och den känns betydligt dyrare än den faktiskt är. Telefonen är väldigt lätt och har en väldigt elegant finish som både ser och känns riktigt bra.

    När det kommer till själva skärmen på denna telefon så är det en av de bättre aspekterna då den har väldigt bra svärta och bättre färger än en del andra telefoner i samma prisklass. Värt att nämna är dock att färgerna inte är så saturerade, men aktiverar man läget med mer ”extra kontrast” så är skärmen klart mycket bättre än när man tar ut den direkt från lådan. Dock är detta en smaksak och detta kanske inte faller alla i smak så det är bra att möjligheten finns om man vill.

    Prestandamässigt så är detta en telefon som faktiskt känns väldigt rapp i gränssnitt och jag har inte haft några problem alls med att telefonen känns slö vid dagligt bruk. Att telefonen har hela 4GB RAM är även en klar fördel då Android jobbar betydligt bättre med mer minne och allt känns betydligt snabbare.

    Precis som på nästan alla andra Xiaomi-telefoner som finns idag så kör denna telefonen det egenutvecklade gränssnittet MIUI och det känns väldigt polerat – senast jag använde just MIUI var flera år sedan och nu kan jag säga att det är betydligt bättre än det tidigare varit. Det är väldigt lätt-navigerat och enkelt att använda, men det skiljer sig en del från vanliga Android och är lite av en vanesak.

    Kameran på denna telefonen är lite av en blandad upplevelse och anledningen till detta beror på att resultatet ofta kan variera rätt stort mellan bilderna som man tar. Ibland blir de riktigt bra och ibland så ser det ut som att bilderna saknar detaljer – vilket leder till att en del bilder ser riktigt dåliga ut och är inte i närheten av den kvalitet som Xiaomi Mi6 tar. Nu har jag dock sågat kameran lite för mycket och måste säga att den har en av de bästa implementationerna av dubbel kamera som jag har testat. Bilderna ser riktigt bra ut och har inga udda linjer vid kanterna, samt så har den en riktigt implementation och faktiskt använder båda kamerorna.

    Förutom allt det som jag nämnt ovan så har telefonen också en riktigt bra högtalare som faktiskt är en av de bättre som jag testat när det kommer till telefoner som är lite billigare. Samma sak gäller ljudet via 3.5mm och det orkar lätt med att driva min Sony MDR100ABN med riktigt bra ljudkvalitet.

    Tar man alla de fördelar och nackdelar som jag nämnt ovan så är detta en riktigt bra telefon som inte kostar för mycket och som känns betydligt dyrare än den egentligen är. Skillnaden mellan denna telefon och Redmi Note 4X är dock inte så stor som man skulle kunna tro och därför kan det vara lite svårt att motivera det högre priset, men vill man ha en telefon med bättre byggkvalitet och kamera så är Mi 5X ett riktigt bra val.

    Om ni köper denna telefonen är det dock viktigt att köpa den från en bra återförsäljare då det finns en del enheter av denna telefon som inte kör en officiell mjukvara, utan kör en modifierad mjukvara med bootloader från Xiaomi Mi Max 2. Om man flashar någon OTA eller firmware på denna så resulterar detta i en "semi-hardbrick". Själv köpte jag min på GearBest och kan helt klart rekommendera dem då de har snabb frakt med DPD som endast tar 10-14 dagar för typ 70kr extra:
    https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_704584.html

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 18 sept 2017
    Albin N7, Krille1869, Gurex och 2 andra gillar detta.
  9. Oliver93

    Oliver93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER