Essential Phone - Andy Rubins nya Android-flaggskepp

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Johnh3, 22 mar 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi Mix 2 kommer troligen bli mindre än Mix 1. Ryktet säger 6.2 tum 18:9 skärm och mer slimmade kanter än någon av konkurrenterna.
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Våra första intryck av redaktionens exemplar av Essential är.. blandade.

    Herregud vilken, till det yttre, läcker pjäs. Kan vara den mest välbyggda och snyggaste telefonen jag har hållit i mina händer någonsin. Materialet, känslan, en viss tyngd, passformen. Wow.

    Försiktigt positiv rent generellt vad gäller mjukvaran. Ren Android av allra senaste snitt (8.0 undantaget, då). Essential har en lite annorlunda approach första gången man startar upp telefonen, direkt ur kartong. Så snart man har kopplat upp sig mot wifi, under setupfasen, kollar den efter uppdateringar. Finns det en uppdatering så måste den installeras, man kan inte gå vidare annars. Förmodligen ett bra sätt för Essential att säkerställa sig att alla använder den för tillfället senaste mjukvaran, istället för att skippa uppdatera (vilket många finner "för jobbigt") och sedan bli arg på eventuella buggar som den senaste uppdateringen kan ha fixat.

    Mindre positivt: pekskärmen är lite okänslig ibland. Den reagerar inte alltid på supersnabba och lätta "duttar" på skärmen.

    Uselt: Kameraappen är, ursäkta kraftordet, skit. Kameran kan ta skapliga bilder, åtminstone i dagsljus, men kameramjukvaran är den värsta dyngan jag har använt på många år. Inte så mycket för att den är funktionsfattig (det är den, också) men för att den är till förbannelse långsam. Att via en "snabbswitch" aktivera HDR tar om man har tur bara en sekund och har man otur fem sekunder, och kameraappen låser sig nästan helt under den tiden. Att ta en bild går ibland skapligt snabbt, under en sekund, medan det nästa gång kan ta tre sekunder. Det går vidare inte att ställa in upplösning eller bildformat.

    Jag hoppas och tror att Essential kommer skicka ut flertalet uppdateringar för att förbättra kameran de kommande veckorna. Gör de inte det kan de lika väl kasta in handduken och avveckla företaget redan nu.
     
    inact_0018, bernard, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kameran kommer nog förbättras..rätt.. har rendas kommit ut en del uppdateringar.. men det borde verkligen gjort klart kamera appen och algoritmerna innan release...

    Som sagt dom får nog sänka priset mer 1000 kr för att den ska hamna lite under de andra i konkurrens.

    Sedan om inte Essential får 8.0 tidigt.. så lär det skada hela varumärket.. mkt hänger på det.. om det ska locka nexus/pixel folket
     
    mannyb gillar detta.
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag känner mig ganska trygg i att de kommer fixa kameran, för det behövs verkligen. Allt annat kan vänta, kameran måste vara deras prio 1 just nu som jag ser det.

    Håller med om uppdatering till 8.0 också, det är något de måste vara åtminstone resonabelt snabba med. Men ja, just nu, all fokus på kameran. Android 7.1.1 fungerar bra och duger tills vidare, till skillnad från kameran.
     
    bernard gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja... alltså.. de uppdateringarna de pushat ut hittils har ju gett stora förbättringar... så om de fortsätter så visst... att lyckas med kameran är dock en konst.. är inte direkt många som lyckas...

    Önskar google öppna upp ett api så att man kunnde använda deras algoritmer för bildbehandling, det skulle gynna hela android marknaden... om den generella kvaliten på kameran på android telefonerna blir bättre så kommer det väga större motpol till apple.. och få de ännu svårare att konkurrera..
    Alternativt att dom lägger till deras HDR+ bildbehandling i googlephotos på något sätt så de läggs på automatiskt.

    Google Kamera appen ska funka med essential, men problemt är att då kan du inte dra nytta av deras koncept att använda 2 kameror samtidigt för att öppnå en bild. du kan bara använda en kamera i taget då.. men är förmodligen bättre det tills dom fixat detta.. men tror hårdvaran är helt okej för kameran..ifall dom inte fått kompromissa för mkt att få den så liten.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror tyvärr Google går mot att bli mer slutna sedan de startade med Pixel-telefonerna. Ända sedan Google blev Alphabet och fick en mer affärsmässig inriktning har kraven på att allt de pysslar med snabbt skall ge avkastning ökat, så jag tror inte att de kommer dela med sig av något som ger deras egna telefoner en fördel, men visst hade det varit bra för Android om Google publicerade källkoden för sin egen kameramjukvara.
     
    Oceanic gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det börja ju med att pixel bara hade 7.1 ett bra länge.. och assisteten.. riktigt sviningt beteende..ett slag i ansiktet för alla android tillverkare..men en klar konkurrens fördel till pixel
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Droidlife har nu testat den:
    http://www.droid-life.com/2017/09/08/essential-phone-review/

    Undrar hur många Essential de har sålt? I och med förseningen och den buggiga mjukvaran misstänker jag att många väntar in Pixel 2 modellerna istället.

    Google ryktas för övrigt köpa upp hela HTC.s mobildivision. Då är de ett hårdvaruföretag igen fullt ut.
    Frågan är hur öppet de då vill ha android i framtiden?
     
    bernard gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Företaget har inte sålt särskilt många telefoner:
    https://www.nokia.com/en_int/phones/accessories

    Nu när hypen så att säga är över tror jag företaget får det väldigt tufft. Med nya iPhones, Sony med android 8,0 LG V30, Pixel 2, 128 GB versionen av Nokia 8 i pipelinen så lär de inte få samma uppmärksamhet längre.
    I perspektiv kanske de skulle ha hållit inne lanseringen till ett senare datum tills mjukvaran var mer polerad och sluppit alla dåliga recensioner..

    Men gjort är gjort.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Problemet är att den är för högt prisatt.. att dom valt komponenter som är svåra att få tag på i rätt volymer.. Det är bra att ha höga ambitioner, men någonstanns måste det bottna sig i verkligheten, ett företag är behov att göra vinst också för att gå runt... Dom hade gjort livet så jävla mkt enklare om det skippat keramiken och titanium ramen.. det är ju saker som igentligen inte ett nytt företag har råd med.. dom kunnde släppt en special eddition isåfall..

    Tror som sagt många skulle kunna leva med kamerans brister om den var likvärdigt prisatt som mix 1. alltså runt 4500 kr.
     
  14. Dragnet

    Dragnet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2017
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    35
    Jag har bara haft min nu sedan i fredags men är väldigt nöjd än så länge. En helt enorm byggkvalitet och suverän skärm. Kameran bara hastigt provad än så länge dock.
     
    Johnh3, bernard och Oceanic gillar detta.
  15. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Var köpte du din?
     
  16. Dragnet

    Dragnet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2017
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    35
    Direkt från Essential.com via myus.com. Men det hade nog varit enklare att ta den via Amazon.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    blev saftig import skatt på den ? Det trevliga är ju att man nuförtiden kan få fakturan typ ett halvår efter typ från fedex där förfallotiden är typ 3 dagar...
     
  18. Dragnet

    Dragnet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2017
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    35
    Det blev ca 1400 SEK med moms och fakturan kom bara efter några dagar.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    aa okej. Har du fått någon uppmärksamhet IRL av telefonen någon som tappat hakan osv ? eller är det ingen som laggt märke till den ?
     
  20. Dragnet

    Dragnet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2017
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    35
    Jag har smugit lite med den hittills men minst två personer har ändå reagerat fastän den är svart :)
    Så de som har öga för sådant märker att det är något ovanligt..
     
    Oceanic gillar detta.