[Guide]Streama video över ditt trådlösa nätverk

Diskussion i 'Applikationer' startad av afzkl, 31 jul 2010.

  1. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Denna guide kommer ta upp hur du enkelt kan streama film (+ ev. ext. undertext) till din telefon över nätverket med hjälp av Apache Http Server och mVideoPlayer 2.0 eller senare. Följande guide fungerar oberoende av om du har Windows, Linux eller Mac OSX.

    Då jag nyligen blev tillfrågad att implementera stöd för streaming av video, av utvecklarna bakom Dropboxklienten, i mVideoPlayer så bestämde jag mig för att göra det. Det fungerar bra, du kan enkelt ladda upp dina filmer till Dropbox och streama dem till din telefon. MEN, har du en bredbandsanlutning med en upload hastighet på under 1 mbit/s så kan det ta ett par timmar vilket inte är önskvärt.

    Därför testade jag sätta upp min egen webserver på min lokala dator och streama från den, det fungerar utmärkt och det är vad jag har tänkt lära er här och nu.

    Steg 1 - Installera Apache
    Vad är apache? Det är nog en fråga som en hel del av er ställer er själva nu, en del har kanske begett er ut på Google redan. Men kort kan man säga att programmet gör din dator till en webserver, du kan hosta din egen websida och såvidare med hjälp av den här mjukvaran på din lokala dator, även om det inte är tanken i just det här fallet.

    Då jag inte kör Windows på någon av mina datorer (vilket de flesta ev er gör antar jag) så har jag lite svårt att förklara installationsprocessen där. Men jag hittade den här väldigt enkla guiden som ni utan problem borde kunna följa.

    Angående steg 5 där, själv har jag mina mapp med filer i home/streaming_server (Dokument/streaming_server), ni kan välja vilken plats ni vill, men se till att mappen existerar och att ni skriver in rätt sökväg.

    När du har fått allt att fungera och du inte får något felmeddelande i webbläsaren när du navigerar till http://localhost så kan du fortsätta till steg två. Vid eventuella problem, skriv i tråden nedan.

    Enkel guide för er med Linux Ubuntu:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Steg 2 - Förbereda video filerna
    Som ni säkert vet stödjer de flesta Android telefoner bara ett litet urval av videoformat, det samma gäller när vi streamar med den här metoden. (För Galaxy S, jag vet inte hur det fungerar, kanske kan ni streama alla format, testa och rapportera tillbaka.)

    I alla fall, jag rekommenderar att du konverterar din video till mp4/h264/AVC med programmet HandBrake och att du samtidigt begränsar bitraten till runt 800 kbit/s om du har en högupplöst telefon (N1, Desire etc. ) och runt 600 kbit/s om du har en mindre telefon för att det ska flyta bra när du streamar.

    Här gör du det:
    [​IMG]

    Nu är vi nästan klara, din video fil är i ett format din telefon stödjer MEN, det fungerar inte ännu, för att kunna streama din mp4 fil måste du hinta den. (Fråga min inte vad det betyder, jag vet inte.)

    För att hinta den kan du anväda det fria bibloteket mp4box som du kan ladda ner här.
    Eller från en av dessa länkar:
    Mac OS X
    Windows
    Linux

    När du laddat ner och packat upp biblioteket kan du lägga till det i ditt systems PATH (miljövariabler tror jag det heter på windows) eller helt enkelt bara lägga det i samma mapp som din videofil.
    Öppna kommandotolken, navigera till mappen som innehåller din videofil och mp4Box filen och exekvera följande kommando:
    Kod:
    mp4box -hint dinVideo.mp4
    
    Efter ett par sekunder bör din video vara klar och det är nu dags att lägga upp den på "servern".

    Steg 3 - Lägg upp på servern
    Okej, här finns inte mycket att tjafsa om, det är bara att dra din video (+ eventuell extern undertext i något av formaten .srt, .ssa, .ass) till din stearming mapp du specifierade i första steget.

    Steg 4 - Ansluta med telefonen
    Anslut din telefon till ditt lokala wifi nätverk, öppna webläsaren och naviger till din dators lokala ip adress (i mitt falll http://192.168.1.39).

    För att få fram din lokala öppna kommandotolken och skriv in:

    Widnows:
    Kod:
    ipconfig
    
    Linux:
    Kod:
    ifconfig
    
    Någon stans där står den och bör börja på 192.168.x.x...

    På din telefon bör du nu se något i stil med:
    [​IMG]


    Steg 5 - Ladda ner mVideoPlayer
    Ja, nu har vi kommit till det sista steget och det är dags att ladda ner min app från market om du inte redan har den. (Det fungerar förståts med en del andra spelare också.) Sök på mVideoPlayer och ladda ner och installera appen. När det är klart, gå tillbaka till webläsaren och klicka på en av dina videor som listas där.

    En dialog kan ha poppat upp och frågar dig vilken applikation du vill öppna filen med, välj mVideoPlayer...

    Din video kommer i stort sett börja spelas direkt, hittar programmet en undertext på servern med samma namn kommer den också att visas.


    Slutnot
    Med den här metoden är du inte alls begränsad till ditt lokala nätverk egentligen, har du en bra uploadhastighet på ditt bredband kan du streama film från din dator till var du än är i världen... Dock måste du konfigurera Apache och din router till att tillåta anslutningar utifrån. Jag tar inte upp det här men vill du så finns det mängder med information på nätet om ämnet.
     
    Last edited: 31 jul 2010
  2. Orio

    Orio Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 8
    Bra guide!
    Har inte hunnit prova detta själv men, finns det något smidigt sätt att konverta flera filer? Känns inte så kul göra hela den processen för 20 episoder av en serie med "hint" och grejs.
     
  3. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Med min Galaxy S räcker AllShare och Windows Media Center, funkar klockrent på de .mkv samt .avi filer jag testat, dock har jag inte testat med undertexter än...

    Lite strul med rättigheter i början på nät och mappar men framgår i hjälpen för Win 7
    hur man löser detta.
     
  4. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Trodde faktiskt att det skulle finnas ett stort intresse av att ha ett smidigt sätt att streama allt man har på datorn till telefonen när man inte är hemma.o_O Väldigt smidigt att ha sitt stora film/serie arkiv på datorn utan att behöva flytta över de man vill se till telefonen.

    Jag höll på hela natten igår att försöka fixa med Apache utan resultat. Vet faktiskt inte vad problemet kan vara. Det står "It works!" när jag kollar på min dator om den är igång men telefonen hittar den inte när jag skriver in adressen till datorn. Då jag inte ens lyckas få igång det via de lokala nätverket känns rätt jobbigt då att ens ge sig ut och försöka få de att fungera utanför nätverket.

    Måste väll finnas smidigare sätt? Kan man inte bara skapa en ftp server?
    Känns skit skumt att de inte finns bra och enkla program på market redan, de borde ju som sagt vara en stor efterfrågan.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om du bara kommer åt webservern från den egna datorn men inte andra datorer i nätverket skulle jag tro att din dator har någon brandvägg konfigurerad att hindra andra datorer att nå dess tjänster.

    Att konfigurera en ftp-server är nog ungefär lika krångligt som att konfigurera en http-server. Sannolikt skulle du åka på samma problem med brandväggen även om du körde ftp-protokollet.

    m v h Henrik
     
  6. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har redan en ftp-server konfigurerad hemma. Det går utmärkt att streama musik från den, men ska jag streama film så måste den ladda ner hela filmen först. Vet du vad detta kan bero på?
     
  7. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Som henca säger så är det antagligen brandväggen som spöker, kommer själv ihåg när jag körde windows att det tog mig många timmar att få Apache att fungera. Vad du måste göra är att lägga till ett undantag för just Apache i Windows brandvägg..

    Sedan för att få det att fungera utanför ditt hem så behöver du bara peka port 80 i din router mot den ip-adress din server har. För att nå din server sedan utanför nätverket så måste du använda din externa ip-adress.
     
  8. Mull

    Mull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testa AndroStream (eller iStream om du bara har 2.1). Funkar både över 3g och wifi. Har inte haft några problem med det hittills. :cool:
     
  9. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Tack alla för hjälpen, det var brandväggen på win7 som var boven. De var bara att be den öppna port 80.


    Nytt problem, hittar inget program som kan streama mina avi filer. Hittar inte androstream på market och istream är betalapp.
     
  10. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Hmm, nepp, avi filer är nog ett större problem såvida du inte har en telefon som stödjer det. :ehm:
    Antar att man skulle behöva någon streaming server som i realtid omkodar din avi fil till ett format din telefon stödjer och sedan streamar det. Jag är inte säker på att det finns något sådant som fungerar bra.


    androstreamer är Android 2.2 only och kostar en slant tror jag...
     
  11. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har en Galaxy och vanliga filmspelaren klarar ju nästan alla format, konstigt nog kommer den inte upp som alternativ att öppna med.
     
  12. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    ORB är ju annars klockrent, gamla winamp remote.
     
  13. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm skumt, stödjer den spelaren streaming då? Har du testat med någon annan som typ mVideoPlayer jag nämnde ovan, alla format din telefon stödjer bör fungera i den också. Dock vet jag inte hur det är med streaming... Kanske de inte utökade stödet för det..-:ehm:


    Testade ORB för någon månad sedan, tyckte kvaliteten var totalt värdelös, gick absolut inte att titta på men det kanske har ändrats..
     
  14. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det låter inte som något problem med din ftp-server utan ett problem med din klientprogramvara.

    m v h Henrik
     
  15. Mull

    Mull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    AndroStream är också en betalapplikation, men det finns ju sätt att komma runt det...
     
  16. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Eftersom jag kör orginal fw så har jag fortfarande 2.1 och istream hittar jag inte utanför market.

    Prövat yxplayer, mVideoPlayer, vlc, stream media player och rockplayer men inget fungerade.

    Känns helt sjukt att de inte är större efterfrågan på det här.
    +Slipper flytta över filer till telefonen
    +Tar inte upp onödig plats på minneskortet
    +Ingen konvertering av filerna
    +Man kan ha hur stort arkiv man vill
    +Dela med vänner

    Nackdelen är väll att man måste ha datorn igång hemma men det är den ändå 24/7.
     
  17. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Okej, om det inte fungerar så kan vi nog säga såhär; streaming av avi filer etc. finns det inget inbyggt stöd för i Android lurar, inte ens is Galaxy S som annars stödjer uppspelning av dessa format... Tråkigt... Antar att du blir tvungen att konvertera då om du vill streama, alternativt hitta en server som gör det on the fly.:ehm:
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Såvitt jag vet slipper du INTE konverteringen. För att en fil ska kunna streamas måste den vara hintad (den har två extra spår i sig med hint-information). Vad jag förstått är det en slags indexering av filmen.

    Jag antar, men är inte helt säker, på att det beror på att i en normal film så ligger inte ljud och bild parallellt utan i värsta fall kan ljudet ligga i början av filen och bilden i slutet. En fil är ju bara en ström av bytes, det kan ju inte ligga "parallella spår" i en fil.
     
  19. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Det låter faktist rimligt, det var ju inte alls roligt att läsa.:ehm: Stämmer verkligen det? Finns de någon där ute som kan testa med AndroStream?

    Då till nästa fråga det känns fortfarande värt att kanske konvertera, är det handbrake som är bäst eller finns de andra program som smidigt kan konvertera många filmer på en gång?
     
    Last edited: 13 aug 2010
  20. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    HandBrake skulle jag nog rekomendera då, anväder det själv och är välldigt smidigt... Dock räcker det inte med konverteringen, du måste hinta din färdiga fil när konverteringen är klar (för det görs inte automatiskt) som jag beskrev i guiden ovan... Men det tar bara ett par sekunder.

    Det borde ju gå att hinta andra format än mp4? Är det någon som vet?