Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Hur kan det kosta 4882 att tillverka en telefon? Måste vara oerhört höga kostnader för utveckling då.

    Tillverkarna är skickliga på att utnyttja att företag har råd att betala för sina anställda samt att ängsliga människor känner sig svaga utan en dyr telefon i fickan.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte kostnaden för utvecklingen, utan endast komponentkostnaden som avses (enligt IHS research, som gör en "kvalificerad uppskattning"). Apple lägger mycket pengar på sina chipp, men får också betala premium för AMOLED-skärmen de köper av Samsung. Samsung väntas tjäna 900 kr per såld Iphone X.
     
  3. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Man får betala sanslösa summor för den främsta hårdvaran i vanlig ordning.
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Tror inte gränsen är nådd riktigt än, men samtidigt känns det som att vi har kommit till samma punkt där vi har laptops och datorer idag. Att det finns dyra och påkostade varianter, men samtidigt också bra billigare varianter. Detta går väl iofs att finna för nästan allt idag och varför skulle inte mobiltelefoner vara där också?

    Är inte överraskad över prisutvecklingen men känslan är att den har kommit rätt plötsligt och därför överraskat många. Jag menar, det går ju att köpa en mobil med bättre specs än en laptop idag, det är där vi är i utvecklingen.

    Tycker personligen inte att det är värt att köpa en mobil för 10k, men ser ändå att samma pris för en laptop (för mina ändamål) är rätt billigt. Så vem vet, om några år när utvecklingen har fortsatt och telefoner har blivit ännu bättre så kanske 10k är det nya normala. Men någonstans kommer prisutvecklingen också att stagnera, frågan är väl egentligen bara i vilken prisklass.
     
    inact_0049, Kristy och jabbeboy gillar detta.
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Vi tycker 10k är dyrt nu, om några år kanske vi tycker det är billigt
     
    Ploki gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tycker det är fascinerande att se alla försök att motivera dessa MSRPs som "naturliga". Gustav tangerade det hela däremot bra med sitt exempel på Telenors månadskostnad.

    Enheterna med 10 KKR MSRP är inget annat än prissatta för att säljas av operatörer. Det är inte några komponentkostnader eller R&D etc som driver upp priset (i.s.f skulle man kunna argumentera att det måste varit mycket lägre R&D tidigare....) utan det är rent distributionstekniska skäl.

    Samtliga enheter med dessa prislappar har det gemensamt att de säljs av operatörer i första hand och den absoluta majoriteten köper produkterna med abonnemang eller någon form av avbetalningsplan kopplad dit. Detta syns också på marknadsföringen där det som påpekats antingen visas subventionerade priser (t.ex $299) eller månadskostnader.

    Hela strategin bygger på att MSRP sätts högt för att kunden skall teckna abonnemang. Att sitta och försöka motivera prissättningen med att "utvecklings- och komponentkostnaderna är så höga" o.dyl missar hela poängen.

    Det syns också mycket tydligt att samtliga enheter med extremt MSRP har två saker gemensamt:

    1. De säljs i huvudsak på västmarknaderna.
    2. Distributionen går i huvudsak via operatörer även om det förekommer en liten del "olåst" försäljning.

    Samtidigt har vi ett annat segment med enheter som har direktdistribution (alltså som inte säljs via operatörer) och där är prisnivån en helt annan. Trots samma hårdvara i många fall (Snapdragon 8xx, Sony-sensor för kameran etc).

    Sålänge folk köper via operatörer kommer de OEMs som har detta som sin främsta distributionskanal att gradvis höja MSRP och det i samråd med sina kunder (det är operatörerna som utgör dessa). Om folk t.ex accepterar månadskostnader på 800-1000 kronor kommer enheter att landa på 15KKR-20KKR MSRP följt av det lätta säljet: "Ja, den kostar ju så mycket om du köper den kontant men tar du vårt abb här betalar du BARA 1000 kronor per månad!"

    Man kan också konstatera att sålänge det sker försök att motivera prisnivån med "naturliga faktorer" snarare än distributionstekniska/strategiska dito lär det fortsätta.

    Som väl är finns ju en rejäl marknad för direktdistribuerade produkter så valet att undvika operatörsmärken är tämligen enkelt. Vill man ha t.ex Snapdragon 835 i enheten är alternativen många.

    Det är dock intressant att se hur mycket folk är beredda att betala per månad för en enhet....
     
    eastbound, Gustav Karlsson, cobben och 1 annan gillar detta.
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    I alla fall om man som vissa här nöjer sig med dålig kamera, långsam lagring, dåligt stöd for 4G(+), sunkig programvara etc.
     
  8. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Jag kan förstå de som köper flaggskepptelefoner med abonnemang men att köpa rakt sådär, vet inte. Känner att det inte håller sig i längden, telefoner förlorar snabbt deras värde, då marknaden är helt besatt med att pumpa ut nya lurar i olika former, nicher m.m.
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, tänk... Du kanske skulle kunna utveckla detta lite mer för jag känner inte igen detta. Jag antar dock att kameradrivrutinerna och diverse LTE-band är värda några extra tusingar.;)

    Jag har förstått att vissa på Swedroid är glada över att köpa standardvaror (Snapdragon 835, Sony IMXxxx etc) för dubbla priset och det vet ett antal OEM hur man skall utnyttja maximalt.

    Det räcker med lite 4G+ och en kamera-app så är prisskillnaden motiverad (vi behöver ju inte gå in på sådana detaljer som t.ex den portade Pixel-kameran eller att kameradrivrutiner till standardsensorn från Sony inte är en långsiktig fördel - annat är det om den "bättre kameran" faktiskt innehåller unik hårdvara och inte rent mjukvarumässiga trix).

    Mjukvara? Ja, jag skulle aldrig betala ens $10 extra för att få Grace UX och liknande. Utvecklarvänlig och kraftfull hårdvara är det som gäller - då kan man köra väldigt bra mjukvara också. Men det är klart, kan man få 4G+ och lite kameradrivrutiner till Sony-sensorn är det naturligtvis värt dubbla pengarna.;)

    Jag gläds dock å tillverkarnas och operatörernas vägnar över de kunder som är fullt beredda att betala dubbla priset för enheten (med standardkomponenter...) enkom för att få "bättre mjukvara" (EMUI, Grace UX o.dyl), 4G+ och lite kameradrivrutiner. Det är snabba cash i ordets rätta bemärkelse.

    Jag har inget emot tanken på en 10KKR-enhet MEN då vill det till att den erbjuder något alldeles extra (Snapdragon 835, 4GB RAM, 64GB lagring o.dyl) kommer inte i närheten. Kommer enheten däremot med en helt nyutvecklad CPU som är avsevärt snabbare än en Snapdragon 8xx, 8GB RAM eller mer, 256GB lagring och mer (samt UFS-plats för expansion), unik kamerateknik (alltså inte fina drivrutiner/app till den gamla vanliga Sony-sensorn), 4K-skärm och unik teknologi samt intressanta innovativa tillbehör - alltså något som skiljer sig från mängden - är läget ett annat.

    Dagens "flaggskepp" (operatörsdistribuerade enheter) tycker jag är tämligen sorgliga ursäkter för släktet. 2017 års "10 KKR-flaggskepp" är närmast patetiskt när man tittar på den totala marknaden (annat var det med Nokia 9210 som på sin tid höjde sig avsevärt över mängden).

    Lycka till med kameradrivrutinerna och 4G+ säger jag bara.

    För egen del är det som att säga att "ja, den här bilen har samma motor men är dubbelt så dyr eftersom motorstyrprogramvaran är bättre!" (Ja, det avgör ju hela saken....)

    Edit: Apropå sunkig programvara: EMUI, Grace UX och liknande är definitivt "sunkig programvara".

    Finns i princip två märken i det operatörsdistribuerade segmentet som har anständig programvara: Google Pixel och Sony (jag syftar nu på den typiska märken som denna tråd handlar om).
     
    eastbound och Gustav Karlsson gillar detta.
  10. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Jag skulle personligen aldrig komma på tanken att betala 10.000:- för en mobiltelefon. Men så är jag en snål jävel också och skulle aldrig betala samma summa för varken dator, tv eller hifi. Det har inget med inkomst att göra, bara en viss motvilja till konsumtion. En telefon för 10.000 är inte tre gånger "bättre" än en för runt 3.300. Den status iPhone har fått bland kidsen är skrämmande. Har många gånger fått höra att det endast är iPhone som gäller och inget annat.

    I många fall köps mobilerna in av företag och då är priset inte lika viktigt. På mitt förra jobb så skulle alla ha flaggskeppstelefoner, jag fick inte välja något annat.
     
    svenix och Ploki gillar detta.
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Fortfarande förstår jag inte problemet ?

    Folk köper Yes istället för Coop diskmedel, eller en soffa för 30000kr med design som varken är bättre eller håller längre än den för 15000kr

    Så länge konsumenter betalar för något dom finner som mervärde så säljs prylarna helt enkelt
     
    6150, Kristy och Psicosis gillar detta.
  12. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Det enda problem jag kan se är att det skapar mer marknadsföring och reklam.
     
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja det är ju inte så att jag gillar att betala mer. Såklart inte

    Menar bara att egentligen ser hela marknaden ut så här. Ibland är huset värt 2.5 mille, ibland 3. Beror ju helt på vad vi vill betala
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är lite fascinerande att se denna diskussion som verkar utgå ifrån att folk faktiskt betalar 10 KKR för enheterna. Andelen kunder som slantar upp detta direkt är.... mycket få milt uttryckt.

    Det är dags att inse det enkla faktumet att dessa priser endast är till för att sälja fler abonnemang/avbetalningsplaner eftersom det är DET som är den egentliga affären för operatörerna.
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Fascinerande att se att du fortfarande har lika svårt att förstå folks tyck och tänk [emoji23]
     
    Finskpinne och Jockmokk gillar detta.
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    det är inte operatörerna som bestämmer priset på telefonerna så där faller ditt resonemang direkt.
    se i andra länder där de flesta telefoner faktiskt köps kontant, priserna där är motsvarande fördyrade. (om man räknar bort skillnader i momsnivå etz.)
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Faktum är att t.ex Samsung sätter sina MSRP i samarbete med berörda operatörer eftersom deras huvudsakliga kanal går via dessa. Att de sedan också prissätter sina olåsta enheter på motsvarande nivå är bara naturligt.

    Detta är ett faktum och om du tror att de OEMs som främst säljer via operatörer prissätter helt självständigt utan någon som helst input från direkta kunder som köper miljontals enheter tycker jag du bör tänka om. Eller menar du att t.ex AT&T och Verizon m.fl inte har något som helst utrymme att påverka priserna?

    Det är ett faktum att operatörerna har ett finger med i spelet kring prissättningen på de enheter som säljs den vägen (glöm inte heller sådana faktorer som ensamrätt på enheter etc vilket förekommer).

    Ett undantag finns och det är Apple som brukar köra my way or the highway i högre grad (operatörer brukar inte vara förtjusta i att sälja iPhone eftersom de är hårt styrda av Apple men måste i praktiken göra det p.g.a efterfrågan).
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag vet att du är den subjektive som tycker att priset på en produkt är "vad någon tycker den är värd".

    Dock är inte detta med prisvärde så subjektivt som vissa vill ha det till. Även om jag skulle hävda att det t.ex vore värt att betala 25 KKR för en ny iPhone (d.v.s om Apple tar det priset för en modell är det värt det enligt mig) betyder det fortfarande inte "prisvärde" om kostnaderna för att utveckla och distribuera etc enheten ligger långt under (d.v.s att det t.ex kostar 5000 kronor att ställa enheten på butikshyllan men priset är satt till 25 KKR eftersom en del tycker att det "är värt det").

    Det är bra för tillverkarna att dessa subjektiva kunder finns eftersom det är en utmärkt bra intäktsbas.

    Subjektiviteten är en ytterst stark intjäningsfaktor och det visar bl.a. den här tråden.
     
    inact_0036 gillar detta.
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jovisst, men när det blir statussymboler betalar folk för luft.
     
    RobotLee och hemskasven gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte iPhone är värd 10 tusen men nu är det så att jag vill ha iOS och det det erbjuder mig så det finns inga andra val.
     
    maxin gillar detta.