Tips när man köper/säljer

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dejan195, 26 sept 2017.

  1. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har en fråga

    Sålde en iPhone 6S till en person via blocket.
    Han tittade på telefonen, försäkrade sig att han vill ha den och köpte den.

    Någon timme senare ringer han och säger att telefonen har problem med diverse saker som jag till 100% vet att det är omöjligt då han testade allt. Han ber om pengarna tillbaka och och säger att om jag inte gör det kommer han polisanmäla mig.

    Mitt problem är att jag är nu rädd att han själv har förstört något och nu ska jag ta tillbaka en mobil som han förstört.

    Har han rätt att kräva tillbaka pengarna och är jag skyldig till att ta emot en retur från en försäljning via blocket?

    Och vad kan en sådan polisanmälan leda till??

    Vi skrev inget kvitto eller liknade utan betalning skedde via swish

    Tacksam för råd
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Nej. Hans polisanmälan kommer vara förgäves.
    Du har ingen skyldighet, säg bara att de felen inte var där när du sålde och han fick testa den osv. Han kan polisanmäla hur mycket han vill, kommer inte hända något.
     
    Kristy, bernard, jnsson och 4 andra gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Last edited: 26 sept 2017
    Kristy, bernard, hahadaoc och 2 andra gillar detta.
  4. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Tackar för eran hjälp!
     
    bernard och chraist gillar detta.
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vad är det för dåre som hotar med polisanmälan? Det är ju hans skyldighet och undersöka det han köper.
    Polisanmälan kommer inte leda nånstans.
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Detta får mig att tänka på när min kusin sålde en Suzuki 250 2-takt till en snubbe. Han ringde några timmar efter köpet och villa ha tillbaka pengarna, den hade skurit. Idioten hade inte användt 2-taktsolja i bensinen [emoji52]

    Som alla redan sagt du är inte skyldig till något och en polisanmälan kommer inte leda till något.
     
    Kristy och Droid_269 gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    du har väl fortfarande orginalkvittot på telefonen? om han fortsätter att hota och vara otrevlig kan du ju nämna att du kan polisanmäla telefonen stulen och få den spärrad. bara som en upplysning alltså....
     
  8. Duccen

    Duccen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det är lite knepigt vid försäljning mellan privatpersoner. Visst köpare har undersökningsplikt men säljare är också skyldig att informera om ev. fel eller defekter varan kan ha, dvs om säljare känner till felen vid försäljningstillfället. Kolla med honom vad som inte funkar, kanske beror det på mjukvaran, handhavande osv. En polisanmäla leder ingen vart för ord står mot ord så polisen kommer nog att lägga ner det.
     
    Dejan195 gillar detta.
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Han kan ju ha tagit sönder telefonen på nåt sätt ? finns inget han kan göra, har du sålt det i bra skick utan problem som du visste så går du säker. Han är nog bara sur han insåg efterhand han gjort en dålig affär helt enkelt, då brukar såna idioter skylla på att telefonen strular osv..

    Du är inte skyldig till nåt, man kan liksom inte ta ansvar när en affär mellan 2 personer är slut vad köparen sen gör.

    Be han nollställa telefonen igen och prova troligen är det inget fel alls på den.
     
    Dejan195 gillar detta.
  10. smogz

    smogz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2014
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Dessutom är det en civilrättslig sak. Polisen kommer att skratta.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    köparen har undersökningsplikt, alltså är det upp till köparen se att allt fungera.
    Under den tiden han haft telefonen kan du ju inte veta vad han utsatt den för..

    Med det sagt tycker jag det saknas lagstifftning för köp och sälj mellan privatpersoner, för känns som det är för enkelt att begå bedrägeri som säljare och komma undan med det då det alltid är köparens fel pga undersökningsplikten, men det mesta att försälljningen sker i dag över nätet vilket gör att man inte har möjlighet att undersöka varan innan köp..

    Jag vet inte om jag har någon bra lösning på problemet för att få bra balans för säkerhet av köparen samtidigt att inte säljaren blir falskt åklagad för att produkter inte fungerar osv..

    Men samma gäller ju vid bilaffärer krävs ju igentligen att man är expert för att kunna se att allt är som det ska med bilen, säljaren begår ju inget bedrägeri brott så vitt jag vet om han undanhåller viss information.

    Vid köp av hus vet jag dock att om det kommer fram att säljaren udanhållt sådan information så kan dom bli återbetalningsskyldig.

    När det gäller konsument elektronik blir det nog svårare.. om man skulle ge köparen mer rättigheter ligger det inte långt borta att köparen tex skulle sabotera produkten för att sedan påstå att den var felaktig från början så gäller att hitta rätt balans så det inte blir missbruk från båda sidor.