Diskussion: ID-kapningar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ompan, 5 okt 2017.

  1. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Tjena alla swedroidare!

    Jag är kund hos Telenor och idag fick jag ett sms där det stod att jag nyligen besökt en Telenor butik och skulle betygsätta upplevelsen bla bla bla. Det som var konstigt är att jag aldrig har satt min fot i en Telenor butik så jag började ana bedrägeri. Kollade min Telenor app och kunde då se att två nya abonnemang har lagts till på mitt befintliga med en varsin iPhone 7 uttagen. Detta i Telenor butiken på Kungsgatan i Sthlm, (jag bor i Borlänge och satt på högskolan och pluggade hela dagen). Med Telenor frihet abonnemanget så kan man lägga till ett antal användare vilket bedragarna hade gjort. Detta hade de gjort igår den 4e och självklart ringde jag till Telenor så de fick spärra dessa abonnemang och gjorde även en polisanmälan.

    Nu till det konstiga, de hade legitimerat sig med ID-kort enligt vad det stod på avtalet och underskriften såg ut att vara av en full 3 åring. Det får mig att tänka på 2 alternativ.

    1, de har förfalskat id med mitt namn och sitt foto.
    2, hon som sålde detta var med på det.

    Har jag missat något?

    Kan tillägga att jag inte har tappat något leg eller nåt sånt, dessutom har jag aldrig haft ID-kort antingen har jag haft passet eller körkort. Frågan är vad bedragarna har hunnit med mer, var ju bara en slump att jag fick reda på detta så fort med tanke på smset.

    Nu till min fråga: är det någon som råkat ut för något liknande och fick polisen tag på någon?
     
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Personuppgifter är ett knapptryck bort tyvärr och fullständiga personnummer är offentliga uppgifter.
    Räcker med det och någon som kan göra fejk-idkort. Så spelar ingen roll om du aldrig har visat id-kortet/körkortet/passet för någon och att de legat inlåst i en bunker där ingen någonsin har tillgång till det.
    Jag har svårt att se det som alternativ 2 & tror mer på alternativ 1, som är det vanligaste av dom två.

    Till din frågeställning i slutet på ditt inlägg: Har själv ingen personlig erfarenhet, men med tanke på polisens resurser så lär det bli svårt att klara upp innan det preskriberas.
    Har butiken kameraövervakning och hinner spara ner innehållet innan det rensas från övervakningssystemet så är det ju ett bra underlag.

    Vill du ha statistik över idkapningar som gjorts kontra hur många som lett till ett brottsåtal där någon dömt så får du nog ta dig vidare till BRÅ eller liknande.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad säger telenor ?
    Borde ju ligga i deras intresse också att vem som helst kan skaffa abbonemang i ditt namn ?
    Då är det ju för enkelt helt klart. Känns som telenor har endel förklara också.

    Liknande har hänt för mig någon beställde telia abbonemang men då skickades en aktiverings kod hem till mig så bedragen kunde aldrig aktivera abbonemanget..

    Problemet är att ID kapningen har typ noll prio detta dock det ofta rör sig om stora summor, jag tycker ID kapning och rån är väldiga lika men för polisen är det stor skillnad..

    https://www.svt.se/dold/leif-gw-persson-drabbad-av-id-kapning-kopte-mc-hjalm

    Men känns som telenor brister i säkerheten som sagt om det nu inte så att säljaren som du nämde var med på det... det kan man inte utesluta..

    När jag köpte en telefon i göteborg på 3 på avbetalning då tog dom aldrig något leg vad jag vill minnas dom bara bad om mitt person nummer... tror säljarna ibland inte har så mkt innanför panbenet men det borde ju finnas strikta säkerhetsrutiner tycker man speciellt när telefonerna börja kosta runt 10 000 kr.
     
    Last edited by a moderator: 6 okt 2017
  4. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Vi hade en liknande händelse med Telenor och en anställd på jobbet . Det värsta med detta var allt jobb som Telenor la över på den som blivit bedragen.

    Det var flera timmar som gick för att ringa runt och förklara och bestrida.

    Jag kan inte förstå varför dom inte gör något åt detta. Det är ju ett vanligt problem då jag själv vet flera stycken som varit utsatta för detta.
     
  5. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tjena. Jobbar hos polisen och får in väldigt mycket ärendet om sånt här. De flesta är dock över nätet. Högst troligt använder dessa falska id-kort .. naturligtvis vet man inte om personal på Telenor var med på det men det känns lite tveksamt. Har dom eventuellt övervakningskamera? Högst troligt har dom också varit på Telia och tre och tele2 också och antingen försökt göra abbonemang eller lyckats. Det brukar se ut så. Oklart om man kan sätta dit någon för detta, det blir svårt. Det positiva är väl att du slipper betala skiten utan Telenor får ju ta hela smällen
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 440
    Mottagna gillanden:
    3 227

    MINA ENHETER

    Hur kan man skydda sig mot detta?
     
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det går ju tyvärr inte att skydda sig helt . Men för att inte göra det allt för lätt finns några saker att tänka på. Går att läsa om här

    Sen vet jag att ex Folksam erbjuder rätt gedigen hjälp vid ID-kapning genom deras hemförsäkring, tror de flesta försäkringsbolag erbjuder det, framförallt avseende det juridiska. Så kolla över din hemförsäkring så du står redo ifall det värsta händer :)
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag kan rekommendera Kivra, då får man nämligen post från UC och creditsafe medflera i real tid som PDF.
     
  9. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Är man som jag, lite extra paranoid, så kan man prenumerera på tjänsten "Min UC" för 39kr/månad, då kan du själv kolla din kreditupplysning och se om några nya förfrågningar gjorts, även sådana som inte syns på den UC som lämnas ut, sk mikroupplysningar/UC13. Det i kombination med Kivra som sammarbetar med andra kreditupplysningsföretag typ Sergel, Creditsafe etc gör att man får mycket god förvarning om någon tar krediter i ditt namn.

    Extremalternativet är att spärra sig själv hos samtliga upplysningsföretag, då går det inte att ta en upplysning på dig och går då inte att teckna abb, välja delbetalning eller faktura, eller något annat :)
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Känns som det tradtionella ID kortet inte riktigt fyller sin funktion längre, är ju lätt att förfalska, lätt att hitta sånna som säljer, och i många fall går det bra att skriva ut på papper och ha i plastfickan på plånboken, hade varit bättre om man signerade på plats med bankid eller liknande.
    Bank ID är svårare att kapa. För man ska kapa någons Bankd ID behövs ett stulet bankkort och dess pinkod, samt den dosan som banken ifråga använder, då kan man nämligen logga in och skapa ett nytt bankid. Så Bank ID är inte helt riskfritt heller sålänge man har ett fysiskt bankkort, som kan bli stulet eller tappat.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja alltså Kivra erbjuder ju exakt samma sak fast gratis, Kivra skickar myndighetspost och annat tex elektroniskt istället för papper, så man får det direkt som dom gör upplyssningen.

    Finns en annan app som heter "min upplyssning" där man kan kolla creditsafe upplyssningar men har man kivra och elektronisk post så behövs inte den appen heller igentligen.
     
    bernard gillar detta.
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kivra släpar efter med ett dygn kontra UC, så som jag skrev, är man extra paranoid är minUC ett alternativ. Men jag kan hålla med, Kivra räcker gott och väl. Framförallt hindrar det eventuella bedragare från att fiska upp viktiga/känsliga brev ur ens brevlåda.
     
    bernard gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är du säker på detta ? hur som helst snabbare än vanlig post iallafall och gratis.
     
  14. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Nu när jag tittar kostar det 69kr/månad för UC. Det ligger lite i överkant tycker jag ,
     
  15. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det är deras tjänst för skydd mot ID-kapning, mycket av det dom erbjuder ingår med stor sannolikhet redan i din hemförsäkring.

    https://www.minuc.se/kreditkollen/
    Där är tjänsten jag talade om, den är väl främst till för dom som vill ha koll på sin kreditvärdighet och eventuella skulder/förfrågningar och när dessa går ut. Men som blackstar skriver så ger Kivra i princip samma sak ID-skyddsmässigt, och dessutom gratis.
     
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Problemet är att alla använder inte UC så är långt ifrån heltäckande skydd. Jag skulle av ren princip inte betala mer än 10 kr för en sådan tjänst. Känns som dom försöker tjäna pengar på folks rädsla. Igentligen ska ju inte en sådan tjänst behöva finnas igentligen om det inte vore för vi har så osäkert system i sverige och är för lätt att kapa Ideniteter och problem med tex åkeri företag som kan "ses nera på gatan" och man behöver inte ens visa legg. Och som vi varit inne på innan så är nog ett fysiskt ID kort lite förlegat vid det här laget, går ju uppenbarligen att förfalska om man verkligen vill ett elektronisk ID kort bör vara säkrare då systemet kan se till att det inte finns dubletter.
     
  17. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nej men säkrare än id-kort. Fattar inte att man fortfarande kan handla så.
     
  18. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Telenor sa mer eller mindre att detta är relativt vanligt och att de inte kan göra så mycket typ. Samma sak sa polisen att det var ganska vanligt med sånt här, då är min fråga varför det kan vara så enkelt att förfalska och varför inte butikerna har någon slags apparat för att scanna eller på något annat sätt kontrollera om ID kortet är äkta? Butiken i fråga har videoövervakning så polisen kan relativt enkelt få fram bedragarna, men jag har tyvärr inga förhoppningar om att de tänker lägga ner de resurserna på det.

    Det som jag i alla fall har gjort är att jag spärrat mitt personnummer i 2 veckor till att börja med. När jag får en polisanmälan så kommer jag skicka in den till UC och be de att spärra mitt ID i 5 år, den spärren gäller allt som mitt personnummer används för, inte ens jag kommer att kunna köpa något på avbetalning. Däremot kan jag ju gå in och ta bort spärren genom mitt bankid. Jag planerar inte att köpa något på avbetalning inom den närmaste framtiden så det känns som en bra lösning.

    Just nu verkar det i alla fall som att bedragarna bara har tagit ut mobiler på abonnemang och inte hunnit med något mer, det var som sagt tur att jag kom på det så fort. Har en kompis som fick ett helvete med ID kapning förut, då de hade tagit SMS-lån, köpt motorcrossar, ipads, iphones och en massa annat. Han fick i ett halvår ringa runt och förklara sin oskuld, och polisanmäla allt. Det tar en fruktansvärd tid sånt här!
     
  19. larlin

    larlin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S22
    Har haft mitt personnummer spärrat i snart 2 år hos de största kreditprövningsföretagen efter ha blivit utsatt för kapning. Nackdelarna som jag märkt är väl just att teckna nya abonnemang, hyra bil och kundförmånskort hos olika företag men annars har det gått bra att ha det spärrat.
     
  20. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Yes, jag kollade min Kivra och dom UC jag har är daterade en dag innan brevet har kommit till inkorgen.