[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Tillägg 6/10. LÖST. Telenor hade intermittenta MMS-problem utspritt i hela landen för vissa kunders abonnemang. Fixat nu
    /Ola


    Nån annan som har mms-problem idag? Mms har legat nere helt för mig hela dagen idag. Kan inte skicka (de skickas enligt telefonen/appen, men kommer aldrig fram) & jag kan heller inte ta emot mms längre. Bor i Eskilstuna.

    Har först sett över mms & apn-inställningar, nollställt apn, bytt mess-app, omstart av nallen, rensning cache mm. Till sist tog jag ut & provade simkortet i en helt annan mobil. Och det visade sig vara samma resultat då.

    Så alltså ett vimla-problem. Fler än jag?

    PS. Mobildata (surf), sms & telesamtal funkar perfekt som det brukar & ska.

    /Ola
     
    Last edited: 6 okt 2017
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Har svårt att se detta som ett olyckligt sammanträffande.


    I början:
    Flyttade mitt dåvarande tel.nr från Comviq till Vimla. Ett nummer jag ägt i flera års tid och aldrig haft problem med att något spam-nummer ringer mig. Efter flytten till Vimla så började det ramla in spam-samtal från olika delar av världen.
    Fanns andra som också såg detta problem efter deras flytt till Vimla. Problematiken avfärdades från Vimla.

    I nutid:
    Tog 2st oanvända nummer från Telia som aldrig använts tidigare och ligger som hemliga nummer.

    1st av dessa flyttades över till Tele2 och är inte tillgängliggjord för hitta.se/eniro.se eller liknande tjänster = Inga spam-samtal från utlandet.

    1st av dessa flyttades över till Vimla i början av Oktober = får spam-samtal från utlandet redan.


    Jag har svårt att se att 2st av 2 möjliga Tel.nr hos Vimla av mig får spamsamtal från utlandet ganska kort efter att man fått över numret till Vimla, är ett konstigt sammanträffande. Medans flytt av nummer till annan operatör, inte ger samma resultat - utan man slipper spamsamtal från utlandet.


    Kan Vimla fortfarande avfärda detta som nonsens mer eller mindre?
    Ping @Petter_Vimla@Petter_Vimla
     
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Upplever inga liknande problem.

    Samtidigt kan det inte vara svårt att göra en mjukvara som ringer nummer rent slumpmässigt.
    Säg att man ringer en tio nummer i stöten, samtal som besvaras kopplas fram till operatören.

    Skulle jag göra nån form av spam tjänst där man ringer på måfå så känns det oerhört dumt att slå mot en tjänst först.

    Det jag menar är att gör nån på detta sättet så spelar inte det någon roll om numret är hemligt eller inte.
    Möjligheten finns också att nummerlistor kommit i fel händer via intrång.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har inte heller några större problem med spamsamtal så tror inte felet ligger hos Vimla. Som sagt så kan det vara slumpat alternativt så har numret läckt ut på något vis. Testa att googla på numren @Lidback@Lidback och se om de dyker upp på någon sida. Googla i olika format även, 46701123123 0701-123123 etc.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns ett antal rapporter från människor som upplever sig ha fått spam-samtal efter flytt till Vimla. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om den saken. Själv har jag inte haft några sådana problem.

    Jag har svårt att tro att Vimla på något sätt medvetet lämnar ut numren. Jag tror mer att det är tillfälligheter som spelar in.
     
  6. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER



    En gång, fine jag sväljer det hela fastän jag inte är helt övertygad med ett nummer man haft i flertal år och inte fått något spamsamtal från utlandet, till att få det frekvent efter en flytt till Vimla.

    Men två ggr, varav ett nummer som alltid varit hemligt och som inte finns registrerat någonstans på nätet, som flyttats till Vimla - köper jag inte.

    Jag har också svårt att tro att en operatör medvetet lämnar ut numren. Tror inte på någon tillfällighet dock.

    Som sagt, en gång trots att man inte är övertygad - fine. Men 2ggr på rad med 2 olika tel.nr säger att någonstans så läcker telefonnummer medvetet eller omedvetet. Frågan är inte om det är medvetet eller omedvetet. Frågan är hur detta kan ske?


    Det konstiga är att i båda fallen som Vimla är inblandade i utifrån min erfarenhet - har börjat få spamsamtal från utlandet kort efter (några dagar bara) det flyttats till Vimla.
    Svårt att se ett nummer på 7+ år utan ett enda spamsamtal, börjar få ett gäng spamsamtal från utlandet direkt efter flytt till Vimla.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om man ska gå vidare med konspirationsteorierna får man börja blanda in Telenor också. Vimla bygger ju på Telenors plattform och nummer m.m. tillhör väl officiellt Telenor?

    Så om det nu skulle läcka på något sätt kan man undra om det gälller Telenor-nummer också?
     
  8. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Tror aldrig man kommer få ett bra svar på det hela. Tror Varumärket Vimla och de (fåtal sett till kunddatabas) kunder som upplever problemet som är kunder hos Vimla står långt ifrån varandra i den frågan.

    Något som hade varit trevligt med tanke på att Vimla hört om detta problem tidigare är att ha en valmöjlighet att kunna blockera alla utlandssamtal om man så vill.
     
    bernard gillar detta.
  9. gellan

    gellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Dom ända spamsamtalen jag har fått var från Hallon som blev väldigt ledsna att dom tappade en kund tydligen.
     
    katho och bernard gillar detta.
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Lidback@Lidback kör du Android? I så fall kan det inte vara någon app som läcker nummer? Det har ju varit en hel sådant hos illasinnande appar. Apparna är gratis och de tjänar sedan pengar b.la. på att sälja numren till diverse spam.

    Det kan även handla om appar du haft innan men när du bytt simkort så har de kört en "update" till sitt register och då har det hamnat som ett färskt nummer att spamma.
     
  11. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Första numret jag flyttade över har jag bara kört iPhone. Det senaste numret jag flyttade över (i början på oktober) har körts på en Android-telefon. Så det går inte att härleda mitt problem till appar som skaffar sig tillgång till telefonnumret på Android. Gemensamma nämnaren har vid båda fallen oavsett iOS eller Android - att spamsamtalen trillar in efter flytt till Vimla.

    Och eftersom jag hört om detta problem sen ett bra tag tillbaka så verkar det inte finnas någon lösning/svar på frågan.

    Vet någon om det brukar gå (om man efterfrågar det) via operatören att spärra samtal från utlandet?
    Det hade löst min problematik rejält, enligt mig. Om ingen har svaret på den frågan under helgen så får jag slänga mig på chatten och fråga på Måndag.
     
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ok där ser man! På Android finns det appar som kan spärra diverse samtal, bland annat från utlandet vet jag. Hade en sådan app för några år sedan för att primärt spärra telefonförsäljare.

    På iOS finns det numera stöd för liknande appar tolkar jag det som. Men vet ingen app på rak arm som gör det. Under Inställningar > Telefon > Samtals-ID och blockering finns nämligen texten "Tillåt att dessa appar blockerar samtal och tillhandahåller uppringnings-id". För närvarande har jag hitta.se där för att den skall slå upp okända nummer och då och då så får jag faktiskt upp vem som ringer och inte numret bara. Men jag har som sagt inte gett mig in på blockerande appar, men skulle du "forska" i det så får du gärna tipsa mig om du hittar något användbart.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har inte hört någon spärr från utlandet. Bara en spärr för utlandet
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har använt en sån app i 5 år utan att ha fått några spam samtal på min Android telefon. Men då är det inte med Vimla som operatör
     
  15. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Ja en gång i tiden var ju truecaller bra för ändamålet. Men de har kört huvudet så långt in i kaklet de går och tagit en annan inriktning i min mening.

    Attans bananer. Hade ju varit toppen med en sådan funktion så att man på något vis slipper spamsamtal från utlandet. Visst vissa appar kan markera det som spam när det väl ringer. Men hade varit bättre med en operatör som blockerar dessa (om man så vill) så att man inte ens behöver få syn på samtal från utlandet, utan all blockering sker i det tysta.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Och så var ännu en vecka över, och fortfarande inga SIM-kort. Vågar man hoppas på nästa vecka?
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har inte hört eller läst något mer om saken. Det är tyvärr så här det är med Vimla för det allra mesta när det gäller utveckling. Otroligt segt och inga besked.

    Jag har upprepade gånger försökt framföra åsikten att om Vimla inte kan uppfylla de tidsplaner som ställts i utsikt så borde Vimla på eget initiativ lämna info om förseningen, utan att man ska behöva tjata för att få fram ny info. Tyvärr har inte Vimla tagit till sig detta.

    Vi är nu en vecka efter den planerade testperioden som var Augusti-September utan att provet ens har påbörjats och utan att Vimla själva ansett sig behöva lämna någon info om förseningen. Man blir lite trött...
     
    Majkey och bernard gillar detta.
  18. Dezent

    Dezent Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2009
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Jag vet att detta verkligen har dragit ut på tiden, vilket jag tycker är väldigt tråkigt då jag personligen har lovat datum för när testet ska kunna dra gång. Vi har under sommaren och har fortfarande stora problem med vår simkortsleverantör.

    Jag har inte fått de beställningar jag har lagt och det har påverkat det här testet, våra ersättningssimkort som skickas om någon behöver ett nytt och simkort för beställningar på sajten. (Just nu så har vi endast ett fåtal simkort i lager vilket gör att det kommer vara en viss fördröjning i nästa vecka på nybeställningar. Mer info om det kommer på sajten i början av nästa vecka.)

    Vi fick in en större leverans av simkort i förra veckan till vår leveranspartner Strålfors(samma partner som även personifierar simkorten), dock så är deras maskin som slutför allt iväg på service vilket återigen kommer fördröja allt. Vi har alltså haft maximalt otur med allt som har med våra simkort att göra de senaste halvåret.

    Våra system är fullt förberedda och varit det ganska länge, det enda vi väntar på är simkorten.

    Vi kommer under hösten att byta leverantör av simkort, vilket förhoppningsvis kommer göra att liknande situationer inte uppstår framöver.
     
    svenix, katho och bernard gillar detta.
  19. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Och vad händer med det andra testet som skulle ske, med reklam...? ヅ Någon som hört något mer där...?
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nicole gillar detta.