Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Lite skillnad egentligen. En telefon för 5-6000 fyller samma funktion som en för 10-12000. 1000kr på krogen ger dig god mat, dricka och umgänge.
    Personligen lägger jag helst inte messa pengar på något, är snål som få :D
    Sen gör ju alla som de vill med sina pengar, det tråkiga är ju alla försäldrar man ser aom köper nyaste telefonen till sina barn, vansinne....
     
    RobotLee gillar detta.
  2. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Givetvis är det ett fåtal som betalar tex iPhone X cash. Tror detta kommer att slå tillbaka på tillverkarna och att dessa peiser vi ser kommer att sjunka framöver. Det är ju inte hållbart med 2000/modell ökning. Snart kostar iPhone 13 motsvarande 1 månadslön.
    Vi som konsumenter måste vägra köpa deras vansinniga prissättning.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    En god princip vad gäller pengar är att lägga dem (huvudsakligen) där de ökar i värde. Lägga pengar på hus/fastigheter är oftast en god idé, det ger både ökat mervärde i nuet och för framtiden. Med mobiler kommer du bara att tappa i värde.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I ärlighetens namn får jag lite svindel även vid 5-6000... Så 10+ kan jag knappt ens ta till mig. :O
     
    RobotLee och Albin N7 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 812
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En högtalare eller en skivspelare som man kanske behåller i 10 år eller nåt sånt kan jag ge mycket för:
    https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/pro-ject-the-classic-skivspelare/

    Men med den snabba utvecklingen inom mobiler, kameran etc.. kanske det värsta flaggskeppet idag är passé om 3 år.
    Så av den anledningen känns det inte värt att ge 10.000 för en mobil. Det är klart om företaget ger mig en tackar jag inte nej.
     
    RobotLee och Ara gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna använda den skivspelaren i 30-40 år och ännu länge om du är försiktig med den. Det lär inte komma något som är nämnvärt bättre under tiden. Vinylspelare är idag så bra som de kommer att bli.

    Faktum är att man kan använda de bästa skivspelarna ifrån 1970-talet som utan problem kan konkurrera med dagens. Det händer inte så mycket på området.
     
    Last edited: 7 okt 2017
    RobotLee gillar detta.
  7. gellan

    gellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Beror ju helt på vad man får för pengarna. Bara för att något kostar 10000kr så är det inte automatiskt ett överpris.
     
  8. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Givetvis inte, en bil för 60.000 eller ett hus för 2miljoner är inte nödvändigtvis ett överpris men en telefon för 11.000kr vill jag höra hur du motiverar
     
  9. gellan

    gellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu är detta ett väldigt simpelt exempel, men om någon t.e.x gjuter en telefon i guld så är värdet högre.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, men då är det guldet, inte själva mobilen som har värde.
     
    Mohnke gillar detta.
  11. gellan

    gellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Så om en telefon har en fantastisk display så går inte värdet på mobilen upp? Värdet är ju summan av alla delar.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    En display är bara fantastisk tills det kommer något bättre. Guld är guld, det kommer aldrig att bli bättre och aldrig sämre.
     
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  13. gellan

    gellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu tappade du mig helt.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 812
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Batteritiden blir sämre över tid. Var annat när man hade skal och kunde byta batteriet enkelt. Nya processorer kommer, AR/VR etc..

    Det är möjligt att de kommer en slags peak över tid. Men än så länge känns livslängden relativt kort för en smartphone. Så att sitta med en utdaterad produkt om några år som man kanske har betalat 10.000 till 12.000 för känns inte så lockande.

    Men det är ju konsumenten som bestämmer. Vad vet jag kanske iPhone X blir en succé, men jag anser fortfarande att de har tagit i och lite extra för att klämma kunderna på allt de har.
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om vi exkluderar dagens s.k "flaggskepp" och deras operatörsprissättning kan jag konstatera att det mycket väl skulle gå att ta fram en premiummodell och sälja för 10K men då behöver man uppfylla ett antal parametrar:

    1. Nyskapande hårdvara, d.v.s ny teknologi såsom en ny avancerad display, ny generations processor etc - modellen utgör helt enkelt en sjutspets in i framtiden.

    2. Utvecklarvänlighet - en modell enligt 1 bör vara öppen för tredjepartsutvecklare som kan bidra med olika lösningar vilket sedan kan spridas till andra modeller (d.v.s tillverkaren har en aktiv dialog med användarna och utvecklarna).

    3. Avancerad mjukvara - då tänker jag på sådant som AR, VR och annat - alltså nya lösningar).

    4. Avancerade tillbehör - exempelvis modularitet och funktionalitet som gör det möjligt att skapa innovativa lösningar (t.ex högklassiga kameramoduler och annat).

    5. Premiumsupport - särskilt supportnummer, prioriterad service, effektiv hantering av utbytesenheter etc (helt enkelt en högre klass på dessa områden).

    6. Exklusiva material och högklassigt utförande (dock inte glasbaksidor och liknande utan snarare metall, keramik, CFRP eller annat - enheten bör ha god ergonomi).

    7. Ingen operatörsdistribution utan direktvariant samt via återförsäljare. Eventuellt uppbyggnad av särskilda "premium resellers" etc.

    8. Eventuellt ett sub-brand, d.v.s enheterna placeras under ett särskilt varumärke för att skilja sig mot mer genomsnittliga modeller.

    Uppfylls dessa krav kan prislappen 10K vara fullt rimlig. Däremot kan jag inte påstå att något av dagens "flaggskepp" egentligen uppfyller de krav man kan ställa på en produkt i den prisklassen och det beror ju på att prissättningen inte reflekterar innehåller eller R&D utan har rent strategiska/marknadsmässiga skäl.

    Det riktiga värdet på en mobil kommer endast fram om dess huvudsakliga distribution är direkt och inte via operatör. Det är bara att jämföra prissättningen med annan elektronik (t.ex TV-apparater och annat).
     
    Kristy, Ara och Johnh3 gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det förstår jag inte. Guld har ett bestående värde, en display har inget bestående värde. Alltså har en mobil där du betalar för guld ett värde som du du kan få ut även om 30-50 år och även efter det. Det är stor skillnad mellan guld och en bra display när vi pratar om rimlighet att betala 10k +

    Det är inte svårt att förstå.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Personligen så skulle jag aldrig köpa en mobil med missbildad skärm, inte ens om den vore billig.
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Om något är dolt så är uppenbarligen folk för dumma för att läsa eller förstå.
    Svårt att lagstifta mot korkat folk [emoji38]
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Första generationen skapar rikedomarna, andra generationen förvaltar rikedomarna och den tredje generationen förslösar rikedomarna. Så ser det ofta ut. Har man själv inte behövt jobba för pengarna så är det lätt att bränna dem på ingenting.
     
  20. Noel

    Noel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är mycket pengar men med tanke på hur mycket den kan göra/hur mycket vi använder den per dag så tycker jag om man vill ha det bästa så får man betala. Sen att någon sa att varför köpa en väska för 10000 när man kan köpa för 1000. En mobil för 10000 har troilgen något som är % bättre vs mobil för 5000.
     
    maxin gillar detta.