Fråga: Root som fungerar med Android 6.0.1 Marshmallow please!

Diskussion i 'Galaxy S5 - ROM-filer och utveckling' startad av Reborn, 15 okt 2017.

  1. Reborn

    Reborn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Hej,

    Jag använt Towelroot på SGS5 och det gick jätte bra.

    Nu vill jag har Android 6.0.1 Marshmallow som jag tankade ner från Sammobile och installerade i telefonen utan problem i luren men när jag försökte roota med Towelroot fungerade inte, jag testade alla koder men det gick inte ändå.

    På Youtube finns jätte många tutorial om roota SGS5 med Android 6.0.1 Marshmallow men jag läser på kommentarer att det fungerar inte till många som har redan Android 6.0.1 Marshmallow.

    Någon som har använt rom från sammobile på Android 6.0.1 och lyckades roota sin SGS5 nyligen utan krångel? I so fall hur?

    Jag är inte så kunnig, ville bara har root tillgång på min SGS5 Android 6.0.1 så jag behöver ngt enkelt att föstår. ;)
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera att flasha in TWRP med odin och sedan lägga in Supersu.zip med hjälp av twrp. Finns redan massor med guider hur detta görs, så jag ser ingen anledning att skriva en till, bara att googla.
    Dock värt att nämna att när man flashar in en ny recovery, som TWRP, måste man ta bort bocken för autoreboot i odin och när man sedan flashat in twrp, ska man koppla ur kabeln och ta ut batteriet i några minuter innan man startar om mobilen. Sedan måste man starta i recovery mode första gången, då kommer man till twrp om man gjort rätt, annars lägger mobilen tillbaka original recoveryn och man får börja om.
     
  3. Reborn

    Reborn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Jag ska göra det men jag har några frågor.

    Jag se många videos som folk installerar TWRP via official app, det känns smidigare än Odin, jag funderar på köra på det, någon som har några synpunkter om det?

    Ett exempel på det jag funderar på att köra är DEN HÄR

    Om jag förstår rätt nästa steget efter TWRP är ladda ner Super User till SD kort och installera det via TWRP, från den punkten är luren rootad, korrekt?

    Någon som har en trovärt källa som jag kan ladda ner Super User för att installera via TWRP?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testat Google ;) Här t.ex. http://www.supersu.com/download
     
  5. Reborn

    Reborn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Tackar!

    Man hittar massor av filer och tutorial hos farbror Google, min mening att fråga efter den här på forum är att undvika att folk som inte har mycket kunskap "som jag" :D ska göra misstag och paja sin mobil.

    Min tanken är att har här hos oss erfarenhet från medlemmar som har gjort hela processen, lyckades och kan bekräfta, "jag gjorde så och det fungerar 100%"

    Hoppas att folk inte tolka mig som lat. :(
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det bästa är ju alltid att ladda ner från "tillverkarens" egen sida, dvs. twrp från twrp´s sida osv.

    Jag föredrar att söka information snarare än att bara följa EN guide, kollar man in några stycken så lär man sig mer och kan få tips på vad göra om något går fel också. Om jag skulle skriva en guide åt dej och kanske glömma eller missa något i guiden, så blir det ju inte alls bra.
    Kolla in ett par guider och fundera lite, så kommer det gå bra, det ska mycket till för att förstöra en S5, man kan i stort sett alltid återställa den med nödåterställning i Smartswitch för pc.
     
  7. Reborn

    Reborn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Lite uppdatering....

    Jag körde den här tutorial från XDA som är ungefär som jogge sa, det står inte i tutorial att man ska dra ur batteri som han sa men jag gjorde det, allt verkar fungerar som ska men med två nya beteende i telefonen.

    1º Varje gång som jag startar telefonen kommer en gul text på kanten som säger:
    SET WARRANT BIT: NORMAL - Ska det vara så?
    sen kommer det:
    2º Varje gång som jag startar telefonen går det inte att använda fingeravtryck läsare men bara på första gången, det kommer följande meddelande:
    DET GÅR INTE ATT ANVÄNDA FINGERAVTRYCK NÄR ENHETEN HAR STARTATS OM. ANGE LÖSENORDET.
    Kan man fixa det så att det försvinner?
     
    Last edited: 16 okt 2017
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det ska stå set warranty... det betyder att det är en annan recovery än original installerad.
    Nej, man måste slå lösenord när man startar telefonen, men så är det även på original mjukvaran.
     
  9. Reborn

    Reborn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Säkert om att ska vara så att man måste slå lösenord? Jag hade tidigare original mjukvara förut och aldrig behövde göra det. Min fru har också en SGS5 och aldrig rootat eller liknande och hon slå aldrig lösenord med senast original mjukvara.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, när man iallafall har MM och har Androids egna mjukvara för fingeravtryck så måste man slå in pin kod. Är en säkerhetsfunktion. Är ju samma sak på iPhone också när man startat om enheten
     
    jogge gillar detta.
  11. Reborn

    Reborn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Viktig uppdatering!!!!!
    Innan någon blir förvirrad, jnsson hade rätt, jag sa fel angående lösenord begäran när mobil startas, min frus mobil begär lösenord som jnsson säger och inte som jag trodde.

    Ursäkta mig! :teeth: