Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. NalleN

    NalleN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu har dem ändrat verifieringen :)
    Nu kom man direkt till bankappen.
    Funkar
     
  2. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Lyckades på andra försöket. Är du säker på att det inte verifierats. Jag kom tillbaka till verifieringsprocessen och tänkte, fa.. men tryckte då på back knappen och kortet kom fram utan vertifieringsloggan. Klar att använda. Har en Gear S3 köpt billigt från eglobalcentral.eu (min rabattlänk om den fortfarande fungerar). Kul att det fungerar, annars tycker jag Gear S3 är en besvikelse och tur att jag slapp betala svenskpris.
     
    Last edited: 17 okt 2017
  3. nsuhtc

    nsuhtc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Gold

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Gold
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3
    Köpte en kopp kaffe på jobbet mha Samsung pay.. Fungerar galant.. Trevligt!
    (Swedbank)
     
    humble gillar detta.
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Testade på jobbet idag för betala för frukosten. Men efter flertals försök och det vägrar fungera. Får upp avbrutet av kunden sa dom på kassan och samma på min mobil. Nån som vet varför det blir på det viset? Att det dyker upp medd hela tiden om avbrutet av kunden? På kortläsaren dyker det upp val om välja underskrift eller pinkod? Jag testade välja underskrift och då står det köpet godkänt på läsaren. Men ändå blir köpet avbruten sen.

    Hur länge ska man hålla tel mot kortläsaren? Tills köpet blir godkänt?
     
    Last edited: 18 okt 2017
  5. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Testa att ta bort telefonen när det är dags att slå pin. Vissa terminaler som t.ex payzone får man inte hålla kvar telefonen för länge.
     
    bernard gillar detta.
  6. putte79

    putte79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Fick du upp beloppet på terminalen? kassören måste skicka beloppet till terminalen innan du "blippar". När man använder kort med chip så aktiveras detta automatiskt, men när du använder Pay måste detta ske manuellt.
     
  7. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det enda stället jag haft problem på var på ByggMax och det var för jag tog bort telefonen för snabbt.
    Terminalen hängde sig och jag fick vänta tills den fungerade igen, sen höll jag telefonen där tills PIN-kod kom fram sen va det inga problem.

    Annars har jag faktiskt inte varit med om några direkt problem. Man bara håller uppe den och PIN-kod kommer fram direkt på de flesta som inte har NFC. Är det en terminal med NFC så går bara köpet igenom direkt utan PIN-kod, iaf där jag har testat.
     
  8. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Väntar själv här på att banken jag använder ska ge stöd för Samsung Pay så jag har inte testat det än. Min fråga är, tar man bort luren när terminalen frågar efter pin eller har man kvar den medan man knappar in pin?
     
  9. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Så fort frågan om pin kommer drar man bort luren.
     
    Arju gillar detta.
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Så här jag gjort mitt första köp med Samsung Pay och funkade utan problem på Selecta kaffeautomat. Ett litet leende kom direkt från läpparna. :)
    Ska testa igen med jobbets kök imorron, nu jag vet ungefär hur går tillväga.
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ni som har Länsförsäkringar som bank, chattade med dom idag. Här nedan ser ni svaret. Chatta ni med så vi får lite mer tyngd bakom våra önskemål.

    [​IMG]
     
  12. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Status för mig. 2-1 kort vs SP.

    Provade tre gånger och fick det funka en gång. De andra två gångerna felmeddelande och fick snällt ta fram platskortet med förnedrad blick :-) Livsmedelsbutiken funkade men inte de två lunchställena varav ena på en foodcourt. Dock sa han på foodcourten att han hade haft tre gäster igår och det funkade på hans betalterminal.
     
  13. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om man kan lägga in kort som är utfärdade till två olika personer?

    Jag använder sambons kort lite då och då så det hade varit supersmidigt om jag hade kunnat ha det i min Samsung Pay.
    Jag har Handelsbanken så jag har kört med det ett tag men sambon har Swedbank.
    Jag la in hennes kort när Swedbank kom till Samsung Pay men det var ju strul att verifiera kortet först. När jag skulle handla med det i går så gick det inte igenom och det stod något med att kortet ej var verifierat och kontakta banken.

    När jag väl lyckades verifiera kortet så la jag till det och öppnade BankID på hennes telefon och då kom det upp tillslut och kortet verifierades.

    Men läser man i forumet och kommenterna för artikeln så säger många att man öppna bankappen för att verifiera. Jag öppnade dock aldrig hennes Swedbank app utan bara BankID.

    Någon som vet något om detta?

    Hon har ett kort hos Handelsbanken också som jag har lagt in och verifierat men jag har aldrig försökt handla med det så vet ej om det fungerar.
     
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Man verifierar med BankID och inte Swedbank app. Det var överbelastning igår vid premiär, därför krånglade det för många att verifiera sina kort. Om verfieringen gick igenom skall det fungera då? Bara testa så vet du eller fråga Swedbank om det.
     
  15. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Ha. Idag funkade det med betala med SP för frukosten.
    Misstaget som jag gjorde igår, var jag trodde man inte behöver slå in pinkod och utan det sköttes automatiskt. Idag fungerar det direkt efter 1 försök. ;)
     
    h.o.nordin gillar detta.
  16. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Värsta är när det är kö bakom och det krånglar. Är det speciellt trick som man måste också hålla? Tror jag kan ha hållit den för nära (?)
     
  17. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar att du läser genom hela tråden. Det finns många erfarenheter från de som var nybörjare i våras.
     
  18. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Nej, bara hålla tel nära terminalen och när slå in pinkod dyker upp på displayen på terminalen. Tar man bort tel och matar in pinkod.
    Detta misstag jag jag igår, trodde inte det behövdes och köpet blir avbruten hela tiden efter viss tid om man inte matar in pinkod.
     
  19. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag tycker det beror lite på om det är NFC eller MST. NFC brukar jag inte direkt ha några problem med förutom om man inte håller den riktigt i mitten t.ex men då tar man bara bort den någon sekund sen testar man igen. Samma sak med MST men det kan hända mer att man får försöka igen med denna enligt min erfarenhet. Men samma sak gäller där, står det att det inte gick så ta bort telefonen, vänta några sekunder, eventuellt tills det står att den är redo och försök igen.
    Jag lägger alltid telefon så den nuddar terminalen.
     
  20. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Enligt samsungs videoklipp så visar de på sidan där man drar kortet. Gäller det för både NFC och MST? Du skrev mitten och jag tolkar det mitt på ovanifrån?