Samsung Pay på telefon vs klocka.

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Chli84, 2 sept 2017.

  1. Chli84

    Chli84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skaffade en gear s3 klocka för att kunna köra samsung pay utan att byta ut min nexus telefon. Blev tyvärr inte övertygad om betaltjänstens storhet då det fungerade ungefär 50% av gångerna. Ofta problem när terminalerna använde Nfc (fungerade dock ibland). När jag sedan fick möjlighet att låna en s8+ så tänkte jag ge det en ny chans och testa det på telefonen. Nu har det gått en vecka med telefonen och det har fungerat utan problem varje gång. Idag testade jag med klockan och fick det inte att funka på en Nfc-terminal, tog då fram telefonen och det fungerade på en gång.

    Funderar om det är klockan som är känslig för hur man vinklar den eller vad det kan bero på. Någon annan som haft liknande erfarenheter eller problem att betala med klockan?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För min del har det allt som oftast fungerat bra så här långt med endast klockan. Det är inte så att du håller fram klockan för kort tid? Jag brukar dröja lite extra, speciellt vid MST-terminaler.

    Är det någon specifik kedja där det krånglat för dig, eller kan det variera även om du betalar på samma ställen?
     
  3. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har märkt att ibland så fungerar det inte om man handlar för över ett visst belopp. Var precis på ica maxi och handlade flr 490kr och skulle då betala med klockan som vanligt. Men fick bara upp att "sätt i kort"

    Vet inte om det är något gränsbelopp på när du kan använda Samsung Pay?
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Skall inte finnas något gränsbelopp för SP, däremot kan det finnas lite olika gränsbelopp för NFC-betalningar där man inte behöver slå in kod. Brukar kunna vara upp till 400 kr på ICA tror jag utan att man skall behöva slå in kod om man sätter telefonen mot NFC-sidan på terminalen.
     
    bernard gillar detta.
  5. Chli84

    Chli84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska testa att dröja lite längre. Störst problem har jag haft på Ica som använder Nfc. Mst har oftast fungera även om det tar lite olika lång tid.
     
  6. Chli84

    Chli84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    Borde inte ligga någon begränsning då jag handlat för 700:- på Ica maxi med klockan och för 1700:- med telefonen. Båda ggr slapp jag slå kod dessutom. Men när det inte funkar med klockan så får jag också meddelande "sätt i kort"[/QUOTE]
     
    Last edited: 3 sept 2017
  7. datamg

    datamg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har handlat för runt 6000:- i ett köp med min Gear s3. Banksaldot/kredit sätter gränsen inte Samsung Pay.

    //MG
     
  8. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Får alltid slå in kod när jag handlat, men kan bero på attjag oftast lägger luren där man drar kortet, så då använder den mst. Men aldrig någonsin haft problem, har aldrig bankkort med mig längre faktiskt..
     
  9. Chli84

    Chli84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Fungerar mst även om terminalen stöder nfc eller måste man köra Nfc om den funktionen finns?
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Vad jag kan komma fram till enligt egen erfarenhet är att om man håller telefonen där magnetremseläsaren sitter så används detta och om man håller den där tecknet för trådlös läsning (NFC) sitter (se bild) så används detta. Räckvidden för båda är mycket begränsad.
     

    Bifogade filer:

    Chli84 gillar detta.
  11. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    MST fungerar alltid även om NFC fungerar på terminalen. Jag föredrar dock alltid NFC eftersom man slipper slå in pinkod i terminalen.
     
  12. Pipp1långstrump

    Pipp1långstrump Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    När man använder NFC på betalterminaler som till exempel Ica maxi har så ska man alltid sikta med NFC precis där NFC simbolen annars kan det visa fel .
    Du kan också betala med NFC höga summor med då ber dig kassan ibland att slå in koden.
    På den där jäkla betaltwenbetal som Ica maxi använder så kör jag alltid med MST oxh den fungerar allllltid. NFC på just den terminan krånglar varannan gång tycker jag.
    Vill ni bwtala på OkQ8 själv service så stoppar ni i legitimationen i betal terminalen och siktar snabb med NFC mot terminalen så ber maskinen om koden.
    Jag använder klockan varje gång roligare och folk blir helt paff när dom ser att man betlabe med en klocka HahHah