Guide: Importera Pixel 2 / Pixel 2 XL till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 5 okt 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, för Pixel 2 är det billigare att köpa från Google Store UK eller Clove: https://docs.google.com/spreadsheet...QN/pubchart?oid=1465127183&format=interactive. För Pixel 2 XL suddas skillnaden nästan ut om man vill ha en AC-adapter med EU-plugg, då en USB PD 2.0-laddare på 18W+ är rätt dyr, runt 300-400 kr blir det väl.

    Borderlinx har dessutom 20% rabatt (EBAYDE20) på försändelser från Tyskland->SE, så även där kan man nog spara någon hundralapp vs frakten UK->SE.
     
    Mysticum gillar detta.
  2. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Äntligen något jag kan bidra med :)

    Jo, svaret är enkelt: Originalladdare!

    Ja, jag vet, det finns adaptrar, men jag vill gärna slippa ett onödigt mellansteg under 3 år. Ja, jag vet, det finns andra kompatibla laddare, men för de som har följt USB-C-härvan av Benson Leung och Nathan K så finns det helt klart risker med "dåliga" laddare, särskilt för USB-C som är kapabel till att leverera rätt hög effekt. Lägg därtill att Livsmedelsverket nyligen fick köpstoppa USB-laddare som var direkt farliga så känner jag mig inte det minsta trygg med någonting annat än det bästa. Och det finns blott två stycken laddare som stöder senaste standard och har högsta betyg av Benseon Leung och Nathan K, och en av dem är originalladdaren till Google Pixel. Simple as that! (Ingen av deras topp-laddare går att köpa i Sverige på ett enkelt sätt, mig veterligen.)

    Inte bara beställde jag en Google Pixel 2, utan även två extra originalladdare för €90 utöver detta. Kommer inte ångra mig en sekund. USB-C kommer att finnas under lång tid framöver, och min brand/elsäkerhets-noja kommer göra att jag genom åren kommer att vilja ha fler laddare/adaptrar för USB-C, så dessa kommer att komma väl till pass är jag övertygad om.

    Denna tråd nämner även ett litet plus i kanten för att enheten är kopplat till ens Google-konto, och jag trodde att jag skulle få en Google Home Mini på köpet (men jag var nån dag eller två för sent verkar det som när jag kollade detaljerna).

    Det är också anledningen till att jag inte avbeställer telefonen och köper en direkt från Proshop.

    Hade det gått att köpa originalladdare för Google Pixel i Sverige (t ex genom Google Store) så hade jag gjort det instant och skaffat telefonen bäst/billigast möjligast.

    EDIT: Ska också smita med en liten uppdatering att jag nu insett att jag inte på något sätt kan avbeställa ordern för min Google Pixel 2 i Google Store. Det verkar som att min order har behandlats (sedan i måndags?), men att det är något mellansteg som dröjer innan den faktiskt kommer skickas ut. Vet dock inte varför.
     
    DjJk, McNord, BrorSnor och 1 annan gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag känner till diskussionen om USB-C där två Google-anställda var inblandade. (Nathan K är också en Google-anställd va?).
    Jag har två Nexus 5X-laddare liggande hemma (alltså USB-C) som jag använder till min 5X. Dessa måste väl vara säkra, eller tror du att Nexus 5X-laddaren skiljer sig från Pixel-laddaren på något sätt? Har det utvecklats så att Pixel-laddaren är snabbare tro?
     
  4. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    För referens, här är det samlade arket med lista över USB-C-laddare som de testat:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1vnpEXfo2HCGADdd9G2x9dMDWqENiY2kgBJUu29f_TX8/edit#gid=0

    Jag är ingen expert inom området så jag ska nog inte uttala mig för att eventuellt vilseleda någon. Kan bara säga att jag inte vill chansa eftersom jag har i min laddare 24/7 i uttaget för att jag är för lat för att rycka ur den, och därmed vill jag gärna känna mig så säker jag kan.

    (Inser också att det här börjar bli vansinnigt off-topic.)

    Det jag ville säga är bara att i och med snabbladdningen som finns för Google Pixel 2 och nyare telefoner över USB-C, så ställs det högre krav på både laddare och kablar, något som kan jämföras med Nintendo Switch där felaktiga laddare levererar mindre ström än den förbrukar (mer info här: View: https://medium.com/@clumsycontraria/how-to-choose-your-nintendo-switch-charger-d0ebd84afdf9
    ). Det är ytterligare en anledning till att jag definitivt inte tänker chansa med en tredjepartstillverkad USB-C-laddare till min Google Pixel 2.
     
    N6290 och bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Tack för info. Jag har också i en laddare i väggen 24/7 så jag förstår oron. (Min Chromecast, som alltid är påslagen, innebär egentligen att jag har en ytterligare laddare i väggen dygnet runt). Känns dock för mig som att telefonens batteri är större risk att orsaka skada än laddaren i sig, men jag vet att det har funnits några osäkra laddare ute på marknaden. Hoppas mina Nexus 5X-laddare (som är orginal) är säkra i alla fall, vet någon mer så får den personen gärna skicka PM! Ja ursäkta OT, jag personligen har inget emot såna här små utvikningar så hoppas ingen annan har det heller. Nu kan vi återgå till topic ;-)
     
  6. McNord

    McNord Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Så länge du beställt telefonen i Oktober månad så har du rätt till en google home mini, eller så länge lagret räcker. Du får inte koden förrän efter ca en månad efter då de inte vill att folk som lämnat tillbaka telefonen får en :)
     
    bernard gillar detta.
  7. najs

    najs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Man får hoppas att Home Mini kommer säljas av Google i Sverige. Annars får man betala 400 kr i frakt med Borderlinx för en gratis Home Mini som annars hade kostar ca 540 kr.
     
    bernard gillar detta.
  8. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hämtade ut min Pixel 2 idag beställt från Tyskland via mailboxde. Använde mig av Geis transpotör. Dom skickade ut fel tracking nummer en nolla för mycket i nummert så blev lite oroligt när trackingen inte fungerande men efter lite testande så kom jag på att det var en nolla för mycket. När paketet väl kom till Sverige i måndags så var det postnord som körde ut det men som vanligt är man inte hemma mitt på dagen. kan tipsa om postnord appen för att följa sina paket funkade bra när man hade angivit mail och telefon nummer. Dom hade packat om paketet bra. Det var även tejp från tullverket som verkar ha tittat på innehållet.
     
    bernard och najs gillar detta.
  9. najs

    najs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Vad blev kostnaden för frakten med Mailboxde?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad landade avgiften på för Mailbox DE?
     
  11. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Enligt alla uppgifter jag hittat så har det varit 19:e oktober som gällt som slutdatum. Men det känns ändå som att man kanske har en chans ändå om man beställt senare, vad vet jag. Mitt problem just nu är inte att få en Google Home Mini, det är att få telefonen ö h t :P
     
  12. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    24.39EUR + 5EUR avgift för uppsättning av kontot
     
    bernard gillar detta.
  13. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Tyvärr höjde dom telefonen med 1000:- så nu 10995. Helt ärligt så är det ett ockerpris. Hoppas dom får sålt sjukt lite så dom måste sänka priserna igen.
     
  14. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kostar det 400kr frakt? Jag funderar på att köpa en Google Home Mini från tyskland och vad jag fick fram på Borderlinx hemsida var att det skulle kosta 135kr i frakt. Betalar man frakt från google till Borderlinx?
     
  15. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Har mer eller mindre bestämt mig för en beställning genom Clove. Men har en fråga. Står 12 month warranty på deras hemsida. Men visst är där 24 månaders garanti från tillverkaren (Google)? Vad händer om det blir ett garantiärende efter säg 15 månader? Hjälper clove fortfarande till eller måste jag då använda mig av borderlinx och därifrån vidare till Google? Känns ju meningslöst att i så fall betala extra för bekvämligheten av att clove hjälper till att driva ärendet om detta bara gäller första året.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta borde väl andå avse tillverkarens garantiperiod, hämtat härifrån: https://www.clove.co.uk/ordering/returns

    Du bör kanske maila och dubbelkolla för säkerhets skull, men jag vore mycket förvånad om de inte hanterar ärendet åt dig. Du har ju även två års reklamationsrätt inom EU oavsett vad en garanti gör gällande, men garanti är ju i regel smidigare/enklare än att pyssla med reklamationer.
     
    Starksprit gillar detta.
  17. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Hade helt missat det där! Men om jag tolkar rätt så hjälper de en under hela 24 månaders perioden? Men de rekommenderar att man hör av sig direkt till tillverkaren om möjligt? Men oavsett så hjälper de till.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, i regel går ju det fortast, eftersom det blir en mindre mellanhand. Jag brukar även rekommendera här i forumet att man vänder sig direkt till tillverkaren då det oftast bara innebär fördelar.

    I ditt fall blir det ju knepigare eftersom Google Store inte verkar hantera RMA-ärenden utanför respektive land eftersom fraktsedlarna endast fungerar inrikes. Inte för att det är omöjligt att lösa, men helt klart knepigare än att bara kontakta Clove :)
     
  19. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Jo precis. Men bra att veta att det går lösa på båda sätten. Min nuvarande 6P skickades på service första gången genom Netonnet. Nu andra vändan så tog jag det direkt via Huawei.
     
    bernard gillar detta.
  20. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    En liten statusuppdatering från min sida:

    Min order (Google Pixel 2 64GB, Just Black) skickades igår kväll, 3 dagar senare än utlovat. Lite besviken, framför allt på att man inte kunde få besked på varför det dröjt eller vad statusen var på ordern, men nu är den iväg i alla fall.

    Lustigt nog så gick Google hela vägen till att sätta ordern som Levererad också (vilket är slutsteget efter Skickad), vilket fortfarande är 24-26 oktober, vilket uppenbarligen är en lögn eftersom den inte kommit fram ännu.

    Hela ordersystemet får man alltså ta med en enorm nypa salt och inte lägga för mycket tillit på.

    Min order befinner sig i alla fall i Nederländerna nu och jag väntar på att den ska anlända hos Borderlinx, vilket troligtvis sker på måndag. Därefter ska jag bara skicka hem den snabbast möjligast så jag borde, trots allt, ha den under nästa vecka hoppas jag.
     
    najs, Tucken, BrorSnor och 1 annan gillar detta.