Diskussionstråden för Pixel 2 och Pixel 2 XL

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 26 okt 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Små som stora frågor om allt tänkbart som gäller Pixel 2 och Pixel 2 XL hör hemma i denna tråd.
     
    fikustommy gillar detta.
  2. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag har bokat Pixel 2 XL från amerikanska Google Store, men börjar nu få kalla fötter gällande allt man läser om skärmen.
    Hur tänker ni andra kring detta?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Det är många som oroar sig för skärmen, men jag skulle vilja påstå att problemet är mindre än exempelvis #JellyGate på OnePlus 5 där det blev en väldigt stor affär av det hela, samtidigt som det stora flertalet OP5-användare tycktes oberörda av problemet. Gummisnoddseffekten var av allt att döma inte tillräckligt uttalad för att besvära det stora flertalet (inte för att det ursäktar en sådan klantig sak som att montera AMOLED-panelen upp-och-ner). Lägstanivån är tämligen hög idag, så mindre uttalade problem kan framstå som enorma.

    ...samtidigt kostar telefonen en smärre förmögenhet, så man skall med all rätta ställa mycket höga krav på att alla komponenter håller högsta kvalitet. Uppenbarligen brister skärmen, men frågan är om den brister tillräckligt mycket för att vara en dealbreaker för gemene man.

    @mannyb@mannyb har både Pixel 2 och Pixel 2 XL på testbänken just nu. Hur stort upplever du att problemet är med ditt exemplar? Är bildskärmen en "dealbreaker"?
     
    Last edited: 26 okt 2017
    Inky och tjtj gillar detta.
  4. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Åhh, jag får krupp av mina våndor...
    - Hur se på skärmdiskussionerna runt XL...
    - Svälja att den vitsvarta inte finns i 128 Gb...
    - Eller gå ner till en 64 Gb, som plötsligt verkar finnas i vitsvart...
    - Plus att priset är maffigt...
    - Allt det här stöket hade kanske fått mig att ha släppt tankarna på en Pixe 2'a, men jag hittar samtidigt ingen annan intressant lur på marknaden, och hör inte ens rykten om någon kommande tillräckligt spännande.

    Vad ger ni mig för råd?? :D
     
    bernard gillar detta.
  5. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    -Skärmen, ja. Där har jag ju inte bestämt mig som sagt. Min Nexus 6P har en oled-panel som inte heller är världsbäst, men jag har heller aldrig stört mig på den.
    -Min Nexus 6P har 64 gb lagring, och trots att jag haft den i två år finns det gott om utrymme kvar. Det i kombination med oändlig molnlagring i Google Photos under några år gör att jag beställde 64 gb igen. Jag kommer aldrig att utnyttja 128 gb.
    -Håller med dig om att inget annat är riktigt intressant. Synd att Samsung inte kör vanilla, då dom ofta har bra hårdvara.
     
    hell-man och bernard gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kristy, hell-man och bernard gillar detta.
  7. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Idag kom min Pixel 2 med posten. :)
    Snart konfat klart...

    Tycker den är ganska varm i färgerna, i alla fall om jag jämför med min Honor 8 som jag går från.

    Vitt är lite åt det gula hållet. Jag har inte nattläget på. Någon som vet om telefonen automatiskt ändrar färgtemperatur när det blir kväll? Eller som har upplevt samma på sin enhet?

    Jaja, får jämföra imorrn igen och se om det är nån skillnad då.
     
    Last edited: 27 okt 2017
    Salvion gillar detta.
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Såg ett intressant klipp imorse där någon jämför två Pixel 2 XL skärmar sida vid sida:


    View: https://m.youtube.com/watch?v=hkW9Ab3QFJw


    Mycket spekulationer om att telefoner som var tillverkade mer nyligen skulle ha bättre skärmar osv och kan mycket väl vara så att de gör mer kontroller nu, ingen aning. Men just de här två telefonerna har båda production date of 2017/09/26 and a release date of 2017/09/30, så skärmar skiljer sig ganska mycket även om de tillverkade samma datum.

    Lade märke till navigationsknapparna lyser svagare på den ena telefonen men verkar vara så att 8.1 beta så blir knapparna lite svagare efter några sekunder för att de vill undvika burn-in / image-retention. Verkar också som de har sänkt den maximala ljusstyrkan lite.

    Var väl som många trodde att det var lite av ett lotteri, men första gången jag sett en vinstlott och en nitlott sida vid sida när det gäller betraktningsvinklar iallafall.
    Frågan är hur svårt det är att få en riktigt bra skärm? Man skulle ju bli EXTRA nöjd med telefonen om man fick en Pixel 2 XL med bättre skärm än majoriteten. :innocent:

    Men svårt att få telefonen utbytt för oss här så lättare för oss vara med i Samsung Oled lotteriet, har en också en känsla av att det lotteriet har större vinstchans.

    Google har också gått ut och sagt nu att den blåa färgskiftningen är en egenskap av skärmen så om man har otur och får en skärm som skiftar mycket vid små vinklar bara och vill få den utbytt måste vi nog lämna tillbaka den på någon typ av öppet köp.

    Blev ändå blev lite sugen igen när man ser att det finns hopp, what to do, what to do...
    Bästa kanske är att vänta lite till.
     
    Last edited: 28 okt 2017
    krutbjörn gillar detta.
  9. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Fast på en vanlig Pixel 2'a finns väl ingen större diskussion eller kritik kring skärmen? Jag har tolkat det som att det helt är kopplat till XL.
     
  10. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Pixel 2 ska ha en skärm från samsung så den har inte i närheten av samma problem som XL.

    Så upplever du den "varm" så är det nog för att den är kalibrerad annorlunda än din gamla telefon. Allt är relativt så att säga.
     
  11. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Så har jag också tolkat det.

    Jepp naturligtvis är det väl så, men jag tycker nog att den kallare färgtemperaturen på min Honor 8 är trevligare. Söker jag efter "color" i inställningarna så påstås det finnas "Cool color temperature (Use cooler display colors)" någonstans under Developer options. Klickar man på den så verkar inställningen inte finnas ändå tyvärr. Den borde gå in i submenyn och fokusera på rätt inställning men det händer inte. Letar manuellt i submenyn men kan inte hitta inställningen.

    Jaja, så farligt är det väl inte. Förbannat trevlig telefon ändå! :)
     
  12. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Nu har jag velat fram och tillbaka alldeles för länge. Kommer från en Nexus 6P och kan inte bestämma mig för huruvida jag ska skaffa Pixel 2 eller 2 XL. Känns lite svårt att rättfärdiga priset för en 2 XL jämfört med det lägre priset för Pixel 2. Det som får mig att tveka mest är skärmstorleken. Kommer en Pixel 2 kännas för liten? Batteritiden verkar ju bra även på den lilla så där är jag inte orolig.

    Hade det inte varit för detta dilemmat så hade en Pixel 2 redan varit beställd. Hur ser det ut för er andra. Vilken variant valde ni och vilken telefon kom ni ifrån?
     
  13. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Har också en N6P, hade nog valt den lilla modellen om jag skulle beställt en Pixel. Just på grund av att min N6P alltid har känts lite för stor, speciellt med skal på, vilket man måste ha på den stora hala rackaren. Gillade storleken på Nexus 5.

    Men sen beror det ju väldigt mycket på vad man gör med mobilen. Spelar man eller ser på film väldigt mycket så är säkert den större modellen att föredra.
     
  14. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Ja jag håller med om att den känts lite stor med skal. Utan skal är det en annan femma, men har ju alltid skal. Kollar lite Youtube och så ibland men aldrig film. Spelar även men inga tunga 3d spel utan mer casualspel.
    Älskade storleken på Nexus 5 och även på HTC One M8 (som ju nästan är identisk storleksmässigt).
    Batteritiden verkar ju som sagt ruggigt bra även på Pixel 2.
    Finns väl inget som talar för 2 XL nu när jag tänker efter. Förutom designen då. Men jag gillar verkligen designen på min 6P också och Pixel 2 verkar ju vara som en mindre version av den.
    Känner mig nog ändå lite säkrare på en Pixel 2 nu :-)
     
  15. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Ja, det enda som talar för är just mindre bezels. Men det påverkar ju inte användandet av telefonen, bara att det är lite snyggare när man inte använder den. ;)
     
  16. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Angående Pixel 2 vs 2 XL kommer jag också från N6P och beställde XL panda direkt. Man kan ju inte gå ner en storlek tänkte jag.

    Sen var jag i Tyskland och kände på Pixel 2 i butik och blev helt såld på hur skönt den vilade i handen, mycket skönare än den något för stora N6P. Fem tum är absolut inte en liten skärm heller. Och XL har väl ungefär samma mått som N6P?

    Så jag avbokade min XL och beställde Pixel istället. Anledningen till att jag inte bara köpte den i Tyskland var att jag ville ha Kinda blue, så nu lär jag väl få vänta till 2018... :)
     
  17. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Kunde man inte köpa I butik?
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    N6P: 159.3 x 77.8 x 7.3 mm Pixel 2 XL 157.9 x 76.7 x 7.9 mm
     
    Travolta gillar detta.
  19. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Bara svart och vit.
     
    andyman11 gillar detta.
  20. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Valde Pixel 2 XL och kommer från Nexus 6P. Två kollegor valde Pixel 2, så jag får väl se om jag ångrar mig - tycker att Pixel 2 XL är lite snyggare och större batteri är aldrig fel.
     
    bernard gillar detta.