Guide: Importera Pixel 2 / Pixel 2 XL till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 5 okt 2017.

  1. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Hur gjorde du för att få 20%?
     
  2. The Void

    The Void Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    På huvudsidan "My account" om man scrollar ner till my offers. Finns även en rabattkod på 20 % för leveranser från Tyskland.
     
  3. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Läste att
    Ser endast för Tyskland!
     
  4. The Void

    The Void Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Var det längesedan du registrerade kontot på Borderlinx? Min kod gällde bara för första leveransen och fram till 5/11.
     
  5. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Det är möjligt att den gått ut!
     
  6. deadmau5

    deadmau5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock
    Nån som fått problem med "declined card" om ni har VISA och Nordea (har öppnat kortet såklart)
    Beställer via min borderlinx i usa och usagoogle... :(


    Edit: Kan vara bra att läsa lite själv innan jag frågar nästa gång... ser att flera stött på detta. sorry.

    Edit2: Efter en del tryckande gick köpet igenom. Nordea alltså... SUCK! Hade jag inte så bra kontonummer som jag kan i huvudet, skulle jag lätt byta.. :D
     
    bernard gillar detta.
  7. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Nu har Borderlinx värderat om paketet. Kanske för att jag kontaktade dem via chat. Hoppas det hinner skickas idag. Läste att de skickar de paket som blivit betalda innan "noon", alltså kl 13 svensk tid. Frågan är om det betyder att de inte skickar om man betalar efter 13? 441kr är saftigt, speciellt när de är långsamma. Borde tagit Clove men det är lätt att vara efterklok. Vill gärna ha min Pixel 2 till helgens ölprovning ;)
     
    najs och bernard gillar detta.
  8. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Som Nordeakund blev jag lite orolig över det här.

    Har en beställning på en Pixel 2 Kinda blue med shippingdatum 20 november, så pengarna har inte dragits än.

    Är det möjligt att pengarna inte kommer kunna dras pga att Nordea inte tillåter att ha ett kort som alltid är öppet för onlinebetalningar? Jag kan ju inte gärna sitta och hålla kortet öppet dygnet runt två timmar i taget i tre veckor.. :)
     
    bernard gillar detta.
  9. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Ja, alltså, Borderlinx pakethantering får inte högsta betyg av mig. Ej heller deras support som är så ruttet dålig att det saknar jämförelser.

    Mitt paket är fortfarande inte skickat. Behandlade allt och betalade i måndags. Tycker inte att det ska behöva ta mer än två dagar för dem att skicka det, särskilt inte när jag betalade dyrt för att få express-alternativet som skulle vara 2-3 dagar. Pratade med deras support igår och de sa att det skulle skickas "imorgon". När jag klagade och sa att det var långsamt så ändrade han sig och sa att det skulle skickas "idag". Så blev det inte och ser inte jättelovande ut för idag heller.

    EDIT: 1 minut efter jag skrev inlägget så fick jag ett SMS om att paketet var registrerat. Jag visste att det lönar sig att gnälla! ;)
     
    deadmau5, The Void, Nordlunderik och 1 annan gillar detta.
  10. najs

    najs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Chatta med Borderlinx UK support och mitt paket kommer skickas tidigast imorgon :cry:
     
    The Void och Nordlunderik gillar detta.
  11. McNord

    McNord Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har också Nordea och fick ett mail av att de inte kunde dra pengar från mitt konto, jag avbeställde dock och väntar lite innan jag bestämmer mig.
    Iaf, så som jag förstod det så ska de kunna dra pengarna om de redan har kunnat reserverat summan från kontot sen tidigare.
     
    lebear gillar detta.
  12. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Synd att man inte har ekonomi till en pixel 2 XL. Är sjukt taggad på en. Synd.. eller tur. [emoji16]
     
    bernard gillar detta.
  13. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Beställning av Google Pixel 2 från Google Store i Tyskland genom Borderlinx

    Tänkte dra en kort sammanfattning av hur hela processen gick till för min del ifall det är andra som funderar på att göra samma sak (och inte orkar läsa igenom hela tråden).

    Jag använde mig av guiden (första posten i tråden) för att beställa direkt från officiella Google Store i Tyskland. Innan detta registrerade jag mig på Borderlinx där man också omgående får en adress för olika länder, däribland Tyskland.

    Beställningen är väldigt straight-forward:
    • Se till att leveransadressen är Borderlinx-adressen, inklusive det 8-siffriga ID som ska vara inkluderat i mottagarens namn.
    • Om du betalar med kreditkort, se till att det som kallas för "Billing address" är din riktiga adress som banken har registrerad. Den används endast för att verifiera kreditkortet mot dig.
    • Efter beställningen får du omgående ett bekräftelse-mail där det också står datum för när telefonen kommer att skickas och beräknas vara levererad. Notera att alla datum här bara är gissningar och att det är fullt normalt att det tar några dagar extra. Det går att kontakta Googles support, men min gissning är att det inte gör någon som helst skillnad.
    • Du kommer att få ett mail så fort den är skickad och mailet innehåller en spårningslänk till DHL där du kan fortsätta att följa leveransen. För mig beräknades ordern skickas nästkommande vardag, men i själva verket tog det ytterligare 3 dagar innan den faktiskt skickades iväg.
    Efter detta har Google Store gjort sitt och du är helt i händerna på Borderlinx nu. Du kan själva följa händelseförloppet på DHL:s spårningssite.

    När paketet är levererat till Borderlinx tar det normalt sett 1-2 arbetsdagar innan paketet hinner registreras hos dem. Om det har gått mer än 2 arbetsdagar skulle jag kontaktat dem, men det verkar inte tjäna någonting till att höra av sig innan dess. Supporten verkar vara extremt otillförlitlig och de säger helt slumpvalda saker och ändrar sig bara för att du ska få höra det du vill höra. Ta det med en nypa salt och ha is i magen är mitt tips.

    Efter att paketet registreras kommer du att få ett mail omgående (det verkar inte vara någon fördröjning i detta led, så sitta och F5:a dashboarden på deras sida verkar inte tjäna någonting till). För mig tog det drygt en arbetsdag från att DHL levererade paketet till att Borderlinx var redo. Efter detta kan du gå vidare till att "releasa" paketet och bestämma ytterligare detaljer:
    • Alla paket med värde över €250 måste försäkras för ytterligare €10. Du kan ändra värdet på paketet (deras uppskattning verkar inte vara särskilt bra). Mitt tips är att antingen värdera det till under €250 för att slippa försäkringen, eller också skriva det faktiskta värdet för att försäkringen ska täcka hela paketet.
    • Det finns ett snabbalternativ (vanlig DHL) och ett budget-alternativ som tar upp mot 10 arbetsdagar. Jag tog det "snabbare" av dem. Glöm inte att skatt läggs på efteråt och visas inte när man väljer fraktalternativ. För mig stod det ~350 SEK i kostnad, men i själva verket landade det på dryga 500 SEK. Ha det i åtanke när du väljer, samt att det tar ytterligare tid för Borderlinx att faktiskt skicka iväg paketet (så deras uppskattning i dagar gäller därifrån).
    • Efter allt är klart kommer paketet att ligga som "Being processed", vilket uppenbarligen kan ta sin lilla tid. För mig tog det drygt 2 arbetsdagar innan de faktiskt skickade vidare paketet till DHL, vilket gjorde mig enormt frustrerad när jag redan hade väntat länge nog i alla led, samt betalat dyra pengar för att få paketet snabbt. På allvar tycker jag att 2 arbetsdagar är på tok för mycket för ett express-alternativ.
    • I samband med att paketet skickas (lämnas över till DHL) kommer du att få ett mail som också innehåller tracking-nummer så du kan följa paketet på DHL:s hemsida. Ordern kommer fortfarande att visas som "Being processed" på sidan ett tag till, och kort därpå kommer den att kompletteras med samma trackingnummer som blev mailat till dig (varför den delayen finns ö h t är en gåta).
    Så ser processen ut ungefär. Exakt allting tog betydligt längre tid än jag förväntat mig och det hade tveklöst gått snabbare att beställa från Clove. Dock hade jag valt Google Store ändå om jag hade gjort om det eftersom jag har andra prioriteringar, samt kunde beställa extra tillbehör i samband med detta.

    Mest tveksam/kritisk är jag till Borderlinx. Om vi förutsätter att sista leveransbiten fungerar bra så tycker jag att alternativet har varit helt okej, men knappast tillförlitligt (väldigt dålig support, dåliga omdömen på nätet) och långt ifrån billigt heller (500 SEK drygt för att skicka vidare ett paket). Hade jag gjort om det idag hade jag troligtvis valt ett annat alternativ, t ex Mailboxde som, iaf vid första anblick, verkar ha bättre omdömen.
     
    deadmau5, mlappa, Salvion och 4 andra gillar detta.
  14. jontran

    jontran Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel XL
    Info:
    Action Launcher
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Evie
    Gör som jag, köp en xl 1 :)
     
  15. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Tack för info! Då ligger jag definitivt i riskzonen, för några pengar har inte reserverats. Men fick du ett mail där det stod att de inte kunde dra pengarna? Var det möjligt att manuellt gå in och öppna kortet och göra ett nytt försök?
     
  16. najs

    najs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nu fick jag ett SMS med sändningsnummer :D
    Hoppas DHL kör ut paket imorgon.
     
    Nordlunderik gillar detta.
  17. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Mmm vet inte om jag ska de. Har ju en op5 trots allt [emoji4] skulle vilja känna på dem lite.
     
  18. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Samma här. Vi ska dock ha enormt flyt ifall det ska komma fram i morgon. De har inte ens hämtat paketet än :)
     
    najs gillar detta.
  19. deadmau5

    deadmau5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock
    "kul" att höra att fler är oroliga över Nordeas hantering. Då är man inte ensam! Jag hade problem att få pengarna reserverade, men efter en stunds terrorklickande på "place order" så gick det och pengarna reserverades från kontot mitt. Hoppas det stämmer att de då kan dra pengarna åxå utan att jag måste låsa upp och hoppas att de drar inom timmen.... Fan att man itne kan lägga till "trusted domains" på nordea.
     
  20. mlappa

    mlappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Jag har en fråga om laddare. Jag köpte 6P från Media Markt och fick med en orginalladdare, den borde väl funka för Pixel 2? Gissar på att det är en PD-laddare