Xiaomi Mi Robot Vacuum 2 robotdammsugare (2nd gen, 2017) Roborock S5x

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 26 okt 2017.

  1. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag skulle tro det är typ exakt samma.

    Det är även samma tillbehör till v1 och v2.
     
  2. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Någon som har beställt ännu?
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Filtret i ver 2 är ju tvättbart, det är inte ver 1. Är det alltså samma storlek så man kan köra med det nya filtret i gen 1? För det bör ju ha betydligt längre hållbarhet då
     
  4. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Nu när du säger det!

    Var tvungen att kolla upp detta och det "nya" filtret verkar vara det som säljs överallt till vanliga Xiaomi Robot vacuum, kallat E11 med en hållbarhet på 3-6 månader (antar att det då är tvättbart?)

    Från vacuumsguide.com:

    "The older generation Mi model had HEPA filters. The newer generation ditches the HEPA efficiency for a single trait, reusability. That’s right, the Mi Robot Vacuum 2 comes with washable filters, which can be washed and reused without the need for replacing it every few months.

    The difference between the E11 filter (95%) which is inside the new Xiaomi and the old HEPA (99%) may not be noticeable by most, but it may weight in if you’re suffering from asthma or allergies."


    E11 filter går att köpa t.ex här: https://www.aliexpress.com/store/pr...ter-for-xiaomi-filter/102802_32817841137.html

    Dock är det ändå lite oklart då dom tydligt skyltar med att filtren ska vara tvättbara på v2 men står inget om det på annonserna för E11-filter.

    Hur mycket man än söker hittar man inga specifika reserv-filter för version 2 i alla fall så jag skulle tro att det är samma (E11).

    Förövrigt en bra recension här, den får högre poäng än den annars populära Neato Connected:
    https://www.vacuumsguide.com/xiaomi-robot-vacuum-2-new-version-upgraded/
     
    Jizzler gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nu börjar det bli ännu rörigare. E11 är en HEPA-klacifiering som säger att det ska rensa över 95% av alla partiklar. Filtret i ver 1 är också HEPA E11, eftersom det rensar 99,2% (E12 är över 99,5 så det når inte upp till det). Så frågan är vad de har fått sina siffror ifrån, om det bara är en gissning?
     
    bernard gillar detta.
  6. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Sen är det väl så att man gärna byter filter hellre än tvättar. Svårt få helt rent gissar jag på, man byter så sällan så det kostar inga pengar ändå. Och det är bättre rening på 1gångsfilter.
    tänker på ett tvättbart kaffefilter. Blir ganska äckligt med tiden.
    Men det kanske bara är jag.
     
  7. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag har varit i kontakt med Gearbeast inför lanseringen och de ska ha skickat en av/den första Sverige-enheten till mig idag. Återstår att se när den landar men kommer förhoppningsvis dyka upp inom 1 vecka. Kommer att testas som en del i min artikelserie om Smarta hemmet på NHW.se.

    Det blir med största sannolikhet lite kontinuerliga uppdateringar i forumet där men funderar även på en regelrätt videounboxing om det är något som kan vara av intresse. Tar gärna frågor/funderingar från er här som är sugna eller som kanske tom har en Gen1 modell. Jag är taggad på att få testa den iaf. :)

    Vad ser ni fram emot mest med denna modellen jämfört med tidigare robotdammsugare och vad tror ni kan vara största nackdelen?

    Mvh,
    Anton
     
    IRONMIKE, hahadaoc, Jizzler och 1 annan gillar detta.
  8. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har läst igenom din artikelserie samt forumtråd nu och det var mycket trevlig läsning, tack för tipset :)

    Jag är väääldigt sugen på att beställa denna (har redan beställt extra filter, borstar, magnetremsor...) men priset får mig att avvakta lite. Tänkte se om den lyckas droppa något under black friday eller liknande.

    Jag är väldigt intresserad att veta om du åker på att betala tull eller inte. Står lite i valet om man ska beställa den billigare från t.ex GearBest eller ta det säkra och beställa från AliExpress med frakt från EU.

    Har sett så mycket recensioner om den första versionen så är ganska säker på att denna kommer leverera minst lika bra. En fundering jag har dock är hur den hanterar ”moppandet” när den åker på en matta? Blöter den ner mattan då?

    En unboxingvideo hade varit kul!
     
  9. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Tack för feedback Trozen, kul att du gillade artikeln! :)

    haha härligt, har du alltså beställt extragrejer till Gen2 redan? Kan ju hända grejer under BF men känns ju inte som att det borde bli så stor skillnad på en ny modell, däremot kan Gen1 nog sjunka en hel del!

    Ja vi får se, vet inte hur Gearbeast har skickat faktiskt så får återkomma kring det där!

    Ja man skulle ju bli förvånad om det inte var en bra/bättre maskin än den som redan fått väldigt god kritik. Är själv kattägare och med nya fina parkettgolv i hela lägenheten så detta med moppningen kan verkligen vara guld värt om det funkar bra. :)
    Mattor och moppning.. det är en bra fråga som jag får återkomma om. Har inte hunnit få in mattor ännu i nya lägenheten dock! :D
     
  10. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag väntar nog tills BF och ser vilken som blir mest prisvärd. Har en mops och pälsen bara flyger runt överallt. Får dammsuga varje dag och kan inte förstå hur en sån hund kan tappa så himla mycket päls. En robotdammsugare tror jag blir en life saver :)
     
  11. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Haha japp, beställde ett kit med tillbehör som enligt kundtjänst ska fungera till både gen 1 och gen 2 (återstår att se) samt magnetremsan. Nu har jag en anledning till att jag måste beställa dammsugaren ;)
     
  12. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Haha jag gillar inställningen! :D
    Vart beställde du tillbehörskitet btw, du råkar inte ha en länk?
     
  13. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

  14. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Kan dammsugaren inte droppa lite i pris nu under 11.11... ska ju vara deras största rea :P
     
    bernard gillar detta.
  15. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
  16. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    runt 4700kr på Aliexpress med frakt från Spanien nu.

    Några hundralappar har den droppat sen igår.
     
    bernard gillar detta.
  17. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

  18. krille30

    krille30 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har varit i kontakt med svenska sidan mi-store.se. Enligt dem kommer den lanseras där inom ca 1 vecka. Ca 4500 plus moms kommercden säljas för där. Så tyvärr lite dyrare än tex Aliexpress.
     
    trozen gillar detta.
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Kanske droppar i pris under black friday :)
     
  20. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER