Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Kollade du ens datumet på när artikeln skrevs? 2016! Sen måste hackaren vara väldigt nära ca 10-15 cm för kunna skimma. Om man inte är helt blind, när tar upp mobilen och betalar. Så ser man att en hacker ha en skimmer nära telefonen medan man betalar.
    Chansen är större man blir skimmad medan tar ut kontanter på en bankautomat än med SP.
     
  2. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ja man kan bli riktigt irriterad på folk som inte ens vill försöka och bara står och stirrar på en.

    Jag mailade supporten för Veriphone och dom sa att det fungerar och att det verkade som att kassören inte blivit informerad om Samsung Pay. Jag skrev tillbaka och frågade om det finns något man kan säga för att dom ska förstå, t.ex om dom måste trycka på en speciell knapp eller liknande. Får se vad dom svarar.

    De gångerna när kassören har vägrat slå in summan så har det varit gamla människor eller någon helt nyanställd. Så det beror ju helt klart på okunskap. I vissa fall så testar dom iaf men många som sagt bara vägrar av någon anledning..
     
    bernard och Effect gillar detta.
  3. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag har inte heller jobbat bakom disk men av de flera hundra betalningar jag gjort med Samsung Pay har det bara krånglat på riktigt när det verkar finnas en stenhård koppling mellan kassasystem och terminal (och kanske okunskap). Detta hände mig när Samsung Pay var nytt i Sverige. Nu har jag inte haft några problem på månader.
    Men jag varit en vecka i Skottland nu, och ALLA terminaler har NFC. Så smidigt!
     
    Effect gillar detta.
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Första gången igår betalade med SP via NFC och jäkla vad smidigt det går med NFC. Behöver ej mata in pin kod för en summa på ca 1200:-. Ägaren av butiken stirrade med öppen haka och frågade direkt vad jag körde med och undrade om tjänsten kostade pengar eller om det funkar på hans Samsung mobil som är av en äldre modell. :D
    Eftersom hade bråttom till jobbet, tog det kort att det var Samsung Pay och Apple har också sin egen Apple Pay. :cool:
     
  5. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Mitt problem är att veta om terminalen har en NFC-logo, får stå och leta efter dem loggan och sen vet man ändå inte om NFC är aktiverat vilket gör att jag väljer magnetremsa. Var har du för taktik för att veta om NFC funkar?
     
  6. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Lättast är väl bara att testa?
    De flesta terminaler som har NFC har ju en platta på vänster sida med NFC loggan, då är det ju bara att testa om den är aktiverad. Dom som inte har den synlig har den inbyggd på samma sida som magnetremsan, där har jag dock aldrig lyckats hitta någon logga förutom på displayen i typ 1 sekund när dom trycker in saldo, och då väljer den NFC före MST.
     
  7. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det kvittar om den har NFC eller ej. Jag bara lägger tel mot terminalen, om behöver mata in pin kod då är det MST och ingen pin kod krävs då är det NFC som används. Samsung Pay väljer ändå automatiskt vilken metod som används. Om terminalen har stöd för NFC så är det som används först och om ej stöd för NFC så är det MST det används.

    För NFC slås på automatisk när skall betala med SP och sen slås den av när använt klart.
     
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Alltså hur fungerar MST egentligen? Ibland så funkar det och ibland så vägrar det fungera. Då gånger ser inte fungerar så står det avbruten transaktion. Är det terminalen, telefonen, Swedbank eller vad är det som orsakar att transaktionen blir avbruten? Jag har inga kort som stör ut medan betalar med telefonen.
     
  9. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Så terminalen registrera alltså din Samsung Pay? För vissa terminaler måste man ju få kassören att trycka in saldo först innan terminalen aktiveras.

    Det beror inte på att du tar bort telefonen för snabbt? Eller du lyckas få fram pinkod?

    Någon gång har jag varit med om att det avbryts om man tar bort telefonen för snabbt men då har inte pinkod hunnit komma fram så jag håller den alltid stilla tills jag kan slå in pin sen tar jag bort den.

    Eller avbryts transaktionen mitt i när du redan tryckt in pinkod?
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det känner av SP, pin kod inmatning dyker upp och hinner inte ens mata in och blir avbruten. Även håller tel längre stund hjälper det inte, det växlar mellan pin kod och avbruten hela tiden. Får inte ens nån chans att mata in pin kod.

    Vissa dagar funkar det direkt på 1försök och andra dagar så vägrar det bara.

    Är det nätverk eller Swedbank som är felet?
    Jag tror att terminalen använder av företaget Wifi nätverk, vilket är rena skiten, slö som helsike är företaget nätverk. Kan det vara det som är problemet?
     
  11. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Är det samma betalställe som du har problem med? Vissa kassasystem har en timeout som gör att de bryter när man betalar med MST. Jag har varit om det ett eller två ställen av flera hundratals som jag betalat på. Men det verkar också som att det blir mer och mer ovanligt.
    Testa om det blir bättre om du är noga med att hålla mitten av baksidan av telefonen mot läshuvudet för magnetskortsremsan på terminalen.
     
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Är det nån som fått bio koder från SP kampanj?
     
  13. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Har ej fått mina än. Det står att dom delas ut inom en vecka efter kampanjens slut, vilket var i söndags. Så de kommer förhoppningsvis innan helgen.

    Sen står det ju i det finstilta att det gäller så långt lagret räcker och att det delas ut till de som kvalificerat sig. Om det betyder att det räckte med att betala 5 gånger med SP eller om dom har några "dolda" kriterier vet jag ej.
     
    Last edited: 30 nov 2017
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Nu fick jag koderna. Fast hur fungerar detta? Måste jag hämta ut biljetterna själv eller kan vem som helst med koderna lösa ut biljetterna? Går själv inte på bio och tänker ge bort det till min systerson.
     
    bernard gillar detta.
  15. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag fick med mina nu.
    Jag tror du ska kunna beställa biljetter på internet eller via appen och då får du dom elektroniskt så då spelar ingen roll vem som använder dom.
     
  16. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har installerat Samsung Pay kan inte logga in med Samsung Account, fel lösenord etc.
    Det är rätt lösenord, provade 3 ggr, men något har hänt.
     
  17. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Samsung account tillåter inte special tecken. Annars använd återställ lösenord bara.
     
  18. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Tack,
    Wtf, samsung, har special tecken på nästan alla siter, så det var det som spökar på mobilen.

    Skall prova senare med att återställa lösenordet.
     
    Last edited: 2 dec 2017
  19. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Fick skapa ett nytt Samung Account och har lagt till mitt betalkort till det.
    Har dock inte bankapp. Hade ifrån början inte tänkt ha mobilen till köp/betaliningar överhuvudtaget men man kan ju ändra sig.
    Tittade på BankID appen men ser man kommentarerna är det mycket strul med den appen. Finns det någon annan app som är bättre?
     
  20. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    BankID är bara en legitimerings-app. Du får ett BankID av banken som du senare använder för att identifiera och signera grejer t.ex inloggning på vissa siter eller signera när du Swishar.
     
    nexus^6 gillar detta.