Varför så tyst om Xperia XZ1?

Diskussion i 'Xperia XZ1' startad av Tommy S, 30 okt 2017.

  1. Tommy S

    Tommy S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    9
    Varför så tyst om XZ1:an.
    Det är ju en fantastisk telefon, eller, men det är alldeles tyst om den här på Forumet. Jag som gammal fotograf älskar de roliga finesser som kameran erbjuder tex.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är utan tvekan en trevlig telefon och Sony får verkligen sägas leverera vad gäller uppdateringarna.

    Tyvärr gjorde de en del klavertramp på vägen vilket nog påverkat deras popularitet. Kameran är inte så dum i XZ1, men den står sig fortfarande inte mot de bästa, speciellt i ljussvagare miljöer. Designmässigt har det stått rätt still också en längre tid.

    Android 8.0 från start, bra batteritid trots på pappret något lägre batterikapacitet än många andra telefoner i samma storleksklass, minimalistiskt UI/nära vanilla Android, fin byggkvalitet, fin prestanda, bra pris osv verkar inte riktigt räcka till när den ser så "gammaldags" ut bredvid telefoner som Galaxy S8, LG V30 eller Iphone X.
     
    Last edited: 30 okt 2017
    inact_0036 och Donadoni gillar detta.
  3. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    Kommer det någon recension på xz1 och/eller xz1 compact?
     
    inact_0036 och bernard gillar detta.
  4. Tommy S

    Tommy S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    9
    Klavertramp kanske de gjorde på vägen. Vad vet jag. Men som gammal fotograf tycker jag att det är kul med alla finesser de lyckats pressa in i telefonen. Kommer ju från en sprucken S 7:a också med en fantastisk kamera. Tittade på S:8an innan jag bestämde mig. Gillade absolut inte vad jag såg.
     
    Last edited by a moderator: 10 nov 2017
    bernard gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror mycket hänger på designen som ser daterad ut med stora dödytor. Även om kameran är bra så kanske den inte är i nivå med iPhone 8 eller X eller det bästa som Samsung och HTC har.

    Så sammantaget påverkar det hur folk ser på den.
     
    bernard gillar detta.
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hur står sig denna mot en s7a kameramässigt ?
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Eftersom du har en, är van fotograf och kommer från en s7 vad jag förstår kan du väl skriva om kameran.
     
  8. Tommy S

    Tommy S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har ju inte haft telefonen mer än 14 dagar och kan ju inte uttala mig med säkerhet. Det som däremot var kul är ju Super -slow motion funktionen och den alldeles våldsamt snabba serietagningen av stillbilder. Har provat bägge två, en av våra hundar rusade rakt in i kameran när jag satt på huk och varenda bild blev skarp. Det är inte många större kameror som klarar av detta. Mina proffskameror naturligtvis med de kostar ju 50.000.
     
    inact_0036 gillar detta.
  9. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har fått en compact och gillar den inte. Luckan på sidan är billig, sen SD kort platsen är plasytig och sitter i luckan (tunn plast). Sitter stor plastbit på Sudan och det är inte snyggt någon stanns.

    Är rätt klupig, tjockare än min Samsung s3(skulle tagit en större storlek om jag vill ha 3000 batteri).

    Oset och resten internt är avskalat. Gillar dock inte google gömt ram historiken. Är snabbt vid surf och går multitaska hyfsat (inte testat 10 apparat i taget).

    Front högtalare är fint, men fungerar inte bra på språng.

    Låsknappen felmonterad (vem är så dum att sätta den i mitten). Märks att det är japaner som designat den. Sen volymkontrolen är för smal (svårt att känna så man höjer eller sänker ljudet).

    Ingen knapp på framsidan tyvärr (något jag saknar, smidigt sätt att väcka mobilen).


    Sen kameran är OK, men inte testat den mycket. Dock verkar den inte vara mycket bättre än min Samsung s3. Får jämföra det på datorn när man har lust.


    Skärmen är okej, men tar hellre oled. Kommer troligen inte köpa en utan efter jag fått prova en utan oled.


    Jag skulle inte köpa en Sony privat i alla fall och förstår varför dom tappar, inskränkta japaner kan inte lyckas (måste vara mer öppensinade och sluta med dumma lösningar).


    Just det batteritid är okej, håller en dag med aktivt användande (3/4 timmar), har jag runt 50% kvar.

    Ligger den med wifi, 4g så håller den par dagar lätt.
     
    Last edited: 10 nov 2017
  10. Tommy S

    Tommy S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har försökt scanna en QR-code från en Panconic kamera via en Panasonic Image App. Kameran räckte helt enkelt inte till. Den kunde helt enkelt inte blända QR-Coden tillräckligt utan den blev oläsbar för telefonen. Alldeles för ljus.