Fråga: Laddare/Transformator och kontakter

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Salvion, 25 nov 2017.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag behöver lite kompetent tekniska råd angående laddare till en Google Pixel 2 samt en Google Pixelbook, både ifrån England med deras laddare.

    Jag har varit rätt aningslös när det gäller dessa vanliga usb sladdar som ansluts till en telefon, kamera, hörlurar osv och antog att alla är likadana, fick då höra att dom inte alls är det och att bara vissa är "smarta" så har jag otur kan jag sabba den tekniska prylen med för mycket ström...
    Så JA jag vill vara så säker jag kan bli att inte sabba något jag köpt, detta gäller så klart också konstruktionen och kvaliteten på sladd och hur den är tillverkad.

    Så jag har alltså 2 enheter (Ovan) som jag helst inte vill ha en rese adapter till och är öppen för att köpa nytt för att ha detta.
    Jag har börjat på ett mejl till Clove UK som jag handlade ifrån för att höra om dom kan beställa ifrån Google Tyskland som har samma plugg som vi (Type-G tror jag det är i England) Typ-F tror jag det är vi och dom har?

    Frågan är vad är smartast och smidigast?

    Här ser ni vad enheterna behöver

    Pixel 2 kontakt
    [​IMG]

    Pixelbook kontakt
    [​IMG]

    OM det finns en universal och gärna med smart funktion som garanterat inte sabbar grejerna laddare så är det ok.
    Men visst behöver jag 2 olika om man kollar på Output på dessa bilder?

    Ett företag jag litar på är Anker som gör Powerbanks från dom köpte jag en snabbladdare som är jäkligt bra
    https://www.amazon.de/gp/product/B017XBDBI6/?tag=swedroid03-21
    Kanske skall jag mejla anker och fråga vad dom erbjuder i sitt sortiment, eller som jag tänkt ovan kontakta Google för ett original?
    Problemet är att Pixelbook inte säljs i Tyskland vilket betyder att jag inte kan få en original därifrån.

    Mycket frågor i ett något förvirrad tråd men jag är inte bra på teknik.
     
  2. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Samma princip gäller nu som innan de ”smarta” kablarna kom d.v.s. en rätt tillverkad laddare bränner aldrig din enhet.
    Köper du en laddare till din Pixelbook kan den även ladda din Pixel 2.
    Vi har vant oss vid att USB-porten på telefonen har en specificerad spänning och att man kan ansluta alla laddare som passar i porten. Märkningen av ampere på laddaren anger hur mycket ström den kan ge. Kräver telefonen mer laddas den långsammare, mindre och den tar det den behöver.
    Man har alltså kunnat låna någons laddare och ladda sin telefon så länge kabeln passar i telefonen, detsamma gäller fortsättningsvis också.
    USB-C är tänkt att ersätta de flesta andra kontakter och med USB version 3.1 kan den leverera 100W med 5 till 20 V spänning. Problemet är att med så hög effekt och med så låg spänning krävs rejält med ström och därmed kraftiga kablar. Lösningen är ett controller chip i kabeln som säger vad som ansluts och vad kabeln klarar.

    Vilken laddare skall man då köpa? Samma som innan. Inget seriöst märke vill bli förknippat med att t ex du utsätts för 230V för att isolationsavståndet mellan hög- och lågspänningsdelen är för litet, dina grannar inte kan lyssna på morgonpasset för att EMC-nivåerna är för höga eller att din telefon förvandlas till en kolbit för att den har felaktigt controller-chip.
    Undvik kopior på laddare. Levereras din laddare i ”bulk” i plastpåse utan dokumentation är det garanterat en kopia eftersom det strider mot elsäkerhetsföreskrifterna och seriösa tillverkare avstår från att förknippas med lagbrott.
    Seriösa tillverkare är både kända telefontillverkare men också t ex IKEA och Biltema. Alltså företag som skadas av dålig publicitet.

    Några länkar:
    Benson Leung har gjort ett hästjobb med att testa kablar
    https://plus.google.com/+BensonLeung
    Elsäkerhetsverkets tester av laddare är alltid intressanta
    USB-laddare har ofta allvarliga brister visar granskning | Elsäkerhetsverket
    “made for Google” Har inte kollat exakt vad det innebär men en länk likafullt
    Made For Google
     
    Last edited by a moderator: 22 nov 2018
    cobben och Salvion gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Ändröid_1@Ändröid_1
    Fan det var pedagogiskt och informativt! vad grym du är som tar dig tiden!
    Måste iväg men skall läsa det där ordentligt ikväll!
    Tack!
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Ändröid_1@Ändröid_1
    Nu har jag läst din text och kollat länkarna och jag tror jag begriper det mesta, jag tolkar det ungefär så att man skall optimalt använda original tillbehör i första hand, och det är det jag utgått ifrån!
    Om man köper tredjeparts tillverkning (tror det heter så?) så skall man hållas sig till välkända märken både gällande sladd och laddare.
    Om man går på ovan sätt riskerar man inget, eller mycket lite.

    Jag mejlade Anker om både min Pixel 2 Xl och Pixelbook och fick detta svar.


    Thanks for contacting Anker Customer Service.


    We are really sorry for the delayed response. For your question, the Google Pixel 2 XL is compatible with power delivery. We recommend the PowerPort+ 5 USB-C charger. Please kindly refer the link as below:

    https://www.amazon.de/gp/product/B01C847NUK/?tag=swedroid03-21


    If there are any other concerns we can address for you, please let us know.


    Best regards,


    Reference Ticket# if contacting a CSR
    Amor
    AnkerDirect Customer Support

    Dom svarar inte på Pixelbook utan bara på Pixel 2 men jag försöker utläsa av det tekniska att det kommer funka men optimal laddningshastighet på båda, hade gärna haft 2 usb-c kontakter iofs-

    Och den tänkte jag köpa, baserat på att en laddare med flera anslutningar kan vara smidigt speciellt för resan och dom verkar seriösa och ha bra teknik.
    Laddare kan ge upp till 60V och det borde fungera med vad Benson säger

    It has two USB Type-C ports that support USB 3.1 Gen 1, DP Alternate Mode, and charging up to 45W.

    Om någon tycker att jag svamlar eller har helt fel säg gärna till annars lägger jag beställning om någon dag.

    Tack för hjälpen!
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ser bra ut. Dock är det inget problem att köpa en brittisk modell då den använder en vanlig apparatkabel som går att byta själv: https://www.kjell.com/se/sortiment/...aratkablar/apparatkabel-c7-svart-0-5-m-p67093
    IKEA är seriöst, Biltema not so much: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/overslag-i-spanningsomvandlare/
     
    Salvion gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @mobilapan@mobilapan
    Hmm nu kanske jag missförstår dig men tex den laddare + kabel jag fick till min Pixelbook har en usb-c kabel (lika i båda ändarna) och den ansluts direkt till en laddare som har uttag för usb-c och vägguttaget direkt i sig själv, så det finns ingen apparatkabel.

    ..Nu när jag tänker på det så menar du kanske att jag kan handla ifrån Amazon uk och det jag köper därifrån kan jag bara byta utt just apparatkabeln om sådan finns?

    När det gäller Amazon är ju England eller Tyskland vilket som, båda funkar fin fint att handla ifrån tycker jag.

    Den där länken till Elsäkerhetsverket var ju intressant, den sidan kan ju vara bra att ha!

    tack!
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hittade en post om just laddare för Android som kan vara av intresse?


    Charge Your Android Phone Quicker with a Fast Charger
    https://www.reviewgeek.com/961/charge-your-android-phone-quicker-with-a-fast-charger/

    man säger ibland annat..

    "Despite the confusion of everyone having their own fast charging method, it’s actually simple for most phones. It’s easy and cheap to get a charging block that’s way faster than old cellphones used to come with. It can’t make your phone last all day on a single charge (that’s a matter of battery capacity) but it can make it a lot easier to top it off in the afternoon when you’re running low."