[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med om att Vimla har en del brister framför allt vad gäller information/kommunikation vilket jag flera gånger försökt framföra till ansvariga på Vimla i deras forum. Tyvärr har Vimla ignorerat dessa inlägg och låtit bli att svara på dem.

    Att utlovade saker regelbundet försenas är också en återkommande Vimla-brist som många observerat. Jag tror dock att det hade varit ganska mycket lättare att leva med om informationen från Vimlas sida varit bättre. Om medlemmarna regelbundet fick information (på ett ordnat sätt) hur de olika projekten framskrider och de ev. problem som tillstöter så hade man lättare accepterat en del fördröjningar. Som det är nu blir medlemmarna utslängda i ett "svart hål" där man inte får veta något om läget förrän det ev. blir klart. Vilket som sagt ofta inträffar ett antal månader efter den utlovade tidpunkten.

    Jag har dock inte givit upp hoppet om Vimla. Tjänsterna fungerar utan anmärkning och Vimlas grundtanke är positiv. Jag hoppas att de problem vi ser nu beror på "växtvärk" och att det kommer att rätta till sig när Vimla mognat.
     
    bernard gillar detta.
  2. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det har ju dröjt ett tag innan vi upptäckt hur rörigt och inkonsekvent de jobbar på Vimla. Naturligtvis byter man operatör idag. Det värsta är att de andra är också röriga och saknar också kundfokus. Vi har porterat några nummer från Vimla till Fello. VILKEN SKILLNAD!!! Telefon till kundtjänst och trevliga, korrekta och snabba svar. Det var värt att byta.

    Jag har det bra i mitt förhållande, så jag hoppas det reder upp sig i ditt. Om du väljer att stanna kvar eller bryta upp lämnar jag åt dig.
     
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Håller med dig om mycket av det du skriver. Men de har hållt på lite för länge nu på en "hobbynivå". Till en början kan man ju acceptera en viss rörighet, men...
    Läser man i deras forum ser man mycket ifrågasättande utan nån direkt reaktion. Att låtsas att kunderna är medlemmar räcker inte!

    Jämför gärna med Fello som också är relativt nya på marknaden. Ingen röra alls där. Man måste inte vara rörig för att man är "ny". Vimla är ju trots allt enbart ett av Telenors varumärken, och de är ju knappast nya!
     
    svenix och bernard gillar detta.
  4. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Har aldrig behövt en app för att kolla min data förr så enligt mig är det bara nåt som får mig att tappa focus, hur mycket data har jag gjort av med, hur mycket har jag kvar. Hastigheten håller jag med om är sämre än tillochmed tele2 MEN vad använder jag den till?? Den lilla nedladdning jag gör duger hastigheten helt klart till, Spotify, podcasts och youtube med. Och ser man till vad jag betalar som är efter en månad med tipslänkar hit och dit noll kronor i månaden så funkar det för mig. Vad jag däremot skulle vilja ha och det är egentligen min sambos fel, eftersom hon verkar ha svårt att svara och det går till hennes telefonsvarare I stället (räknas som samtal) mer än 60 samtal I månaden.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ni har inte övervägt att köra Whatsapp, Facebook messenger eller dylikt för samtal? Kan ju vara en väg runt problemet för tillfället i alla fall.

    Nej, som @svenix@svenix var inne på i ett tidigare inlägg har Vimla tappat lite av charmen med community-biten. Tidigare var de mycket aktiva i forumet, men så i somras tog det närmast tvärstopp, och nu händer inte så mycket längre. Fello verkar som du säger, trots att de saknar ett forum, lyckas bättre med att bemöta sina abonnenter och därmed ge intrycket av att vara en mer personlig operatör.

    Hallon håller också på att knappa in lite av Vimlas försprång vad gäller möjligheterna att buffra, priser, mängd EU-surf osv.
     
    Last edited: 2 dec 2017
    inact_0025 och svenix gillar detta.
  6. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Hahaha nej tyvärr löser det inte problemet att hon är kass på att svara. Jag har försökt allt, trust. Men det är ju egentligen inte vimlas fel :)
     
    bernard gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror att det som hänt är att all personal på Vimla är fullständigt nerlastade med att i första hand försöka avverka alla supportärenden och i andra hand försöka klara av alla utlovade förbättringsprojekt. Sedan blir det troligen ingen eller väldigt lite tid kvar att närvara i forumet. Arbetssituationen för nyckelpersonerna verkar väldigt ansträngd och det är förståeligt om man tappar motivationen när situationen pågått så länge som den gjort.

    Vimla har inte klarat transformationen från att vara ett litet entusiastdrivet idéföretag till att hantera större volymer av kunder och support.
     
    inact_0025 och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man frågar sig lite varför Telenor inte ger dem utökade resurser då det borde ligga i deras intresse. En tänkbar förklaring kan dock vara att man satt ett strängt budgettak i och med lågprisprofilen som inte medger detta. Hade varit tråkigt.

    Hur ser förresten marknadsföringen ut från Vimlas sida? Ser man dem någonstans idag?

    Jag tittade nämligen till Vimlas YouTube-kanal nyss, och det är lite dåligt med nyproduktioner (...med de småcreepy figurerna): https://www.youtube.com/user/vimlase/videos. De har under 2017 producerat två filmer: "Ringer du med Vimla har du alltid en ursäkt" samt "Alltid en ursäkt: Smyswipa".

    Filmen med den dansande figuren kommer jag ihåg att jag såg här och var, men de två som producerats under 2017 har jag nog inte sett någonstans. Ingår kanske inte i målgruppen i och för sig.
     
    Last edited: 2 dec 2017
    svenix gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har också haft funderingar på om det är budgetbegränsningar som hindrar Vimla att ta tag i problemen. Men sedan såg jag en anställningsannons för ett par månader sedan där de sökte ett helt team av utvecklare så då verkade pengarna finnas.

    Jag hoppas att den nuvarande situationen är en "mellanperiod" tills man trimmat organisationen och kan dra nytta av de nya resurserna. Jag tror dock att det krävs lite mer uppstyrning och tydligare roller inom organisationen än den "alla-gör-allt" strategin som verkat råda hittills.
     
    bernard gillar detta.
  10. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Jag misstänker att Vimla har fått en otroligt stor tillökning av kunder och nu har svårt att skala upp sitt erbjudanden i förhållande till det. När man går från att vara nischad med ett mindre antal användare till att välkomna ”allmänheten” så är det lätt att missa hur mycket belastning t.ex. supporten kommer att få. Bara en så enkel sak som att få ut information till alla medarbetare samtidigt gällande nya funktioner, kampanjer eller andra förändringar (framförallt i kundtjänsten då) är svårt när man kommer upp i ett större antal anställda.

    Allmänheten tar helt enkelt kontakt för saker som vi på detta forumet ofta vet hur man skulle lösa själva. T.ex.enkel information om sin faktura, problem med nätet (som många gånger löses av en omstart) eller frågor som egentligen har med deras telefoner att göra. Dessa frågor (som man skulle kunna få svar på genom en enkel googling eller genom att läsa på hemsidan) tar upp otroliga resurser i kundtjänstledet. När jag arbetade för en annan återförsäljare pratade man om att en kontakt med kundtjänst kostar mellan 35 och 75 kronor i faktiska pengar, har dock inget faktiskt underlag för den kostnaden.

    Tror också att Fello hade stått inför samma problem om de upplevt samma ökning av kunder som Vimla.
     
    Crown och bernard gillar detta.
  11. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Lyckligt gift sedan 35 år sedan så jag tror inte du behöver oroa dig.
     
  12. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Ser dagligen reklam för Vimla på flertalet av de elektroniska reklamskärmarna som finns sedan några år i köpcentrum, på gator, flygplatser, tunnelbanan och järnvägsstationer.

    På samma tavlor syns även reklam för Hallon. Ofta kommer reklamen för Vimla och Hallon efter varandra.
     
    bernard gillar detta.
  13. Butcherswe

    Butcherswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    4G+ får inte fart på det på min axon 7 några tips?
     
  14. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Det har väl med täckningen att göra?
     
  15. Butcherswe

    Butcherswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Inga problem med täckningen, men får inte 4g+ har varit i både falun och Gävle
     
  16. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Så 4g+ har inte med täckningen? Om det stämmer så är det väl under mobile network I settings....
     
  17. Butcherswe

    Butcherswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    4g+ har då aldrig varit med där om du menar det, har samma på andra sim och får 4g+
     

    Bifogade filer:

  18. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Nej det är lite av min poäng, det är på Telenors/vimlas sida, inget man aktiverar.
     
  19. Butcherswe

    Butcherswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det är redan gjort annars hade jag nog inte fått in 4g tänkte mer om fler med Axon 7 har problem
     
  20. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Nu hänger jag inte med, får du 4g+ med andra operatörer på din axon? Eller får du 4g+ med ditt vimla kort i andra telefoner?