Diskussion: Intryck och omdömen Google Pixel 2 XL

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 22 okt 2017.

  1. wector

    wector Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Fick min 2XL 64 JB idag!
    Första som hände var att jag kände mig sjukt besviken på blueshift. Hann knappt starta telefonen förrän jag märkte av en kraftig shift.. var när på att bara skita i allt och skicka tillbaka. Men tog mig i kragen och började sätta upp den. Nu två-tre timmar senare ser jag knappt det blåa. Visst, börjar jag leta efter det så finns det där. Men telefonen är ju såå pass najs i övrigt att det inte känns som en dealbreaker.
    Kommer från en S6 Edge och det är många olika moment som är annorlunda.. bara det att Samsung kör tvärtom på bak/multitask knapparna.

    Oavsett efter första timmarna så är jag jäkligt nöjd! [emoji16]
     
    Muppsson och BrorSnor gillar detta.
  2. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Fick hem min B/W idag.

    Första intrycket - Snygg & känns bra i handen.

    Skärmen - Jag har läst om detta i 2 månader nu så det är inte konstigt att jag lägger märke till blue shift, men det syns inte om man tittar rakt på, och jag stör mig faktiskt inte så mycket på det om jag ska vara ärlig.. :-)

    Flyter på som bara den! Sitter på 8.0 dock.. Hade gärna velat ha en uppdatering :-)
     
    BrorSnor och wector gillar detta.
  3. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Har kört min XL i tre dagar nu och jag är supernöjd! Byggkvalitet, prestanda, bildkvalitet, ljud, batteritid osv är så otroligt mycket bättre än min Nexus 6P.
    Upplever inte att skärmen är dassig. Har testat köra med Natural colors och föredrar mer tryck i färgerna, men tycker inte att det var dåligt heller. Jobbar inom grafiska branchen och det kanske är anledningen.
    Det enda tråkiga är att jag inte köpte en Pixel när den kom, utan att jag körde vidare med 6P. :)
     
    limitedfuel gillar detta.
  4. mlappa

    mlappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Haft min Pixel 2 XL b/w (panda) i ett dygn nu, så jag gör en snabb recension.
    Gick från en Nexus 6P med drygt 50 minuters batteritid

    Byggkvalitet och konstruktion

    Gillar verkligen konstruktionen och bodyn, den känns som en premium telefon. Enda nackdelen men det är en vanesak, det är att jag trycker alldeles för långt ut på kanten då jag tex skriver ett "a", jag är van att känna kanten där skärmen tar slut.

    Prestanda och flyt
    Klockrent! Allt flyter på fint, startar upp snabbt. Fingerprinten är rapp. Det känns att det ligger lite kraft under skalet på denna!

    Kameran / videoinspelning
    Kameran är fantastisk, jag gillade 6P:s kamera men denna slår den helt och hållet. Porträtt-läget är otroligt bra! HDR skalningen går på noll och inga sekunder. Enda jag finner är att videoinspelningen känns lite grynig typ. Vet inte om någon annan har upptäckt det.

    Batteritid
    Som man förvänta sig av en telefon. Efter en 10h arbetsdag och rätt flitigt använd telefon så kommer jag hem med 57%. Då har jag knäppt kort och spelat lite spel och surfat på socialmedier.

    Bildskärm
    Min är lite aggresiv på det där blåa men jag stör mig inte. Jag vart van nästan direkt, känns lite rätt direkt bara när jag drog igång den, men nu.. nu märker jag inte av det.
    Upplever samma med det där ihåliga, plastiga knackningarna vid "tryckningar"

    Ljudkvalitet

    Lite väl mycket diskant i högtalarna, hade faktiskt hoppats på bättre ljud. Jag gillade ljudet mer på 6p än vad jag gör på Pixel.
    Telefonsamtal är bra, båda vägarna. Min far som hör dåligt har inte sagt "va?" en enda gång ännu, och det är väldigt bra!


    Cred till DHL som fixade hem telefonen på mindre än 24h från England.
    Dom plockade upp telefonen 15:20 på torsdagen i England, mitt utlämningsställe skickade sms fredag kl. 11:23 att det ett paket låg och väntade på mig!
     
    flipp, galaxy81, limitedfuel och 3 andra gillar detta.
  5. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Håller med om princip allt.
    Högtalarna, dessa hade kunnat vara lite bättre. Känns som att min Moto X Style har bättre speakers än denna, tyvärr.

    Skärmen har jag inte stört mig på en minut, jag bytte till det grövsta läget (Mättade färger) och nu inbillar jag mig att jag knappt ser det blåa längre.. kanske är ögonen som vant sig :-)


    Nu inväntar man bara 8.1!
     
  6. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    4h SOT med 45 % kvar.

    Appar som använts mest:
    Candy Crush
    Instagram
    Snapchat
    Chrome

    Några samtal och lite messande med.

    Grym batteritid! :money:
     
    tpalsson gillar detta.
  7. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag är grymt imponerad av batteritiden. Skärmen har jag inga issues med då jag sällan har ljus bakgrund. Bra byggkvalitet och vilken kamera. Snabb enkelt och bra bilder.
    Det som har varit negativt är att assistenten ibland har hängt sig och inte svarat på voice input. Förutom det har jag inte märkt av några buggar med dom appar som jag kör.
     
    bernard gillar detta.
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Intressant att läsa era intryck om skärmen. Det är inte dags för köp än men jag velar mellan den lilla Pixel 2 och Pixel 2 XL. XL ser klart bättre ut. Lite tveksam till en stor telefon men samtidigt gillade jag verkligen S7 edge så jag gillar ju stora skärmar.
     
  9. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Har själv haft båda telefoner och kan säga att det tyvärr inte finns ett självklart val.

    Det du bör fundera på är följande:

    Kan du stå ut med uråldrig design med stora ramar som gör att 5’ skärmen känns liten och inklämd. Den känslan späs på av nav-baren som ej kan döljas.

    När det gäller XL blir det fler kompromisser att ta hänsyn till, dels får du en modern 18:9 display men som samtidigt ändå inte känns rätt för att luren är ganska stor med något konstiga ramar på sidorna.
    Själva kvaliteten på panelen påminner mig om Samsungs bästa oled för 4 år sen. Blue shift ser jag inte som ett problem, däremot så liden den av ett grynigt mönster som syns i alla lägen förutom i mörka/svarta områden samt i full ljusstyrka.

    Det är inte alla som ser detta och anser det som problem. Jag ger bara mina intryck av respektive telefon.

    Absolut bästa scenario är att du själv testat lurarna och bildar dig en uppfattning kring de område som får dig att tveka.

    Skulle jag idag stå inför valet hade det blivit den mindre, Pixel 2. Främst p.g.a. Storleken och en bättre panel. Den är dessutom mer prisvärd.

    Lycka till.
     
    dannejanne, Droid55 och livinl0ud gillar detta.
  10. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Precis av nämnda skäl som jag slog till på den lilla. Helnöjd med panelen och formatet - men visst är pannan och hakan störande. Tror dock att man börjar vänja sig, och när upplevelsen i övrigt är så positiv, så kan kan svälja dessa döda ytor.
     
    galaxy81 gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag kan vara mer förlåtande beroende på prislapp. Jag förstår att den har fått mycket kritik men många verkar också påstå att det går att förbise. Frågan är vad man vill ha mest av allt, bästa panelen eller så stor panel som möjligt. Jag tror jag hellre vill ha en stor skärm men det beror givetvis på hur det ser ut i mina ögon.

    Blue shift är faktiskt något jag skulle kunna leva med. Värre låter en grynig panel (oklart exakt hur det ser ut). Det störde mig på att mina iPhone X hade banding, garanterat mer störande än någon blue shit.

    Ja, bästa scenariot hade varit att se båda i verkligheten men det lär bli svårt.

    För dagens priser skulle jag välja den mindre Pixel 2 också. Jag tänker mer på om jag väntar och/eller den kommer till svenska återförsäljare att XL kan vara ett alternativ.

    Den mindre ska tydligen vara lättare att böja än XL, tror ni detta kan bli ett problem? JerryRigEverything fick det att se ut som att den var hur lätt som helst att böja.
     
    Last edited by a moderator: 2 jan 2018
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Om MKBHD, som testar så många telefoner, ändå väljer Pixel 2 XL som sin daily driver, så tänker jag att skärmen inte kan vara SÅ hemsk? Erica Griffin verkar inte kunna leva med skärmen, men hon verkar å andra sidan inte lika kär i Vanilla Android såsom MKBHD. Jag vet redan med mig att jag gillar Vanilla Android framför t.ex. Samsungs UI så någon S8/S8+ eller Note 8 är inget alternativ för mig. Annars har dessa överlägset bäst skärmar. Det förstår jag. Jag såg inget fel på min S7 edge heller.
     
    YaKoStar gillar detta.
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Grynighet är mycket otrevligt. Se det som finkornigt "noise" i ett fotografi taget i mörker. Brus helt enkelt. Detta blir synligt på de flesta färger men det värsta med det är ju att det står still medans man skrollar vilket skapar en otrevlig effekt.

    Detta fenomen verkar i princip ha försvunnit hos Samsung i och med när S7'orna kom. Ser massor med S6'or som har grynighet om än inte lika illa som LG hade på sin G-Flex.

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
     
    galaxy81 och Droid55 gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för förklaringen och bilderna. Nu blir det lite tydligare med vad folk menar.

    Ni som har Pixel 2 XL, hur illa är grynigheten? Tänkte om den är i klass med S6 kanske jag kan kolla på en sån i butik, eller om ni vet någon annan telefon med ungefär samma grynighet? Någon modell som kan finnas i Sverige i butik.

    Förutom S7 edge har jag haft Lumia 1020. Annars har jag bara haft LCD paneler. Kan inte minnas att jag reagerade konstigt på skärmen hos Lumia 1020 heller.
     
    galaxy81 gillar detta.
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Det känns fel att Pixel 2 med nästan samma fotavtryck som iPhone X har en sån liten skärm. Pixel 2 XL är visserligen större än iPhone X men då är skärmen lite större också (om än inte mycket). Dock blir riktiga skärmytan av iPhone X mindre pga. notchen.

    Edit: Kan ju vara mer rättvist att jämföra den med iPhone 8. Marginellt större än den men också större skärm.
     
    Last edited by a moderator: 2 jan 2018
  16. Droid55

    Droid55 Guest

  17. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Dessa ränder har jag aldrig sett IRL på en 8 Plus, däremot så lider även XL av en mild grad av banding som många andra oled. Ett annat problem är mörka partier i bilder/film vid låga ljusstyrka, allt försvinner såvida du inte höjer ljusstyrkan alternativt stänger av automatisk ljusreglering.

    Får intrycket att du är som jag, en riktigt skärm-nörd som ser minst fel o brister. Om så är fallet så kan jag verkligen inte rekommendera XL. Men som nämnts tidigare så måste du bilda dig en egen uppfattning.
    Av egen erfarenhet så kan allt testande och utvärderande bli en kostsam och långdragen historia.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    chraist och galaxy81 gillar detta.
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Aldrig sett dessa ränder på mina gamla 6 Plus eller 6s Plus heller. Mycket märklig bild...

    Skärm-nörd vet jag inte om jag skulle kalla mig. Jag har aldrig granskat skärmar tidigare. Jag gjorde väl misstaget att börja när jag köpte iPhone X, men det ångrar jag inte. För det priset skulle den fan vara perfekt (men det finns ingen perfekt telefon). Nu är Pixel 2 XL också dyr och jag skulle inte betala priset de vill ha.

    Så med detta sagt tror jag det blir den mindre Pixel 2 ändå. Priset känns helt ok på den (kommer köpa 64GB) och jag bryr mig som sagt inte om bezels på det sättet. Upptäckte att den nästan har identiska mått med pappas Moto G5 och det känns helt ok. Skriver mer i importtråden för att inte gå OT här. :)

    Tack för era input!

    Edit: Jävla tur att båda storlekarna har samma briljanta kamera. Tack Google!!!
     
    Last edited by a moderator: 2 jan 2018
    livinl0ud och galaxy81 gillar detta.
  20. areskoug

    areskoug Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som velar mellan att köpa en Pixel 2 XL eller vänta på en S9? Det finns ju indikationer på att Samsung ska presentera den vilken dag som helst nu.